Hej, älskar verkigen denna underbara soppa om den nu lagas rätt, vilket jag hittils fatalt misslyckas med. Alla recept jag hittils provat har varit riktigt värdelösa faktiskt. Inget kommer i närheten av den underbara variant jag åt i Tallin för ett par år sedan. Såg ett par riktigt fina rödbetor i affären och bestämde mig för att give it another go. Någon som har ett vettigt recept på lut?
Hej, älskar verkigen denna underbara soppa om den nu lagas rätt, vilket jag hittils fatalt misslyckas med. Alla recept jag hittils provat har varit riktigt värdelösa faktiskt. Inget kommer i närheten av den underbara variant jag åt i Tallin för ett par år sedan. Såg ett par riktigt fina rödbetor i affären och bestämde mig för att give it another go. Någon som har ett vettigt recept på lut?
Jag gjorde det för några månader sen och det var mycket gott i mitt tycke fast jag körde utan lagerblad för jag avskyr det.
Man tackar. Den jag åt i estland var visserligen (till synes) helt vegitarisk, men det verkade vara ett bra recept. Forsätt gärna att posta, fler uppslag uppskattas!
Man tackar. Den jag åt i estland var visserligen (till synes) helt vegitarisk, men det verkade vara ett bra recept. Forsätt gärna att posta, fler uppslag uppskattas!
Ska fråga farsan, har är en jävel på barszcz. Det tar ett tag och tillaga den dock ska jag säga dig. Om du har vägarna förbi Polen finns soppan både i pulverform, typ som varma koppen, och färdigblandad i tetrapack. Pulverversionen är dock å föredra. Ica har en polsk matserie som heter Smak, kolla om dom har nåt, alternativt finns det en butik på ankdammsgatan i Solna (om du råkar du i Stockholm) som har polsk mat.
Jag brukar strimla vitkål samt rödbeta. Först fräsa vitkålen i lite olja, sedan på med vatten, vinäger, lite lite socker samt rödbeta. Kokas ungefär 10 minuter, servera med gräddfilsklick. Salt och peppar efter tycke. Förenklad version, men ack så god.
Man tackar så mycket för alla upplsag! Verkar nästan finnas lika mycket alternativa stavningar på soppan som det finns recept, kan hända genererar "Borsjtj" lite mer genuina recept, känns som en mer genuin stavning. Har för mig att ryssarna har i någon form av öl i sin variant, vore kul att hitta ett sådant recept.