• 2
  • 3
2007-06-13, 15:24
Medlem
KönsKlass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infinite love
Jag har varit på mitt vibb-träningspass nu och jag kan bara säga; Det var riktigt jobbigt! All gymträning kan slänga sig i väggen, detta var inte bara effektivt och uttröttande, mina lår och armar är nu gjorda av stål. Du gör både situps och pushups på en vibrerande platta, vilket är helvetes jobbigt. Jag tycker ni som är kritiska ska prova själva, istället för att gnälla på något ni faktiskt inte har en aning om. Vanligtvis vibb-tränar man i 15 min, men jag höll på i ca 25 min vilket motsvarar en 1 h gymträning. Jag kan dock säga efter 1 h gymträning känns det inte såhär i benen. Jag kommer säkerligen ha grym träningsverk imorgon. Så till alla där ute, prova det! Det är ett nytt, spännande och otroligt effektivt sätt att träna!

Ja, det låter onekligen som något extremt bra. Tänka sig att få både lår och armar tränade av att ligga på en vibrerande platta och träna situps. Inom bara ett par månader har vi en ny Arnold, och detta enbart genom situps på vibrerande platta!
Citera
2007-06-13, 15:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KönsKlas
Ja, det låter onekligen som något extremt bra. Tänka sig att få både lår och armar tränade av att ligga på en vibrerande platta och träna situps. Inom bara ett par månader har vi en ny Arnold, och detta enbart genom situps på vibrerande platta!
Som jag förstår så ligger man inte alls bara där utan det finns utarbetade program och massor av rörelser, t ex valnliga situps.

Jag är också intresserad av resultatet av vibrationsträning, och då gäller det vid vanlig konditionsträning/ fettförbränning/ liknande.

Vill höra mer! (Ganska dyrt nämligen, ca 1200 spänn för 6-8 ggr nånting.)

Såhär ser den ut som "mitt" gym har http://www.bodycure.nl/pp002.jpg
och den är såpass stor att man kan ligga på den.
Citera
2007-06-13, 16:34
Medlem
Kollade nyss på en intervju med Rodrigo Nogueira, en känd MMA fighter och han använde sån vibrations sak och utövade övningar osv, tror den hjälper med en bra balans också om man gör övningar på den.
Citera
2007-06-13, 17:44
Medlem
Suomis avatar
Citat:
Jag har varit på mitt vibb-träningspass nu och jag kan bara säga; Det var riktigt jobbigt! All gymträning kan slänga sig i väggen, detta var inte bara effektivt och uttröttande, mina lår och armar är nu gjorda av stål. Du gör både situps och pushups på en vibrerande platta, vilket är helvetes jobbigt. Jag tycker ni som är kritiska ska prova själva, istället för att gnälla på något ni faktiskt inte har en aning om. Vanligtvis vibb-tränar man i 15 min, men jag höll på i ca 25 min vilket motsvarar en 1 h gymträning. Jag kan dock säga efter 1 h gymträning känns det inte såhär i benen. Jag kommer säkerligen ha grym träningsverk imorgon. Så till alla där ute, prova det! Det är ett nytt, spännande och otroligt effektivt sätt att träna!
Är du helt befriad från någonmetal kapacitet överhuvudtaget?

Men visst jag ska kanske byta ut mina 40 minuters knäböjande följt av stela mark i 15 minuter och sedan någon till övning till förmån för att göra situps och pushups på en vibrerande platta.

Då jävlar kommer jag att inse att hu rman tränar för att det ska kännas rejält i benen dagen efter.
Citera
2007-06-13, 17:44
Medlem
Citat:

Själv har jag börjat med en ny metod som verkar funka riktigt bra, medans jag tex. kör bicepcurls så knivar jag mig själv i bicep. Fyfan alltså vad det känns efter jag kört ett pass, lätt mer än typ 10 timmar på gym.
Citera
2007-06-14, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firefly
Som jag förstår så ligger man inte alls bara där utan det finns utarbetade program och massor av rörelser, t ex valnliga situps.

