2009-01-06, 17:22
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Jag tror att IMDB är fullt av en massa pretton som tänker "den här filmen var väldigt nyskapande på sin tid och var en viktig milstolpe i filmhistorien så jag ger den 9/10". Man ger med andra ord gamla filmer handikapp för deras ålder.
Det vägs ju lätt upp av alla guldfiskar som kommer ihåg den senaste filmen de sett som den bästa filmen som någonsin skapats.
Citera
2011-01-21, 18:05
Medlem
freeriderXIIs avatar
Ingen har väl varit mer charmfull än Ingrid Bergman, det finns de som kanske är sexigare men inte mera charmfullare vilket är det viktigaste tillsammans med godhet och kristendom.

Att andra världskriget pågick för fullt och det inte var avgjort vem som skulle vinna när filmen kom ut spelar nog en viktig roll för stämningen i filmen.
Senast redigerad av freeriderXII 2011-01-21 kl. 18:10.
Citera
2011-08-03, 03:44
Medlem
deKrakas avatar
Såg Casablanca för några dagar sedan. Jag var lite tveksam till att se den först men tänkte att jag måste ge den en chans. Scenen som fick mig att riktigt fastna var när Ilsa (Bergman) och Lazlo kommer in på Ricks café första gången och Sam spelar Parlez-moi d'amour på pianot.
Lysande manus, perfekta skådespelare! Den har allt man kan önska sig från en film enligt mig.
Citera
2011-08-03, 17:04
Medlem
kristoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deKraka
Såg Casablanca för några dagar sedan. Jag var lite tveksam till att se den först men tänkte att jag måste ge den en chans. Scenen som fick mig att riktigt fastna var när Ilsa (Bergman) och Lazlo kommer in på Ricks café första gången och Sam spelar Parlez-moi d'amour på pianot.
Lysande manus, perfekta skådespelare! Den har allt man kan önska sig från en film enligt mig.

Ja det är en bra scen, en annan scen som jag först tänker på ifall "Casablanca" nåt mitt öra är den då marseljäsen drar igång.
Den ger rysningar.
Toppenfilm.
Citera
2011-08-05, 17:32
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Jag tror att IMDB är fullt av en massa pretton som tänker "den här filmen var väldigt nyskapande på sin tid och var en viktig milstolpe i filmhistorien så jag ger den 9/10". Man ger med andra ord gamla filmer handikapp för deras ålder.

Det finns en vidspridd men märklig idé om att filmkvalitén tenderar att gå upp genom åren.. förvisso har regissörer och manusförfattare en möjlighet att lära sig av historien i större utsträckning än förr, men annars är möjligheten att göra bra film oförändrad.
Det som avgör är regissören, folk som Hitchcock, Kubrick, Billy Wilder, Orson Welles och många fler har gjort tidlösa verk som alltid kommer vara bra.

Folk som satsar på effekter och det visuella, sänt som inte gick att göra för nägra år sedan, ex Zack Snyder med Sucker Punch, kanske inte kommer kommas ihåg om 50 år...
Citera
2011-08-05, 18:26
Medlem
The Beach boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iqaros
Tycker de är för mycke gammel-film på den listan, orkar inte med Frankenstein och nosferatu och sån tjaffs, bra filmer är de inte. Bara gamla.
Prata inte illa om Nosferatu, den är perfekt. Ta bara musiken som ett exempel, allt passar så himla bra ihop. Jag har inte sett Casablanca, men den verkar bra dessutom gillar jag Bogart.
Citera
2011-08-05, 21:11
Medlem
lyon.s avatar
Okej, den kanske inte är den 7:e bästa filmen någonsin, men visst är den underbar!
Citera
2011-08-05, 21:49
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyon.
Okej, den kanske inte är den 7:e bästa filmen någonsin, men visst är den underbar!

Kanske det. Vet inte vilken lista som det relateras till när det pratas om 7:e plats, förmodligen IMDB då tråden skapades 2007. Nu ligger den på plats 19 vilket enligt mig är alldeles för lågt, att filmer som Inception och Dark knight (ligger före ) ens figurerar på en topp lista ger förstås starkt tvivel till listans korrekthet.
Citera
2011-08-06, 12:24
Medlem
Dobbelss avatar
Visst att Casablanca aldrig kommer hamna på mina topplistor, men den är fortfarande riktigt grymt bra.
Citera
2011-08-06, 13:10
Medlem
kristoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Kanske det. Vet inte vilken lista som det relateras till när det pratas om 7:e plats, förmodligen IMDB då tråden skapades 2007. Nu ligger den på plats 19 vilket enligt mig är alldeles för lågt, att filmer som Inception och Dark knight (ligger före ) ens figurerar på en topp lista ger förstås starkt tvivel till listans korrekthet.

Problemet med imdb's topplista är att den är numrerad, folk kommer alltid att vara oense och ha egna åsikter om vad som är världens bästa rulle liksom.
Hade det bara varit en scramblad lista utan 1,2,3,osv hade det inte varit så mkt skitsnack om placeringar som kommer i vägen för filmdiskussionen.
Citera
2014-04-25, 22:08
Medlem
freeriderXIIs avatar
Citera
2014-04-25, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristoe
Problemet med imdb's topplista är att den är numrerad, folk kommer alltid att vara oense och ha egna åsikter om vad som är världens bästa rulle liksom.
Hade det bara varit en scramblad lista utan 1,2,3,osv hade det inte varit så mkt skitsnack om placeringar som kommer i vägen för filmdiskussionen.
Problemet är att majoriteten som röstar är okunniga amerikaner som röstar in filmer som the Hobbit och Avengers.
Filmens komiska huvudpunkt var annars när nazisterna sjunger och Rick ber orkesten spela marseljäsen och de försöker överösta varandra.
http://www.youtube.com/watch?v=KTsg9i6lvqU
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in