• 3
  • 4
2007-06-15, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haley
Man borde göra något liknande men jag vet faktiskt inte om jag vågar vara så drastisk. Han blir ju så vansinnigt arg och jag är ganska konflikträdd.

Jag önskar jag kunde vara så kall att jag bara kunde rycka på axlarna åt det och tänka att han får skylla sig själv.

Men seriöst, kan du inte låtsas, som en engångsgrej bara, att du röker. Bara för att kolla hans reaktion! Ha ett paket cigg liggandes på rummet, eller bara tänd en cigg när han är i närheten.

EDIT: ett annat tips, prata med hans läkare om han har ngn eller bara en läkare, be dem ta tag i det och prata med honom. Ibland är det lättare när någon utomstående säger till på skarpen. Det känns som han lyssnar mer på en läkare än på dig eftersom du tjatar så på honom så han är trött på det.
Citera
2007-06-15, 12:02
Medlem
Lutass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wolfram
Att rökare fortsätter röka beror på att de i otillräcklig utsträckning är medvetna om de negativa konsekvenserna av rökning.
Bah, det skulle isåfall vara en från födseln blind och döv rökare. Men så många såna finns det kanske inte. Resten vet precis hur jävla skitfarligt det är, men skiter i det. Precis som de som klättrar i berg utan syrgas, rider, knarkar och äter på Donken 7 dagar i veckan. Du och din fylliga information kommer aldrig att hindra folk från att ta onödiga risker för deras eget höga nöjes skull, och de vore synnerligen omoraliskt att försöka hindra dem medandra metoder. Det är deras liv och deras kropp, fortsätt med informerandet du, men ta inte till tvång när du märker att folk skiter i dig.
Citera
2007-06-15, 12:21
Medlem
Pamlors avatar
Flytta hemifrån om du inte redan har gjordet det. Ju tidigare du lämnar dina föräldrar desto bättre. Om din far vill röka ihjäl sig låt honom göra det. Frågan är om du ens skall försöka få honom att ändra sig, ha ett seriöst snack med honom och fråga om det är ok att du försöker få honom att sluta. Du behöver inte tjata du kan komma med små hintar t.ex. nikontinplåster på födelsedagen. Du kan ge honom en hypnossession för att bli fri röksuget som julklapp, vissa hävda att det fungera.

Citera
2007-06-15, 13:16
Medlem
V-rocks avatar
Citat:
Denna inställning är felaktig och helt ogundad. Personen har mycket att tjäna på att sluta röka. För övrigt kan jag meddela att en kommun i Californien infört förbud mot rökning utomhus och att Bhutan som första föregångland land i världen illegaliserat all cigarett försäljning och rökning utomhus.

Jaså du, det var intressant.

Nu kan jag ju redan nu erkänna att jag bara grundar mitt påstående i skräckpropagandan från myndigheterna, dom säger ju att om man röker som ung så kan det blossa upp cancer senare i livet. Och har man då rökt såpass länge lär det ju inte några rökfria år göra större skillnad, eller hur?

Sen låter det ju läskigt det där med rökförbuden, staten ska ge fan i vad folk vill proppa i sig. Är nästa steg att förbjuda grillning, fyverkerier och lägereldar?

