Citat:
Ursprungligen postat av Admiral Ganja
Getingar dör på hösten/vintern. Det är drottningarna som övervintrar och bygger sedan ett nytt bo nästa sommar och lägger sina ägg som redan blivit befruktade. Därför låter det lite skumt att du sett flera st på samma gång... säker på att det inte var tidigare på året eller att det blivit så pass kallt? Är det så är det inte så konstigt att du sett ett (bål)getingbo. Skulle vara att det är en bit upp i landet, vet inte hur utspridda de är...
Jo, det var också mitt argument för att det inte var drottningar, att det var så många på en gång. Det är ju helt uteslutet att det var frågan om svärmande drottningar med tanke på årstiden. Dessutom svärmar väl inte getingar på det sättet, dvs alla nya drottningar flyger ur boet på en gång?
100% säker på att det var i oktober. Kan be tjejen om exakt datum imorgon när hon vaknar, hon har ett helt otroligt minne för datum/tider. Det skulle kunnat varit aningens varmare väder. Tjejen höll dock på o frysa häcken av sig när vi sov, och jag vet att det inte var behagligt utomhus.
Nej, trodde inte heller att de fanns i Mälardalen, men låter ju på folk som att det inte stämde. Har aldrig sett några själv tidigare som jag minns i alla fall. Och getingar av den kalibern minns man, bara ljudet när de flög runt skulle man ju reagerat på. Det lät verkligen som en stor insekt.
Förvisso är det ju inte helt otroligt att en djurart som ändå har såpass goda transportmöjligheter som en geting skulle kunna slå sig ner en bra bit längre norrut än normalt om vädret det året är rätt.
En liten fundering, växer arbetargetingar under hela sin livstid? Många djurarter gör ju det. Skulle ju kunna förklara deras storlek, att det var så extremt sent på året.