2007-06-07, 20:24
Moderator
Falukropps avatar
Hoppas detta är rätt avdelning för denna fråga, hittade ingen bättre matchande.

Kom att tänka på några bizarrt stora getingar jag såg i oktober förra året när vi var ute på lantstället och förberedde det för vintern.
De var nånstans omkring 4 cm långa, möjligen ännu större. Vi såg ett tiotal individer skulle jag tro.

Drog direkt slutsatsen att det var bålgetingar, men vid lite närmare fundering så undrar jag.
Lantstället ligger på samma latitud som Stockholm. Är inte det lite väl långt norrut för bålgetingar? Och i oktober dessutom? Det var ingen direkt värme ute, 5-10 grader på sin höjd. Det var verkligen inget "insektsväder", har svårt att tro att det fanns nåt att äta för dem, de borde ha gått i vinteride.
Sen tyckte jag de verkade för stora för att vara vanliga arbetarbålgetingar, men å andra sidan så såg vi så många att jag har svårt att tro att det var frågan om drottningar.

Nån som har nån ide om vad det kan ha vart?
Citera
2007-06-07, 20:32
Medlem
Jomazis avatar
Drottningar är väl större, och de övervintrar i ide.
Citera
2007-06-07, 20:36
Medlem
cephs avatar
Bålgetingar är smått röda på huvud och mellankropp, vilket man faktiskt ser rätt lätt. Tror det var bålisar du såg, aldrig hört talas om vanliga getingar av den storleken, inte ens drottningar.
Citera
2007-06-07, 20:39
Medlem
Admiral Ganjas avatar
Getingar dör på hösten/vintern. Det är drottningarna som övervintrar och bygger sedan ett nytt bo nästa sommar och lägger sina ägg som redan blivit befruktade. Därför låter det lite skumt att du sett flera st på samma gång... säker på att det inte var tidigare på året eller att det blivit så pass kallt? Är det så är det inte så konstigt att du sett ett (bål)getingbo. Skulle vara att det är en bit upp i landet, vet inte hur utspridda de är...
Citera
2007-06-07, 20:45
Medlem
Admiral Ganjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deletedsmack
Jag har sett ungefär sånna.. Men det var ju isf i grekland så jag vet inte..

Även om de är fridlysta, och därför antagligen är sällsynta, så ser jag dom ofta här i Skåne.
Man tar INTE fel på en bålgeting och en vanlig geting. Skillnaden är för stor.
Citera
2007-06-07, 21:19
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Admiral Ganja
Getingar dör på hösten/vintern. Det är drottningarna som övervintrar och bygger sedan ett nytt bo nästa sommar och lägger sina ägg som redan blivit befruktade. Därför låter det lite skumt att du sett flera st på samma gång... säker på att det inte var tidigare på året eller att det blivit så pass kallt? Är det så är det inte så konstigt att du sett ett (bål)getingbo. Skulle vara att det är en bit upp i landet, vet inte hur utspridda de är...

Vi har väldigt gott om bålgetingar här, och jag bor på samma breddgrad som Stockholm. Därtill så har nog de senaste årens värmeböljor antagligen flyttat utbredningsområdet än norrut.
Citera
2007-06-07, 21:30
Medlem
Admiral Ganjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Vi har väldigt gott om bålgetingar här, och jag bor på samma breddgrad som Stockholm. Därtill så har nog de senaste årens värmeböljor antagligen flyttat utbredningsområdet än norrut.
Ja det stämmer nog, som med fästingar som rör sig mer norrut från år till år. Gäller flera insektsarter.
Men vad jag fastnade för var att de var ute och flög vid "5-10 grader" Det är ganska kallt för flygande insekter. De blir "stela" av kylan och kan inte fungera rent motoriskt.
Citera
2007-06-07, 21:31
Medlem
seriouss avatar
Kom att tänka på en helt sjukt stor geting jag såg för någon månad sedan. Helt sinnessjukt stor, säkert 3-4-5cm rakt över. Såg en skugga i ögonvrån först och trodde att det var en liten fågel, men när jag vände på mig flög besten runt en tall i cirklar. Troligtvis var det en vanlig drottning jag såg som letade efter bohål, den var dessutom ensam. Försökte fippla upp mobilen och ta kort men den flög uppåt längst stammen och letade. Så jävla ballt, ett jävla monster. Samma breddgrad som Karlstad, Örebro och Stockholm.

Är det inte bålgetingar som är riktigt fredliga krabater, trots sitt brutala utseende? De är väl dessutom köttätare? Vilka gula saker är mest lättretade? Har fått för mig att det är vanliga små bin, främst genom egna erfarenheter, trots att de dör vid attack.
Citera
2007-06-07, 21:37
Medlem
Admiral Ganjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serious
Kom att tänka på en helt sjukt stor geting jag såg för någon månad sedan. Helt sinnessjukt stor, säkert 3-4-5cm rakt över. Såg en skugga i ögonvrån först och trodde att det var en liten fågel, men när jag vände på mig flög besten runt en tall i cirklar. Troligtvis var det en vanlig drottning jag såg som letade efter bohål, den var dessutom ensam. Försökte fippla upp mobilen och ta kort men den flög uppåt längst stammen och letade. Så jävla ballt, ett jävla monster. Samma breddgrad som Karlstad, Örebro och Stockholm.

Är det inte bålgetingar som är riktigt fredliga krabater, trots sitt brutala utseende? De är väl dessutom köttätare? Vilka gula saker är mest lättretade? Har fått för mig att det är vanliga små bin, främst genom egna erfarenheter, trots att de dör vid attack.

Bin finns i flera olika sorter. De som odlas i bikupor är väldigt fredliga. De är framavlade för att vara det. Det är de bina man ser på foton med t.ex "biskägg"
http://www.keetologue.com/issue3/beebeard.jpg
Andra kan vara riktigt ilskna.
Jordgetingar har vi nog många råkat ut för...
Humlor är över lag väldigt fredliga och sticker (inte bränner) nästan bara om man trampar eller klämmer på dom.
Citera
2007-06-07, 22:27
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Admiral Ganja
Ja det stämmer nog, som med fästingar som rör sig mer norrut från år till år. Gäller flera insektsarter.
Men vad jag fastnade för var att de var ute och flög vid "5-10 grader" Det är ganska kallt för flygande insekter. De blir "stela" av kylan och kan inte fungera rent motoriskt.

Jo, väderleken låter inte så värst passande för insekter. Kan ha vart nåt som störde dem eller liknande. Jag är inte expert på steklar eller insekter heller så jag vet inte exakt hur bålgetingar beter sig när det kommer till dvala och liknande, men jag har hittat ett helt gäng levande bålgetingar under en presenning i Oktober då det var svinkallt ute.
Citera
2007-06-07, 22:42
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Ja det var Bålgetingar. De är inte fridlysta. Undantag kan finnas för enstaka län. Kontrollera på din egen länstyrelses hemsida. www.lst.se Natur* Fridlysta arter.

Det finns inte längre någon nationell fridlysning av bålgetingar.
Citera
2007-06-07, 23:05
Medlem
Admiral Ganjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Ja det var Bålgetingar. De är inte fridlysta. Undantag kan finnas för enstaka län. Kontrollera på din egen länstyrelses hemsida. www.lst.se Natur* Fridlysta arter.

Det finns inte längre någon nationell fridlysning av bålgetingar.
Funkar inte för mej... kan någon som kommer in på de sidorna säga vad som gäller i Skåne?

MVH- A G
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in