Citat:
Ursprungligen postat av serious
Kom att tänka på en helt sjukt stor geting jag såg för någon månad sedan. Helt sinnessjukt stor, säkert 3-4-5cm rakt över. Såg en skugga i ögonvrån först och trodde att det var en liten fågel, men när jag vände på mig flög besten runt en tall i cirklar. Troligtvis var det en vanlig drottning jag såg som letade efter bohål, den var dessutom ensam. Försökte fippla upp mobilen och ta kort men den flög uppåt längst stammen och letade. Så jävla ballt, ett jävla monster. Samma breddgrad som Karlstad, Örebro och Stockholm.
Är det inte bålgetingar som är riktigt fredliga krabater, trots sitt brutala utseende? De är väl dessutom köttätare? Vilka gula saker är mest lättretade? Har fått för mig att det är vanliga små bin, främst genom egna erfarenheter, trots att de dör vid attack.
Bin finns i flera olika sorter. De som odlas i bikupor är väldigt fredliga. De är framavlade för att vara det. Det är de bina man ser på foton med t.ex "biskägg"
http://www.keetologue.com/issue3/beebeard.jpg
Andra kan vara riktigt ilskna.
Jordgetingar har vi nog många råkat ut för...
Humlor är över lag väldigt fredliga och sticker (inte bränner) nästan bara om man trampar eller klämmer på dom.