2007-06-06, 14:49
Medlem
Viktoorrs avatar
De senaste dagarna så har min iBook blivit väldigt långsam, ofta så stannar den av när jag bara surfar runt på FB eller så - musik och allt stängs av.

Går knappt att arbeta med den, då jag ofta hoppar mellan olika program, både äpple+tab och expose fryser datorn i ett antal sekunder. Burken är väl 2,5 år gammal eller så. Känns precis som min gamla virusinfekterade PC.

Vad kan jag göra? Vad mer för information behövs?

Version: 10.4.8
Maskinens namn: iBook G4
Datormodell: PowerBook6,5
Typ av CPU: PowerPC G4 (1.1)
CPU-antal: 1
CPU-hastighet: 1.2 GHz
L2-cache (per CPU): 512 K
Minne: 768 MB
Busshastighet: 133 MHz
2,13GB ledigt av ~30GB

tog mig kanske 20 sekunder att få fram "Om den här datorn"
Citera
2007-06-06, 16:17
Medlem
skinner5000s avatar
Installera om OS X samt köp lite mer minne är mitt tips. Det kommer i båda fallen att ge datorn mer krut.
Citera
2007-06-06, 16:22
Medlem
danellishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Installera om OS X samt köp lite mer minne är mitt tips. Det kommer i båda fallen att ge datorn mer krut.

Om han bara har som avsikt att surfa och dylikt på datorn är väl inte mer minne behövligt?
Citera
2007-06-06, 16:46
Medlem
Viktoorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danellish
Om han bara har som avsikt att surfa och dylikt på datorn är väl inte mer minne behövligt?

Har inget behov av mer minne som du skriver, datorn har fungerat perfekt till de saker jag använt den till under hela tiden. Bara det att den nu på sista tiden har blivit väldigt seg.

Nu när jag tänker efter så blev den seg efter att den krashade riktigt hårt i söndags eller så, när jag tvingade den att starta om så ville den inte gå igång igen, alltså den startade upp - men den laddade aldrig klart. Så jag tvingade den till omstart en gång till, och då fungerade allt, fast mycket långsammare.
Citera
2007-06-06, 17:02
Moderator
^Eazs avatar
Repair Disk Permissions
Kolla dina startup items
Citera
2007-06-06, 17:45
Medlem
Grisbrottarens avatar
Öppna Aktivitetskontroll och se efter om det är något särskilt som suger cpu.
Det låter som om något skurit sig med systemet, så att en Arkivera och Installera av nytt system är att rekommendera. Det går på en pisskvart och kräver inget trixande alls.
Citera
2007-06-07, 15:49
Medlem
Viktoorrs avatar
För den intresserade så dog den totalt igår, lämnade in den idag - de sa att det verkade vara något fysiskt fel med hårddisken.
Citera
2007-06-07, 16:58
Medlem
-jOE!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktoorr
För den intresserade så dog den totalt igår, lämnade in den idag - de sa att det verkade vara något fysiskt fel med hårddisken.

Hoppas du hann göra en backup. Hursomhelst, hårddiskar är billiga, köp så stor som möjligt!
Citera
2007-06-07, 17:19
Medlem
Viktoorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Hoppas du hann göra en backup. Hursomhelst, hårddiskar är billiga, köp så stor som möjligt!

Ingen backup Men det enda jag förlorade var väl en 6gb musik och några filmer - de viktigaste filerna hade jag uppe på gspace.

Blir tyvärr en likadan hdd, dock så är det kostnadsfritt för mig. Men det blir som sagt en ny macbook till hösten
Citera
2007-06-08, 16:14
Medlem
Kan rekommendera Onyx om datoorn börjar sega.
Bara töm kernel cache så funkar den bättre igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in