2007-06-07, 14:22
Medlem
innertempraturerna på följande råvaror för att få ett bra resultat?

fläsk- hört att de skall vara 68grader men är osäker

fågel- samma som fläsk

fisk- hört allt från 48 till 55grader.

Är väldigt osäker på detta och tänkta att någon fb:are med dena kunskapen kunde svara på detta.
Citera
2007-06-07, 16:10
Bannlyst
ingen aning men såvitt jag vet är fisk och nötkött det ända som går att käka rått/halvrått.

Man har ju aldrig sett "blodig kyckling" på restauranger typ

sen är det bättre att ta lite för hög än för låg temperatur. Sålänge det inte blir bränt, för det är varken gott eller hälsosamt.
Citera
2007-06-07, 16:26
Medlem
dePauls avatar
Frågan är mer komplicerad än vad den ser ut att vara vid första anblicken. Men ok, gör ett försök.

Temperaturen i Celsius gäller den inre kärnan i köttet.

Stekt, ugnstekt, grillat:
Oxfilé - 55
Rostbiff, biff, entrecote - 58-62
Lamm, - 65-66
Nöt (kalv), fågel (kyckling) - 68-70
Skinka (skinkskivor) - 78-80
Övrigt griskött (bog, karré, kotletter) - 85

Kokt:
Skinka - 80
Övrigt griskött - 85
Vilt, lamm, nötkött - 95
Fågel - 75

Vissa temperaturer tycks vara väl tilltagna men har med bakterieavdödandet att göra och därför är det på sin plats att hålla dem trots allt.

~Paul~
Citera
2007-06-07, 16:34
Medlem
dePauls avatar
Glömde att nämna fisk. Det är ännu me komplicerat än kött eftersom det gemensamma namnet "fisk" omfattar så mycket. Allt från tonfisk, som steks som biff till aborre och sill som genomsteks på hög värme samt kokning av fisk som gädda, kolja och gös.

En generell regel är att man skall känna med fingrarna. När fisken är färdig så brukar den falla sönder i lameller. I andra fall får man göra ett snitt för att kontrollera. Att mäta temperatur i fisk är svårt eftersom materialet oftast inte äger tillräcklig massa. En fisk skall nätt och jämnt vara färdig för att sedan vila en stund för ytterligare mörhet.

~Paul~
Citera
2007-06-08, 00:08
Medlem
Jag vet ju hur kött/fisk/fågel skall se ut och "vara" när det är klart.
Har resturang utbildning men då vissa saker lätt försvinner i hjärnan så var jag tvungen att fråga.

Tänkte snarare på torsk, makrill osv när jag sa fisk, tänkte att ni skulle förstå de .
Tonfisk, lax mm går ju hur bra som helst att äta rått.

Tack för svaren !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in