2007-06-08, 18:58
Medlem
njetskis avatar
Problemet - jag dubbelklickar på mapp och dos-fönstret öppnas istället för mappen. Kör Windows XP SP2.

Jag har råkat ut för detta problem ett antal gånger men har glömt bort hur jag löste det. Har nu sökt förgäves på google och fb men inte hittat något denna gång. Det jag minns var att jag skulle in i regedit och ändra värdet för default shell någonting. Men exakt vad? (vill inte experimentera där)
Citera
2007-06-08, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av njetski
Problemet - jag dubbelklickar på mapp och dos-fönstret öppnas istället för mappen. Kör Windows XP SP2.

Jag har råkat ut för detta problem ett antal gånger men har glömt bort hur jag löste det. Har nu sökt förgäves på google och fb men inte hittat något denna gång. Det jag minns var att jag skulle in i regedit och ändra värdet för default shell någonting. Men exakt vad? (vill inte experimentera där)

du kanske bytte ut explorer mot cmd i registret
Citera
2007-06-08, 20:54
Medlem
njetskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dekadish
du kanske bytte ut explorer mot cmd i registret

Det jag gjorde och som kan tänkas ha orsakat felet var att associera en filtyp i filmappars kontextmeny (vilket funkade bra) men sedan hände det (ser det som en bugg i XP) Konkreta förslag på lösning emottages tacksamt.
Citera
2007-06-08, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av njetski
Det jag gjorde och som kan tänkas ha orsakat felet var att associera en filtyp i filmappars kontextmeny (vilket funkade bra) men sedan hände det (ser det som en bugg i XP) Konkreta förslag på lösning emottages tacksamt.

f8 vid boot och välj "senaste fungerande konfiguration"
Citera
2007-06-09, 21:22
Medlem
njetskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dekadish
f8 vid boot och välj "senaste fungerande konfiguration"

Tack men tror inte att det där hjälper. Det är bara något enkelt jag ska göra i regedit som fixar det, kommer bara inte ihåg exakt vad.
Citera
2007-06-10, 10:25
Medlem
njetskis avatar
OK, jag lyckades till slut hitta det. Om fler råkar ut för det så är lösningen här:

Starta regedit
Leta upp [HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\shell]
Dubbelklicka på nyckeln och skriv "none" som värde (utan citationstecken)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in