Jag är också intresserad av resultatet av vibrationsträning, och då gäller det vid vanlig konditionsträning/ fettförbränning/ liknande.

Vill höra mer! (Ganska dyrt nämligen, ca 1200 spänn för 6-8 ggr nånting.)

Såhär ser den ut som "mitt" gym har http://www.bodycure.nl/pp002.jpg
och den är såpass stor att man kan ligga på den.

Ja du har rätt! Man ligger överhuvudtaget inte på någon platta, utan man utför liknande övningar som på gym fast på en vibrerande platta så det blir sjuresor jobbigare. Jag har hört att vissa ställen är rätt dyra, men där jag har börjat tar de bara 500 för 10 ggr. Prova det absolut!
Citera
2007-06-14, 01:16
Medlem
Prova det du också KönsKlas, annars snackar du bara skit, eftersom du har inte en aning om vad det egentligen handlar om och hur det är!
Citera
2007-06-14, 19:11
Medlem
Citat:
Prova det du också KönsKlas, annars snackar du bara skit, eftersom du har inte en aning om vad det egentligen handlar om och hur det är!

Upp med bevis på att det fungerar då ! Att det ger träningsvärk och är jobbigt är ingen garanti på att det bygger muskler.
Varför är inte denna träning poppis bland bodybuilders om 15min ger samma träning som 45min på gym ?
Citera
2007-06-14, 19:28
Medlem
bigswiftys avatar
En nyligen utgiven undersökning som kollat igenom detta med vibrationsträning. Det verkar inte som att det finns någon reel evidens för att detta skulle vara bättre än vanlig träning med styrka i hänseenede. Dock minskar det bl.a. risken för olika sorters frakturer och osteoperos.

Scand J Med Sci Sports. 2007 Feb;17(1):12-7.
Strength training effects of whole-body vibration?
Nordlund MM, Thorstensson A.
The Swedish School of Sport and Health Sciences (GIH), Stockholm, Sweden. maria.nordlund@gih.se

Whole-body vibration (WBV) has been suggested to have a beneficial effect on muscle strength. Manufacturers of vibration platforms promote WBV as an effective alternative or complement to resistance training. This study aimed to review systematically the current (August 2005) scientific support for effects of WBV on muscle strength and jump performance. MEDLINE and SPORT DISCUS were searched for the word vibration in combination with strength or training. Twelve articles were included in the final analysis. In four of the five studies that used an adequate design with a control group performing the same exercises as the WBV group, no difference in performance improvement was found between groups, suggesting no or only minor additional effects of WBV as such. Proposed neural mechanisms are discussed.
Citera
2007-10-31, 23:38
Medlem
Många åsikter från folk som inte verkar ha provat...

Jag hade för 10 månader sedan rätt mycket problem med korsryggen, hela vänster axel och var i allmänt usel kondition.

Bestämde mig för att ta tag i det. Gick till kiropraktorn 5-6 gånger, det hjälpte korsryggsproblemet en aning. Kiropraktorns stående råd var att promenera ofta, kort och raskt. Sagt och gjort, lånade min frus Ipod o la in den argaste musik jag har och började gå. Det var i november, så lusten att gå ut i sig var väldigt liten. Hursom hade jag fortfarande ont, men promenaderna väckte lusten att göra något mer.

Jag hade hört om vibration, och var rätt skeptisk till det. Tyckte och tycker att muskler o kondition bör skapas naturligt. Men det är svårt om man nu inte råkar arbeta som dräng.

Sålunda bokade jag tid hos en sjukgymnast som visade mig vad jag skulle göra och hur. Märkväl att jag i stort sett aldrig tränat, så min början var med dagens mått mätt inte speciellt svår. 8 x 40 sekunder skulle jag stå på en vibrationsplatta och böja lätt på knäna och spänna magmusklerna. Första passet hade jag svårt att ta mig hem från så trött jag var i benen.

Sakta tillkom övningar och även viktbelastning och dynamiska övningar typ knäböj med vikt och vibration.

