2007-06-09, 19:31
Bannlyst
Tjoho, sitter här med en vansinnig bakfylla som tack o lov börja ge sig av.. o ja tänkte ja skulle bjussa donnan på lite gott..

så, hur steker man bananer på bäst sätt, samt vad steker man det i, misstänker smör, o kanel o socker.. jag har förövrigt en flarra lönnsirap som ska användas till glassen o bananerna, går det att ha i en skvätt i stekningen?

Tacksam för alla tips!
Citera
2007-06-09, 20:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjebban
Tjoho, sitter här med en vansinnig bakfylla som tack o lov börja ge sig av.. o ja tänkte ja skulle bjussa donnan på lite gott..

så, hur steker man bananer på bäst sätt, samt vad steker man det i, misstänker smör, o kanel o socker.. jag har förövrigt en flarra lönnsirap som ska användas till glassen o bananerna, går det att ha i en skvätt i stekningen?

Tacksam för alla tips!
Du kan göra som du har planerat . Annars kan du köra bananerna med skal i ugn tills de är svarta, dra av skalet, pudra med kanel, socker, droppa över citron, lite smör och toppa med grädde.

~Paul~
Citera
2007-06-09, 20:39
Medlem
Enitys avatar
något annat som man kan göra är att klyva bananen på mitten och strö på lite socker, sen steker du sockersidan så det karamelliseras och sen är det bara att servera så med valfritt tillbehör.
Citera
2007-06-09, 20:46
Medlem
Stek i smör med råsocker och ingefära, servera med vaniljglass.
Citera
2007-06-09, 21:53
Medlem
Tjohildas avatar
Annars kan man skiva ner dem i pannkakor och ugnspannkakor som håller på att gräddas. Det är såååå gott ihop med vaniljglass.

Ni som grillar ska få ett tips på en busenkel efterrätt: man tar helt enkelt en banan (eller fler) per skalle, skär ett snitt på längden och fyller i med valfri rutchoklad, vanlig marabou eller nåt finare märke. Lägg glöden när du tar bort huvudrätten så brukar de vara färdiga när det är dags för efterrätt.
Citera
2007-06-09, 23:35
Medlem
Ninsos avatar
När jag var liten och var på kollo gjorde de något som kallades 'hajkbanan'. Man tog bananen, gjorde ett snitt i den på längden med skalet på, och stoppade i chokladrutor. Sedan grillade man bananen, men det går så klart att göra i micro eller vanlig ugn. Supergott!
Citera
2007-06-10, 03:14
Medlem
Aaargh! condor!s avatar
Jag vet att inlägget är lite goddag yxskaft och flera timmar försent, men nått som jag har upptäckt är både enkelt och gott är att rulla skivat äpple i kanel och råsocker och sen steka på och servera med glass. Alltid kanske det ger nån en bra idé.
Citera
2007-06-10, 12:49
Bannlyst
Tack för alla tips, blev stekning i smör o kanel o råsocker, blev riktigt smarrigt!
Citera
2007-06-10, 12:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjebban
Tack för alla tips, blev stekning i smör o kanel o råsocker, blev riktigt smarrigt!
Kan jag tänka mig

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in