2007-06-10, 23:25
Medlem
taskerwatkinss avatar
Har sent omsider bestämt mig för att lämna BMW-träsket till förmån för en ny Audi A6 sedan. Den skall ha multitronic, men frågan är vilken motorstyrka... 2.0, 2.4, 2.8, eller 3.2 ?

Rättare sagt; vilken av dessa alternativ ger mest bil per investerad krona ?

Tacksam för svar eftersom jag är pinsamt kass på bilar.
Citera
2007-06-10, 23:31
Medlem
Oddballs avatar
2,4:an är ju dokumenterat oljetörstig så den tror jag du kan räkna bort.

Är pengar inte nåt problem så tycker jag du ska välja 3,2:an - det är en trevlig motor. 2,8:an har jag dessvärre ingen större kunskap om, så det kan ju vara ett bra alternativ det med...
Citera
2007-06-10, 23:40
Bannlyst
Definitivt inte 2.4, trög och törstig... Om den drar olja också så är det ju inte mycket att ha...

3.2 är ju trevlig, har inte kört a6:an med den men väl bröder och kusiner...

2.0, är det 2.0t då eller? Den är rätt fin i a4:an iaf...

2.8, farsan hade biturbon i en gammal a6 den var riktigt mysig men jag vet inte om det är den du menar... Edit:det var ju en 2,7

En stor fet diesel kanske? har inte audi nån 3 liters diesel?
Citera
2007-06-11, 19:35
Medlem
taskerwatkinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
2,4:an är ju dokumenterat oljetörstig så den tror jag du kan räkna bort.

Är pengar inte nåt problem så tycker jag du ska välja 3,2:an - det är en trevlig motor.

Okej... 2.4:an går bort.

Enligt försäljaren kostar 3.2:an ungefär 80 tusenlappar mera än 2.0T. Då hamnar man nära sin smärtgräns för bilköp, om man räknar med lite extrautrustning.

Tycker du/ni att det är värt den extra slanten för mera krut under huven, eller skall man hellre kuska runt i 2.0:an och istället lägga mellanskillnaden på någonting annat ?
Citera
2007-06-12, 09:55
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taskerwatkins
Okej... 2.4:an går bort.

Enligt försäljaren kostar 3.2:an ungefär 80 tusenlappar mera än 2.0T. Då hamnar man nära sin smärtgräns för bilköp, om man räknar med lite extrautrustning.

Tycker du/ni att det är värt den extra slanten för mera krut under huven, eller skall man hellre kuska runt i 2.0:an och istället lägga mellanskillnaden på någonting annat ?

2,0T-motorn har ju fått väldigt bra kritik av motorjournalister så jag skulle nog ta mig en riktigt tankeställare innan jag valde. För ~8 papp inkl moms så chippar Dahlbäck Racing om 2,0T till 244 hk/360 NM om det är hästkrafterna man vill åt...

http://www.dahlbackracing.se/main.asp
Citera
2007-06-12, 16:43
Medlem
skinner5000s avatar
Jag rekomenderar dig att ta 3,0 Liters dieseln med quattro på 233 hästar och 450 Nm i vird, motorn är värd varenda krona. Jag har själv den motorn och den är helt underbar, bra drag men ändå billig i drift. Om jag inte minns fel gör den 0 till 100 på 7 sekunder. Tyvärr finns den inte i Multitronic utan bara i Quattro med manuell låda eller med Tiptronic. Annars finns ju 2,7 Liters dieseln med Multitronic men den har inte lika mycket juice i sig.

Föresten, hur mycket är du villig att lägga på bilen?
Citera
2007-06-12, 17:45
Medlem
taskerwatkinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Föresten, hur mycket är du villig att lägga på bilen?

Hade max tänkt lägga strax över 400 000, med lite tillbehör och efter prutande, så 3.0:an känns inte aktuell. Dessutom kör jag inte speciellt mycket, så jag är överhuvudtaget ganska skeptisk till en diesel.

Skall bestämma mig till helgen. Och eftersom både 2.0T och 3.2 verkar bra, så lutar det åt en kompromiss med en 2.8. Man är trots allt - på gott och ont - fostrad i en anda av svensk kompromissvilja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in