2007-06-12, 21:51
Medlem
jonas_d_s avatar
Hur är krocksäkertheten på dessa bilar egentligen käns som man skulle dö direkt om man korckade i den.
Citera
2007-06-12, 21:51
Medlem
wedges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Test Ikel
Alltså hade Volvo som tur inget med designen att göra.
Designad av Pelle Pettersson, ett av fem designförslag Volvo valde mellan.
Jensen höll för dålig kvalitet därför flyttades produktionen till sverige och modellen döptes om till 1800S.
Citera
2007-06-12, 22:00
Medlem
marimekkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonas_d_
Hur är krocksäkertheten på dessa bilar egentligen käns som man skulle dö direkt om man korckade i den.
Ja om du krockar med något nu för tiden så är det rätt kört. Men på den tiden så var det bara att sikta på något mindre fordon...

Det finns ett litet rör på insidan av förardörren som ska likna någon slags krockbalk men passagerarsidan har ingenting, bara 2 lager av tunn tunn plåt. Vid en frontalkrock får du väl motorn i nyllet och ja det bästa är väl att helt enkelt låta bli att krocka
Citera
2007-06-12, 22:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av marimekko
Ja om du krockar med något nu för tiden så är det rätt kört. Men på den tiden så var det bara att sikta på något mindre fordon...

Det finns ett litet rör på insidan av förardörren som ska likna någon slags krockbalk men passagerarsidan har ingenting, bara 2 lager av tunn tunn plåt. Vid en frontalkrock får du väl motorn i nyllet och ja det bästa är väl att helt enkelt låta bli att krocka
Vad jämför du då med?
Citera
2007-06-12, 22:12
Medlem
Mollgans avatar
Finns dem inte att få tag på ganska billigt I Storbritannien? Fast högerstyrda är kanske inte så attraktiva i Sverige?
Citera
2007-06-12, 22:14
Medlem
marimekkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
Vad jämför du då med?
En modern bil.
Plåten är 0.8mm och det är ju visserligen rätt "tjockt" men sen är det ju det enda. Min poäng är att inne i dörren finns bara luft.
Citera
2007-06-12, 22:20
Bannlyst
Citat:
En modern bil.
Ok, plåten i äldre volvos brukar vara rena pansaren jämfört med samtida japanska bilar.. menar du bilar med aluminiumkaross nu? Eller har du inte en susning vad du pratar om? Kan inte tänka mig att P1800 hade pappersplåt till skillnad från amazoner, har iofs aldrig skurit upp en P1800 men moderna bilar har ju plåt i papperstjocklek..

aha, 0.8 mm.. kolla hur tjock den är på en modern bil.. knappast över 0.2mm.. då kan man inte kalla 4 ggr så tjock plåt tunn.. kanske inte krocksäkrad men det är bland marknadens tjockaste bilplåt..
Citera
2007-06-12, 22:30
Medlem
marimekkos avatar
Jo jag har byggt nya Volvo också och det sitter plastsjok på dom för att sprida kroppstyngden av en anledning...
P1800:n mätte jag nu för femton minuter sedan. Får måla den med krocksäker färg sen
Citera
2007-06-12, 22:36
Bannlyst
Citat:
Jo jag har byggt nya Volvo också och det sitter plastsjok på dom för att sprida kroppstyngden av en anledning...
P1800:n mätte jag nu för femton minuter sedan. Får måla den med krocksäker färg sen
Aha.. du har en P1800.. det har du säkert bara för att kontra min tillrättavisning med att göra mig avis..

Krockskyddet i dem kanske inte var lika prioriterat som 140-serien när den kom men att kalla svensk pansar tunnplåt tycker jag är tjaskigt mot en av svensk bildesigns största verk.. Finns nog ingen bil med helsvensk design som kan mäta sig, skulle kanske vara saab sonett då, men då ska man kisa lite i vissa vinklar..
Citera
2007-06-12, 22:38
Medlem
Men hallå. Man köper väl inte en P1800 för att åka säkert med familjen ??
Känns som en ganska meningslös diskussion...
Citera
2007-06-12, 22:49
Medlem
marimekkos avatar
Nja just nu är det väl mer en samling delar som tillsammans ska bilda en P1800. Ja jag får dra tillbaka min kommentar om tunn plåt. Plåten är jättetjock men jonas_d bör fortfarande undvika att krocka med något av flera anledningar

En bekant har en restaurerad Sonett i närmast perfekt skick och det rätta ordet för den tror jag är "fulsnygg". Man blir glad av den men någon skönhet är det knappast.
Citera
2007-06-12, 23:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jonas_d_

P1800 är krocksäker, man krockar inte med en klassiker bara

Citat:
Ursprungligen postat av Mollgan
Finns dem inte att få tag på ganska billigt I Storbritannien? Fast högerstyrda är kanske inte så attraktiva i Sverige?

P1800 är rätt omtyckt bland bilsamlare utomlands också, så det är svårt att hitta "billiga" utan för landes gränser också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in