2007-06-09, 04:19
Medlem
tjaboooos avatar
hallå.
människor svettas, hundar flämtar men vad gör en katt när det är varmt ?

Mvh Tjaboooo
Citera
2007-06-09, 05:49
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Tjabooo:

Jag tror faktiskt att de flämtar de också, även om det inte märks och ser lika illa ut som hos hundar.
Men det ska mycket till innan en katt får ont av värme, de älskar ju som bekant värme.
Citera
2007-06-09, 11:39
Medlem
Tjohildas avatar
Ja, de flämtar också, kan bli lite slöa och tufsiga i pälsen, varma om nosen osv. De sträcker oftare ut sig också, jag har läst en undersökning där man upptäckte att kattens rörelsemönster var direkt kopplat till rumstemperaturen. Kallt rum=hopkurad, varmt rum=utsträckt.

Min kisse lägger sig gärna i hallen, där det är lite golvdrag.

Se till att katten dricker mer genom att placera ut vatten på fler ställen än vanligt, gärna i annorlunda kärl som tekoppar, glas o d. Av nån anledning är de mer intressanta att dricka ur än vattenskålen.
Citera
2007-06-09, 11:46
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Mina katter dricker helt rinnande vatten (en av dem dricker nästan uteslutande rinnande vatten...). Införskaffade en fontän åt dem. Den är populär.

Tror deras vattenvanor har med rasen att göra. De är bengaler och jag antar att stillastående vatten i naturen inte är att anse som färskt. De försöker alltid slå upp bottenvattnet om de dricker vatten ur en skål eller ett glas eller liknande. Brukar bli mycket blött på golvet och mycket lite vatten i katten.
Citera
2007-06-09, 12:41
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C Bildts Kostym
Mina katter dricker helt rinnande vatten (en av dem dricker nästan uteslutande rinnande vatten...). Införskaffade en fontän åt dem. Den är populär.
de närmaste min katt kommer rinnande vatten är när hon står på akvariet och dricker upp fiskarnas vatten.
annars undviker hon vatten rätt mycke.

Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Kallt rum=hopkurad, varmt rum=utsträckt.
oooook, kattan ligger hopkurad nästan jämt och normal rumstemperatur är 25-27grader även mitt i smällkalla vintern, enda gången hon ligger utsträckt är bredvid mej i soffan.
även när hon ligger på lysrörsarmaturen på akvariet blir det hopkurad och den kan ändå bli rejält varm.

Citat:
Se till att katten dricker mer genom att placera ut vatten på fler ställen än vanligt, gärna i annorlunda kärl som tekoppar, glas o d. Av nån anledning är de mer intressanta att dricka ur än vattenskålen.
räcker ett akvarium innehållandes cirkus 470-475L vatten
gällande att vattenskålen inte är intressant har jag läst att katter mer eller mindre ogillar vatten som står nära maten och nåt jag märkt själv, den vattenskålen rörs knappt men dom andra jag haft framme har varit mer populära.

Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Men det ska mycket till innan en katt får ont av värme, de älskar ju som bekant värme.
jojo men undra var går gränsen, igår hade jag 27.5 inne å kattakräket sprang runt slog volter och vurpade i jakten på nåt flygfä så hon verkar inte lida iallafall.

är en "vanlig" huskatt med nåtsånär tunn päls.
Citera
2007-06-09, 20:27
Medlem
Bogeymans avatar
Min katt brukar gå och lägga sig på balkongen och sola när det är soligt här. Han tål mycket värme den jäveln, till skillnad från hundar som ska flämta och ha sig så softar han bara och tar det lugnt. Har sagt åt grannen att han får spruta vatten på den ifall den kommer över till hans balkong så det kanske är det som svalkar honom?
Citera
2007-06-10, 01:34
Medlem
tjaboooos avatar
klämt några gånger på nosen idag och den har inte känts varm så kattan verkar inte vantrivas iallafall, speciellt inte nu när jag fått nätat v-rumsfönstret.
Citera
2007-06-10, 01:52
Medlem
seligies avatar
Citat:

Det där var en väldigt bra idé! Måste jag testa imorgon. Mina katter verkar slöare än vanligt i värmen, tycker synd om kattstackarna då det är ca 30 grader inne och luften står helt stilla, men ute på balkongen i östläge trivs de.

Appropå en sån där vattenfontän, var hittar man en sån i Sverige? Jag vill minnas att jag såg en sån på Walmart när jag var i USA nyss, men kändes onödigt att släpa hem. Har för mig att den kostade en del också.
En sån skulle iallafall vara perfekt för ena kissen då han typ är GALEN i vatten, speciellt rinnande och han blir överlycklig om man byter ut vattnet i skålen några gånger extra under dagen. Det måste vara några forntida vanor som lever kvar vad gäller katter och stillastående vatten!
Citera
2007-06-10, 01:54
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seligie
Appropå en sån där vattenfontän, var hittar man en sån i Sverige?
zoobutiker är väl lämpligt ställe att starta på
vissa har vissa inte, är inte omöjligt att hitta dom på tradera och liknande ställen.

EDIT:
http://www.citypet.nu/shop/visaprodukt.asp?idproduct=1589
Citera
2007-06-10, 01:55
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Citat:
De sträcker oftare ut sig också, jag har läst en undersökning där man upptäckte att kattens rörelsemönster var direkt kopplat till rumstemperaturen. Kallt rum=hopkurad, varmt rum=utsträckt.

Det gör min katt. Han lägger sig utsträckt under balkongbordet när det blir för jävla varmt. Annars ligger han i solen och gottar sig.

Fast det vill mycket till innan han tycker det blir jobbigt varmt. Jag vaknar varje natt, svettig som en gris, när han ska upp i sängen och rulla ihop sig mellan min arm och magen. Det är varmt nog om nätterna utan ett ludet element i sängen.
Citera
2007-06-10, 02:05
Medlem
Jag tycker det verkar som att katterna blir lite slöare och ligger mer och vilar när det blir varmt. Fast katter är ju rätt slöa i vanliga fall också. Ibland lägger de sig och solar, så dem verkar ju inte lida så fruktansvärt mycket av värmen.
Citera
2007-06-10, 08:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
oooook, kattan ligger hopkurad nästan jämt och normal rumstemperatur är 25-27grader även mitt i smällkalla vintern, enda gången hon ligger utsträckt är bredvid mej i soffan.
Kitt pommes frites, 25-27 grader normal rumstemperatur !!!
Det är sjukt hög inomhustemperatur
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in