Flashback bygger pepparkakshus!
2007-06-06, 14:29
Medlem
Mekanisks avatar
Tänke installera Devilspie för att få såna där snygga terminalfönster på skrivbordet. Problemet är att jag måste ju installera det som root och då tror Devilspie att det är i /root/.devilspie som konfigurationsfilen ligger i. Det hade inte stört mig särskilt mycket om det hade gått att starta med den vanliga användaren, vilket det inte gör.

Kan man byta användare på devilspie?

Går det på nåt sätt att installera som root med användaren som programanvändare? Jag använder Gentoo förresten.
Citera
2007-06-06, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mekanisk
Tänke installera Devilspie för att få såna där snygga terminalfönster på skrivbordet. Problemet är att jag måste ju installera det som root och då tror Devilspie att det är i /root/.devilspie som konfigurationsfilen ligger i. Det hade inte stört mig särskilt mycket om det hade gått att starta med den vanliga användaren, vilket det inte gör. :(

Kan man byta användare på devilspie?

Går det på nåt sätt att installera som root med användaren som programanvändare? Jag använder Gentoo förresten.

prova att använda sudo istf su/login när du ska få uid0-privs
Citera
2007-06-06, 14:41
Medlem
Mekanisks avatar
Min användare får inte använda sudo. Var fixar man det? Provade byta grupp på den till root men det hjälpte inte...
Citera
2007-06-06, 14:51
Medlem
Citat:
Min användare får inte använda sudo. Var fixar man det? Provade byta grupp på den till root men det hjälpte inte...

använd kommandot visudo och lägg till en rad i stil med exempelraderna, fast med ditt username. tänk på att lösenordet du fyller i när du sedan använder sudo är din användares pass. inte rootpasset
Citera
2007-06-06, 14:56
Medlem
Mekanisks avatar
Har inget som heter visudo. Är det ett Debian-kommando tro?
Citera
2007-06-07, 08:46
Medlem
Neths avatar
Citat:
Har inget som heter visudo. Är det ett Debian-kommando tro?

nej, sudo är ett program som man måste emerga. super-user do..

kolla i /etc och i ~/.devilspie (för root) om det finns någon conf fil för devil's pie. med lite tur kan du ändra directory som den ska läsa ifrån
Citera
2007-06-07, 17:27
Medlem
Citat:
Har inget som heter visudo. Är det ett Debian-kommando tro? :|

ifall du har sudo har du garanterat visudo. logga in som root och kör visudo; jag misstänker att du försökte göra det som en vanlig user och då ligger det i regel inte ens i din path, än mindre fungerar
Citera
2007-06-07, 21:32
Medlem
Mekanisks avatar
Ah, så där! Sudo funkar finfint nu och devilspie letar på rätt ställe.
Att Devilspie inte vill funka som jag vill är dock en annan sak. En sak som jag vill klura lite på själv innan ni får chansen...

Neth:
~/.devilspie måste man skapa själv, även konfigurationsfilen. Hade samma tanke och kikade lite på de olika ställena devilspie var i (whereis devilspie) men hittade inget som hjälpte.
Jo då, sudo hade jag. Varje gång jag försökte göra det ville datorn skicka mail till min root-användare. he he

Problemet löstes alltså genom att ge min användare sudo-rättigheter.

Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in