Nu 10 månader senare vibrerar jag fortfarande 2 gånger i veckan a 1.5 timme var gång med relativt korta pauser gör ett femtontal olika övningar typ chins, dips, knäböj, marklyft och armhävningar som nu ska bytas ut mot bänkpress.

Jag vill påstå att jag fått på rätt kort tid rätt mycket muskler och bytt bort en hel del fett. Dessutom har jag inte ont i korsryggen längre och bara sällan i axeln. Då jag är härligt överrörlig tror jag att min axel mer eller mindre alltid kommer spöka lite.

Vibration som jag förstår det ger i sig inte stora muskler, men tränar hela muskeln och gör att man "kommer åt" små musklerna som stabiliserar ( heter de multifida?) Och på riktigt så är väl de egentligen viktigast även om det är kul med stora bröstmuskler också.

MIn slutsats än så länge är att jag har haft enorm nytta av det. Som rehab och som komma i gång hjälp. Det är möjligt att jag hade kunnat fastna lika för sim, men insatsen vid vibration i början är så låg att motståndet inte hann infinna sig innan det var slut.

I början behövde jag knappt byta om, det behövs dock nu. Dessutom är blodgenomströmmningen i musklerna så hög att man knappt får träningsvärk.

Men absolut, jag hade hellre varit en urstark bonde ( fast har inte de också alltid ont överallt?)
Citera
2007-11-01, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daks
Jag hade för 10 månader sedan rätt mycket problem med korsryggen, hela vänster axel och var i allmänt usel kondition.

Bestämde mig för att ta tag i det. Gick till kiropraktorn 5-6 gånger, det hjälpte korsryggsproblemet en aning. Kiropraktorns stående råd var att promenera ofta, kort och raskt. Sagt och gjort, lånade min frus Ipod o la in den argaste musik jag har och började gå. Det var i november, så lusten att gå ut i sig var väldigt liten. Hursom hade jag fortfarande ont, men promenaderna väckte lusten att göra något mer.

Jag hade hört om vibration, och var rätt skeptisk till det. Tyckte och tycker att muskler o kondition bör skapas naturligt. Men det är svårt om man nu inte råkar arbeta som dräng.

Sålunda bokade jag tid hos en sjukgymnast som visade mig vad jag skulle göra och hur. Märkväl att jag i stort sett aldrig tränat, så min början var med dagens mått mätt inte speciellt svår. 8 x 40 sekunder skulle jag stå på en vibrationsplatta och böja lätt på knäna och spänna magmusklerna. Första passet hade jag svårt att ta mig hem från så trött jag var i benen.

Sakta tillkom övningar och även viktbelastning och dynamiska övningar typ knäböj med vikt och vibration.

Nu 10 månader senare vibrerar jag fortfarande 2 gånger i veckan a 1.5 timme var gång med relativt korta pauser gör ett femtontal olika övningar typ chins, dips, knäböj, marklyft och armhävningar som nu ska bytas ut mot bänkpress.

Jag vill påstå att jag fått på rätt kort tid rätt mycket muskler och bytt bort en hel del fett. Dessutom har jag inte ont i korsryggen längre och bara sällan i axeln. Då jag är härligt överrörlig tror jag att min axel mer eller mindre alltid kommer spöka lite.

Vibration som jag förstår det ger i sig inte stora muskler, men tränar hela muskeln och gör att man "kommer åt" små musklerna som stabiliserar ( heter de multifida?) Och på riktigt så är väl de egentligen viktigast även om det är kul med stora bröstmuskler också.

MIn slutsats än så länge är att jag har haft enorm nytta av det. Som rehab och som komma i gång hjälp. Det är möjligt att jag hade kunnat fastna lika för sim, men insatsen vid vibration i början är så låg att motståndet inte hann infinna sig innan det var slut.

I början behövde jag knappt byta om, det behövs dock nu. Dessutom är blodgenomströmmningen i musklerna så hög att man knappt får träningsvärk.

Men absolut, jag hade hellre varit en urstark bonde ( fast har inte de också alltid ont överallt?)

Ingen som säger emot att det fungerar som rehab
Men för att bygga muskler krävs så mycket mer
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här