Nu har ju inte det så mycket med ämnet att göra men som du sa, förövrigt.
Citera
2007-06-15, 13:31
Medlem
brundys avatar
Alltså, jag skulle tippa att din pappa rökt riktigt länge med tanke på att han är så gammal, am I right?
Det är väldigt väldigt svårt att sluta röka. Jag har bara rökt i tre år själv, och när jag är utan cigg max en dag så går jag knappt att hålla ett samtal med.
Sen kanske inte din pappa har något riktigt motiv att sluta? Han kanske inte bryr sig i lungcancer eller KOL. Han kanske gillar att röka så mycket att han inte bryr sig, och det är det ännu svårare att sluta.
Min morsa röker också, och hon är i liknande ålder som din pappa. Fast det värsta är att hon har slutat, sen började hon igen efter två månader ungefär. Hon var och snodde cigg av mig, och sen började det om igen. Då var man lagomt besviken.
Men alltså, din farsa är en vuxen man och får göra precis som han vill tyvärr. Så det enda du kan göra är väl att prata med honom om hur ledsen det gör dig att han röker, och be honom att sluta för din skull. Vill han inte det så finns det inget mer du kan göra.
Tack!
Citera
2007-06-15, 17:40
Medlem
Jag förstår dig, men samtidigt är han en vuxen mäniska och gör som han själv vill, respektera det. Risken är att ditt förbannade tjat ger motsatt effekt, det hade det gjort på mig i.a.f.
Citera
2007-06-15, 19:59
Medlem
Samla ihop hela släkten (om ni har nån) och sätt er ner och prata med honom. Säg att ni inte tycker om hur mycket han röker, förklara att ni inte vill se honom dö i förtid osv.
Citera
2007-06-16, 03:24
Medlem
wolframs avatar
...

Citat:
Ursprungligen postat av V-rock
Och har man då rökt såpass länge lär det ju inte några rökfria år göra större skillnad, eller hur?

Det gör stor skillnad rökning blir nämligen farligare att syssla med ju äldre man blir. För övrigt så lönar det sig att sluta röka eftersom effekteran av rökning är delvis reversibla även på kort sikt.

Citat:
Ursprungligen postat av V-rock
Sen låter det ju läskigt det där med rökförbuden, staten ska ge fan i vad folk vill proppa i sig. Är nästa steg att förbjuda grillning, fyverkerier och lägereldar?

Rökning kommer bli total förbjudet i samband med att man skrotar alla stinkande bensinbilar 2020-2030. Efter det så kommer perversa liberaler som avskyr allt som är sunt och friskt få smussla med sina cigaretter hemma i garderoben. Ett tiotal amerikanska städer diskuterar rökförbud överallt utom i privata bostäder och några har redan infört det.

Citat:
Ursprungligen postat av Lutas <br />
Bah, det skulle isåfall vara en från födseln blind och döv rökare. Men så många såna finns det kanske inte. Resten vet precis hur jävla skitfarligt det är, men skiter i det. Precis som de som klättrar i berg utan syrgas, rider, knarkar och äter på Donken 7 dagar i veckan.

Det räcker inte att "veta att det är farligt" eftersom även ätande av snask "är farligt". De enda som egentligen har riktig kunskap om hur farligt det är de som har själva drabbats av en livsfarlig sjukdom såsom KOL eller cancer p.g.a. av rökning. Det är först då det uppstår en stark association mellan den teoretiska farligheten och en mycket stark negativ känslomässig upplevelse till rökning. För KOL och cancerpatienternas del kommer denna känslomässiga aha upplevelse alldeles för sent och först när rökningen har lyckats ödelägga deras hälsa.

Precis som ni rökare "vet att rökning är farligt" så har dessa personer också "vetat att rökning är farligt" men först när deras liv närmar sig ett abrumpt slut p.g.a. av deras egen idioti så får de äkta känslomässig insikt om konsekvenserna av sitt handlande.
Citera
2007-06-16, 05:18
Medlem
Doctor Whos avatar
Citat:
Det gör stor skillnad rökning blir nämligen farligare att syssla med ju äldre man blir. För övrigt så lönar det sig att sluta röka eftersom effekteran av rökning är delvis reversibla även på kort sikt.

Korrekt. Människans kropp har en otrolig möjlighet att återhämta sig efter att man slutar röka, har man inte redan ådragit sig cancer, KOL - eller något annat väldigt otrevligt - så verkar våra kroppar kunna göra en näst intill felfri återhämtning på 2-5 år.

