2007-06-06, 23:05
Medlem
David Banners avatar
Undrar om solens färdriktning, de senaste dagarna har jag lagt märke till att solen vandrar söder ut och ner mot horizonten varje kväll, är det så att solen alltid rör sig söderut på kvällen på våra breddgrader?
Citera
2007-06-06, 23:07
Medlem
Cabrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David Banner
Undrar om solens färdriktning, de senaste dagarna har jag lagt märke till att solen vandrar söder ut och ner mot horizonten varje kväll, är det så att solen alltid rör sig söderut på kvällen på våra breddgrader?
Normalt sett går den ned i väst...

Du kanske befinner dig på nordpolen?
Citera
2007-06-06, 23:11
Medlem
micaeles avatar
Upp i öst, ned i väst. Taskig kompass?
Citera
2007-06-06, 23:15
Medlem
seriouss avatar
Ovansteånde gäller alltid, oavsett var man befinner sig. På norra halvklotet går solen "upp" (fel definition då det är jordens rotation som ger upphov till soluppgång och nedgång) i öst, passerar söder vid lunch och ner i väst. På södra halvklotet går den upp i öst, passerar norr och ner i väst. På ekvatorn går den upp i öst och ner i väst.

Undrar vad oddset är på att solen skulle gå upp i väst en dag?
Citera
2007-06-06, 23:30
Medlem
servos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serious
Undrar vad oddset är på att solen skulle gå upp i väst en dag?

Du får väl fråga kreationisterna i forumet. Det berättas ju om det i bibeln, alltså måste det ha hänt. Och jorden är 6000 år gammal, det har bara hänt en gång så sannolikheten är väl 1/6000. Elementärt.
Citera
2007-06-06, 23:32
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av servo
Du får väl fråga kreationisterna i forumet. Det berättas ju om det i bibeln, alltså måste det ha hänt. Och jorden är 6000 år gammal, det har bara hänt en gång så sannolikheten är väl 1/6000. Elementärt.
Ironi. Hoppas jag.
Citera
2007-06-06, 23:33
Medlem
Cabrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Ironi. Hoppas jag.
Dito
Citera
2007-06-06, 23:55
Medlem
David Banners avatar
på mitt nyinköpta armbandsur med riktningsvisare står följande:

Vädersträcksfunktionen anger ett värde i grader som indikerar vinkeln till solen (solar azimuth)

Att ställa in solens färdriktning
Tryck D för att växla mellan N (nord) och S (syd)

solens färdriktning är alltså NORD eller SYD enligt bruksanvisningen, har alltid klockan på sydläge, detta funkar för jag har kollat med vanlig magnetkompass.
Citera
2007-06-07, 00:16
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David Banner
på mitt nyinköpta armbandsur med riktningsvisare står följande:

Vädersträcksfunktionen anger ett värde i grader som indikerar vinkeln till solen (solar azimuth)

Att ställa in solens färdriktning
Tryck D för att växla mellan N (nord) och S (syd)

solens färdriktning är alltså NORD eller SYD enligt bruksanvisningen, har alltid klockan på sydläge, detta funkar för jag har kollat med vanlig magnetkompass.
Kom ihåg att ställa om den till NORD om du är på semester i Australien eller Sydafrika.

Om det på klockan står "vädersträck-" så måste det vara dålig kvalitet. Det heter nämligen väderstreck-.
Undrar förresten av vilket engelskt ord "färdriktning" är en dålig översättning.
Citera
2007-06-07, 03:20
Medlem
Stockos avatar
"Vad är det för likhet på solen och en slips?"
"Båda går ner i väst"

Funkade väl bättre på den tiden då man i regel bar väst iofs.
Citera
2007-06-07, 08:50
Medlem
Monkeytronics avatar
Solen går snarast ner i nordväst nu på sommaren, inte i söder alltså. På vintern går den ner ungefär i sydväst.
Citera
2007-06-07, 14:12
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkeytronic
Solen går snarast ner i nordväst nu på sommaren, inte i söder alltså. På vintern går den ner ungefär i sydväst.
Solen går inte ner alls om man bor på trevligare breddgrader, den går ett varv runt helt enkelt, med varierande höjd över horisonten, naturligtvis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in