2007-06-08, 00:48
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Admiral Ganja
Getingar dör på hösten/vintern. Det är drottningarna som övervintrar och bygger sedan ett nytt bo nästa sommar och lägger sina ägg som redan blivit befruktade. Därför låter det lite skumt att du sett flera st på samma gång... säker på att det inte var tidigare på året eller att det blivit så pass kallt? Är det så är det inte så konstigt att du sett ett (bål)getingbo. Skulle vara att det är en bit upp i landet, vet inte hur utspridda de är...

Jo, det var också mitt argument för att det inte var drottningar, att det var så många på en gång. Det är ju helt uteslutet att det var frågan om svärmande drottningar med tanke på årstiden. Dessutom svärmar väl inte getingar på det sättet, dvs alla nya drottningar flyger ur boet på en gång?

100% säker på att det var i oktober. Kan be tjejen om exakt datum imorgon när hon vaknar, hon har ett helt otroligt minne för datum/tider. Det skulle kunnat varit aningens varmare väder. Tjejen höll dock på o frysa häcken av sig när vi sov, och jag vet att det inte var behagligt utomhus.

Nej, trodde inte heller att de fanns i Mälardalen, men låter ju på folk som att det inte stämde. Har aldrig sett några själv tidigare som jag minns i alla fall. Och getingar av den kalibern minns man, bara ljudet när de flög runt skulle man ju reagerat på. Det lät verkligen som en stor insekt.
Förvisso är det ju inte helt otroligt att en djurart som ändå har såpass goda transportmöjligheter som en geting skulle kunna slå sig ner en bra bit längre norrut än normalt om vädret det året är rätt.

En liten fundering, växer arbetargetingar under hela sin livstid? Många djurarter gör ju det. Skulle ju kunna förklara deras storlek, att det var så extremt sent på året.
Citera
2007-06-08, 01:31
Medlem
mummas avatar
Finns det inte någon insekt som likar väldigt mkt getingar, men är nått annat, som typ heter nånting Galacticus eller nått?
Citera
2007-06-08, 01:45
Medlem
Relays avatar
Var glada att vi inte har japanska bålgetingar här världens största bålgetingart men dom har orange svart bakropp inte gulrandig.
Citera
2007-06-08, 02:10
Medlem
fraess avatar
Citat:
Vi har väldigt gott om bålgetingar här, och jag bor på samma breddgrad som Stockholm. Därtill så har nog de senaste årens värmeböljor antagligen flyttat utbredningsområdet än norrut.
Verkligen. När jag var liten så var det en sensation att se en bålgeting, och då bodde jag i södra delen av landet. Nu bor jag strax väster om Stockholm och ser dom jätteofta, inte det minsta exotiskt längre.
Citera
2007-06-08, 11:01
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
En liten fundering, växer arbetargetingar under hela sin livstid? Många djurarter gör ju det. Skulle ju kunna förklara deras storlek, att det var så extremt sent på året.

Nej, de flesta insekter har ett hårt yttre skelett, så de kan inte växa om de inte byter ut det (ömsar skinn), vilket getingar inte gör. De blir alltså aldrig större än när de kläcks.

Inte helt otroligt att det var bålgetingar, de verkar ha börjat sprida sig längre norrut. Såg personligen en i östergötland för några år sedan, så de kan ju ha nått mälardalen nu. Om man ser dem på nära håll är det rätt lätt att se den röda teckningen på huvud och mellankropp, och de är förstås rätt stora (uppåt 3,5cm, vilket förstås ser minst dubbelt så stort ut när getingen ifråga flyger förbi på nära håll). Bålgetingar är också kända för att flyga i cirklar kring dig om du kommer lite för nära boet, som en varning innan de anfaller, och kan enligt ryktet lära sig känna igen en människa på lukten. Precis som de flesta andra getingar är de tämligen fredliga och sticker bara om de känner sig hotade eller om du dödar en av dem, eftersom du då frigör feromoner som signalerar "attack" till andra getingar i närheten.

