Citat:
Ursprungligen postat av wolfram
Det gör stor skillnad rökning blir nämligen farligare att syssla med ju äldre man blir. För övrigt så lönar det sig att sluta röka eftersom effekteran av rökning är delvis reversibla även på kort sikt.
Korrekt. Människans kropp har en otrolig möjlighet att återhämta sig efter att man slutar röka, har man inte redan ådragit sig cancer, KOL - eller något annat väldigt otrevligt - så verkar våra kroppar kunna göra en näst intill felfri återhämtning på 2-5 år.
Detta säger förstås ingenting om hur passiv rökning påverkar (eller icke påverkar) omgivningen negativt.
Själva handlingen (
ATT RÖKA) påverkar självklart omgivningen i form av skolkamrater, barn, släktingar och övriga närvarande vid handlingen i fråga. Det visar för dem att man inte dör
on-the-spot av att röka.
Däremot har jag fortfarande inte kunnat finna bevis på att personer som vistas i mitt hem, min bil eller mitt klassrum skulle löpa risk för cancer eller andra rökrelaterade sjukdomar bara för besökare tänder en cigg.
Citat:
Rökning kommer bli total förbjudet i samband med att man skrotar alla stinkande bensinbilar 2020-2030. Efter det så kommer perversa liberaler som avskyr allt som är sunt och friskt få smussla med sina cigaretter hemma i garderoben. Ett tiotal amerikanska städer diskuterar rökförbud överallt utom i privata bostäder och några har redan infört det.
Ja jo det är så mycket som kommer hända 2020-2030 så jag skulle spendera en hel sida om jag ville lista alla profeter som claimar det där decenniet numera.
Det där med sunt och friskt är också väldigt intressant.
Kan du ge en kort liten redovisning över vad som varit "hälsosamt" de senaste 10-20 generationerna av människor (i västvärlden då förstås)?
Jag kan göra det, men eftersom det är du som påstår att vi har "perversa liberaler" (jag skulle iofs säga hälsoliberaler, men) här som "avskyr allt som är "sunt och friskt" så ligger faktiskt bevisbördan på dig, min gode vän.
Citat:
Det räcker inte att "veta att det är farligt" eftersom även ätande av snask "är farligt". De enda som egentligen har riktig kunskap om hur farligt det är de som har själva drabbats av en livsfarlig sjukdom såsom KOL eller cancer p.g.a. av rökning. Det är först då det uppstår en stark association mellan den teoretiska farligheten och en mycket stark negativ känslomässig upplevelse till rökning. För KOL och cancerpatienternas del kommer denna känslomässiga aha upplevelse alldeles för sent och först när rökningen har lyckats ödelägga deras hälsa.
Precis som ni rökare "vet att rökning är farligt" så har dessa personer också "vetat att rökning är farligt" men först när deras liv närmar sig ett abrumpt slut p.g.a. av deras egen idioti så får de äkta känslomässig insikt om konsekvenserna av sitt handlande.
Det FINNS faktiskt en viss "förmildrande omständighet" som råder kring denna stora del äldre personer, det är att tobak marknadsfördes som fullständigt skadefritt när de växte upp. Tobak var något som var ungefär lika farligt som en kola. Det var vad media sade överallt. Det är klart att de föll för det och gick efter det och LURADES till att röka.
De som håller på att växa upp och faktiskt redan vuxit upp idag är mer än väl medvetna om riskerna med rökning, de gör ett
medvetet val att börja röka. Grupptryck är något som alltid kommer finnas och du kan inte skylla på det även om det orsakar att folk testar tobak, det gjorde de redan innan fast i större utsträckning när media berättade om hur trevligt det var.
Idag är de skador man löper risk av att ådra sig pga rökning så right-in-your-face att de inte går att undvika.
Så, skyll dig själv, låt andra skylla sig själva, och sluta tjafsa. (Och om du vill blanda in passiv rökning i det hela så ta och dra in några vetenskapliga källor innan du börjar vifta med politiska beslut som inte betyder ett dugg.)