• 1
  • 2
2007-06-07, 16:15
Bannlyst
De populära danska ölen är både svaga och smaklösa. Ett av misstagen många svenskar gör på färjorna över sundet är att ta en 5-procentare. En dejlig dansk dricker "en gröne" dvs. en mjölsmakande Tuborg som bara är 2.8%

Jag visste inte att tjeckisa märken fanns i lägre än 4-5 %.

Förresten säljer väl inte bolaget sånt svagt öl det gör livsmedelaffärerna istället.

Jag är så trött på det, inget parti diskuterar att sälja starköl och vin i vanliga butiker. Jäkla sketet monopol
Citera
2007-06-07, 16:18
Bannlyst
förresten kan nån här en gång för alla dela in lätt, mellan, folk och starköl i procent ording?
Citera
2007-06-07, 17:24
Medlem
vagators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cnash
förresten kan nån här en gång för alla dela in lätt, mellan, folk och starköl i procent ording?
Lättöl upp till 2.8, folköl upp till 3.5, mellan upp till 4.5, men egentligen finns inget som heter mellanöl längre. På systemet heter allt starköl.
Tack för era tips i allafall. Det får bli TT och Zubr på midsommar.
Citera
2007-06-07, 17:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vagator
Lättöl upp till 2.8, folköl upp till 3.5, mellan upp till 4.5, men egentligen finns inget som heter mellanöl längre. På systemet heter allt starköl.

upp till 2.8? Finns det ännu lägre med andra ord? Är det på 33 cl-flaskor isåfall? Dom svagaste burkarna jag sett är 2.8 % och jag dricker dom aldrig.

Hur hög måste halten vara för att Coop ska slänga ut det och ge det till bolaget? 3.6? Min optimala (lagom) är 5.2.
Citera
2007-06-07, 19:53
Medlem
Kung Kisstanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cnash
upp till 2.8? Finns det ännu lägre med andra ord? Är det på 33 cl-flaskor isåfall? Dom svagaste burkarna jag sett är 2.8 % och jag dricker dom aldrig.

Hur hög måste halten vara för att Coop ska slänga ut det och ge det till bolaget? 3.6? Min optimala (lagom) är 5.2.

Upp till 2,8 är det lättöl, upp till 3,5 är det folköl; all öl över 3,5 får bara säljas på Bolaget.

Bortser man från de "alkoholfria" alternativen så är Caffrey's Irish Ale och Murphys Irish Stout de svagaste ölen på Bolaget; 4 %.
Skulle personligen föredra den sistnämnda.
Citera
2007-06-07, 20:01
Medlem
Skiftnyckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung Kisstank
Bortser man från de "alkoholfria" alternativen så är Caffrey's Irish Ale och Murphys Irish Stout de svagaste ölen på Bolaget; 4 %.
Skulle personligen föredra den sistnämnda.
Man kan dock misstänka att trådskaparen blir lite full i magen om han ska dricka stout HELA dagen och för att inte tala om de vändor han får ta på muggen dagen efter

Jag personligen tänker dricka TT hela dagen, gott och lagom starkt, dessutom kan man varva med en nubbe då och då för att hålla nivån på topp hela tiden
Citera
2007-06-07, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vagator

Nej. Lättöl upp till 2,25 %. I övrigt var det rätt.
Citera
2007-06-07, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skiftnyckel
Man kan dock misstänka att trådskaparen blir lite full i magen om han ska dricka stout HELA dagen och för att inte tala om de vändor han får ta på muggen dagen efter

Jag personligen tänker dricka TT hela dagen, gott och lagom starkt, dessutom kan man varva med en nubbe då och då för att hålla nivån på topp hela tiden

vad är stout? Mörkt öl? Eller ale?
Citera
2007-06-07, 22:55
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Stout = mörk öl med brödiga, brända toner och liten till ingen humle smak ex guinness, bryggs oftast med ale jäst.
Citera
2007-06-07, 23:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaRövardotte
Stout = mörk öl med brödiga, brända toner och liten till ingen humle smak ex guinness, bryggs oftast med ale jäst.

vad är ale egentligen? Jag är en lager-gubbe, dricker inte gärna mörkt öl utom på julen så jag är inte hemma på dom där.
Citera
2007-06-08, 09:25
Medlem
vagators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IYKK
Nej. Lättöl upp till 2,25 %. I övrigt var det rätt.
Så sant som det är sagt.
Citera
2007-06-08, 10:05
Medlem
NinjaRövardottes avatar
lager är underjäst öl som jäser i låga temperaturer 5-12°c och sedan lagras ett par veckor i temperaturer strax över 0.
Ale brukar vara mer humlade än lager, lite mer smaker i övrigt och är överjäst (jästen ligger på ytan när den arbetar). Brukar jäsas i 15 - 20° och ger lite "yvigare" smaker. Kostar lite mer offtast men jag föredrar dem, de behöver heller inte vara mörkare än en normal lager.

Prova Oppigårds Golden Ale nästa gång du är på bolaget, tror du skulle kunna gilla den http://systembolaget.se/SokDrycker/P...0&SokStrangar=
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in