Här är en bild från Wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bild:Hornet-vespa.jpg
Citera
2007-06-08, 11:45
Medlem
Y0dAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Admiral Ganja
Bin finns i flera olika sorter. De som odlas i bikupor är väldigt fredliga. De är framavlade för att vara det. Det är de bina man ser på foton med t.ex "biskägg"
http://www.keetologue.com/issue3/beebeard.jpg
Andra kan vara riktigt ilskna.
Jordgetingar har vi nog många råkat ut för...
Humlor är över lag väldigt fredliga och sticker (inte bränner) nästan bara om man trampar eller klämmer på dom.
Jordgetingar tror jag är de som är mest agressiva av de vi har i Sverige, men det kanske är för att det inte är helt ovanligt att folk råkar kliva i deras bon och då attackerar nog de flesta sorter.

Vi får väl vara glada att vi inte har Tarantula Hawk Wasps eller Cicada Killers i Sverige, där kan vi snacka feta getingar.
Citera
2007-06-08, 12:03
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Nej, de flesta insekter har ett hårt yttre skelett, så de kan inte växa om de inte byter ut det (ömsar skinn), vilket getingar inte gör. De blir alltså aldrig större än när de kläcks.

Inte helt otroligt att det var bålgetingar, de verkar ha börjat sprida sig längre norrut. Såg personligen en i östergötland för några år sedan, så de kan ju ha nått mälardalen nu. Om man ser dem på nära håll är det rätt lätt att se den röda teckningen på huvud och mellankropp, och de är förstås rätt stora (uppåt 3,5cm, vilket förstås ser minst dubbelt så stort ut när getingen ifråga flyger förbi på nära håll). Bålgetingar är också kända för att flyga i cirklar kring dig om du kommer lite för nära boet, som en varning innan de anfaller, och kan enligt ryktet lära sig känna igen en människa på lukten. Precis som de flesta andra getingar är de tämligen fredliga och sticker bara om de känner sig hotade eller om du dödar en av dem, eftersom du då frigör feromoner som signalerar "attack" till andra getingar i närheten.

Här är en bild från Wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bild:Hornet-vespa.jpg

Ah, sant, tänkte inte på exoskelettet.

Jo, det måste ju medges att de var ganska skrämmande. Det är nog ingen omöjlighet att man uppfattade dem som större än de verkligen var.
Citera
2007-06-08, 12:06
Medlem
Trollishs avatar
Vilket sammaträffande här om dagen fångade jag en geting som var runt 4-5 cm och fångade in den i ett glas och la ett typ block papper över(första sidan den tjocka) och gjorde några hål då jag har en lilla syster som är väldigt intresserad av djur.

Hur som helst efter 15 minuter ska ajg titta så den inte är död och då har fanskapet tuggat(?) ett stort jävla hål i pappret och flugit iväg.
Citera
2007-06-08, 12:09
Medlem
AlitheSeconds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollish
Vilket sammaträffande här om dagen fångade jag en geting som var runt 4-5 cm och fångade in den i ett glas och la ett typ block papper över(första sidan den tjocka) och gjorde några hål då jag har en lilla syster som är väldigt intresserad av djur.

Hur som helst efter 15 minuter ska ajg titta så den inte är död och då har fanskapet tuggat(?) ett stort jävla hål i pappret och flugit iväg.

Hehe, Trollish vs Geting 0-1. Ta ett foto nästa gång du fångar en så där stor bumling.
Citera
2007-06-08, 13:02
Medlem
Trollishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlitheSecond
Hehe, Trollish vs Geting 0-1. Ta ett foto nästa gång du fångar en så där stor bumling.

Japp jag möte min överman sorget men sant.
Citera
2007-06-08, 13:10
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y0dA
Jordgetingar tror jag är de som är mest agressiva av de vi har i Sverige, men det kanske är för att det inte är helt ovanligt att folk råkar kliva i deras bon och då attackerar nog de flesta sorter.
Det är en fråga om geometri. För att vanliga getingar skall kunna försvara sitt bo så måste de först flyga ut och se var angriparen är. Men de som stör jordgetingbon är sannolikt rakt framför boets ingång, så därför kan getingarna flyga rakt ut och anfalla.
Citera
2007-06-08, 13:17
Medlem
CDPs avatar
Jag såg en apstor geting i förrgår som hade jävligt lång gadd. Vid närmare eftertanke kanske det inte var själva gadden, men det var iaf något jävligt långt som stack ut ur aset på fanskapet. Det var fan skrämmande att bevittna. *brrr*

Utan "gadden" var getingen lätt minst 4 cm. FREAK!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in