Detta säger förstås ingenting om hur passiv rökning påverkar (eller icke påverkar) omgivningen negativt.
Själva handlingen (ATT RÖKA) påverkar självklart omgivningen i form av skolkamrater, barn, släktingar och övriga närvarande vid handlingen i fråga. Det visar för dem att man inte dör on-the-spot av att röka.
Däremot har jag fortfarande inte kunnat finna bevis på att personer som vistas i mitt hem, min bil eller mitt klassrum skulle löpa risk för cancer eller andra rökrelaterade sjukdomar bara för besökare tänder en cigg.

Citat:
Rökning kommer bli total förbjudet i samband med att man skrotar alla stinkande bensinbilar 2020-2030. Efter det så kommer perversa liberaler som avskyr allt som är sunt och friskt få smussla med sina cigaretter hemma i garderoben. Ett tiotal amerikanska städer diskuterar rökförbud överallt utom i privata bostäder och några har redan infört det.

Ja jo det är så mycket som kommer hända 2020-2030 så jag skulle spendera en hel sida om jag ville lista alla profeter som claimar det där decenniet numera.

Det där med sunt och friskt är också väldigt intressant.
Kan du ge en kort liten redovisning över vad som varit "hälsosamt" de senaste 10-20 generationerna av människor (i västvärlden då förstås)?

Jag kan göra det, men eftersom det är du som påstår att vi har "perversa liberaler" (jag skulle iofs säga hälsoliberaler, men) här som "avskyr allt som är "sunt och friskt" så ligger faktiskt bevisbördan på dig, min gode vän.

Citat:
Det räcker inte att "veta att det är farligt" eftersom även ätande av snask "är farligt". De enda som egentligen har riktig kunskap om hur farligt det är de som har själva drabbats av en livsfarlig sjukdom såsom KOL eller cancer p.g.a. av rökning. Det är först då det uppstår en stark association mellan den teoretiska farligheten och en mycket stark negativ känslomässig upplevelse till rökning. För KOL och cancerpatienternas del kommer denna känslomässiga aha upplevelse alldeles för sent och först när rökningen har lyckats ödelägga deras hälsa.

Precis som ni rökare "vet att rökning är farligt" så har dessa personer också "vetat att rökning är farligt" men först när deras liv närmar sig ett abrumpt slut p.g.a. av deras egen idioti så får de äkta känslomässig insikt om konsekvenserna av sitt handlande.

Det FINNS faktiskt en viss "förmildrande omständighet" som råder kring denna stora del äldre personer, det är att tobak marknadsfördes som fullständigt skadefritt när de växte upp. Tobak var något som var ungefär lika farligt som en kola. Det var vad media sade överallt. Det är klart att de föll för det och gick efter det och LURADES till att röka.

De som håller på att växa upp och faktiskt redan vuxit upp idag är mer än väl medvetna om riskerna med rökning, de gör ett medvetet val att börja röka. Grupptryck är något som alltid kommer finnas och du kan inte skylla på det även om det orsakar att folk testar tobak, det gjorde de redan innan fast i större utsträckning när media berättade om hur trevligt det var.
Idag är de skador man löper risk av att ådra sig pga rökning så right-in-your-face att de inte går att undvika.

Så, skyll dig själv, låt andra skylla sig själva, och sluta tjafsa. (Och om du vill blanda in passiv rökning i det hela så ta och dra in några vetenskapliga källor innan du börjar vifta med politiska beslut som inte betyder ett dugg.)
Citera
2007-06-16, 09:25
Medlem
Lutass avatar
Citat:

Och vems problem är det? Inte ditt. Inte mitt. Utan... den rökande moggisens!

Han har haft all information som behövs för att ta ett rationellt beslut, det enda som återstår är att respektera beslutet och låta honom leva sitt liv så länge han inte åsamkar dig grövre ofrivillig fysisk skada. Vilket han inte kommer att göra, åtminstone inte med rökandet.
Citera
2007-06-17, 16:31
Medlem
Giselas avatar
gör såhär:

Spring fram och ta ciggen ut munnen på honom, släng den i backen och sedan slänger du dej själv i backen samtidigt som du imiterar en fisk, skrik "WE ALL GONNA DIE" och sluta inte för ens han ringer psykvården...
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in