2013-03-13, 21:39
Medlem
luffarn-med-knivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16410474.ab

"Den 22-åriga amerikanska kvinnan försökte sälja sina barn – på Facebook.

Anledningen: Hon ville få ihop pengar till borgen för sin pojkvän som sitter i fängelse.

Nu sitter hon själv bakom lås och bom."

Visserligen en idiot, men jag tvivlar på att hon ringt tidningen själv. Dessutom gnäller hon inte, och ingen har kränkt henne.
Citera
2013-03-14, 06:07
Medlem
Superstefans avatar
Dubbelfakturerades i två år - förlorade 10 000

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/bredbandtelefoni/article16404418.ab

Citat:
T*ff*n* Da*, 26, dubbelfakturerades av Tele2 i två år och förlorade närmare 10 000 kronor.
När hon upptäckte felet kontaktade hon kundtjänsten – som vägrade återbetala pengarna.
– De vill bara betala ersättning för de senaste tre månaderna, säger T*ff*n*.

10 000 under totalt 24 månader. Det ger ett snitt på strax under över 400 kr/mån. Har man, helt seriöst, inte bättre koll på sina pengar än så?
Hon ser inte ut som någon med en månatlig telefonräkning på 5000kr+ (där du rent faktiskt kan råka missa att räkningen är 400 kr högre än vanligt).

För att citera hennes kundtjänst:
Citat:
De sa att när man betalar räkningen har man godkänt den.
Svårare än så är det inte. OAVSETT om det är operatören som gjort fel eller inte har hon godkänt räkningarna och betalat dem.
Och att de erbjöd sig att betala tillbaka de tre senaste månaderna är ändå rätt snällt, eftersom hon då får tillbaka 2-3 räkningar som hon redan betalat och GODKÄNT.
När man får en räkning kan man också alltid se specifikationen. Hon valde att inte läsa den, otur!

Varför gråter man då ut i media? Ptja, lägga press på operatören och göra sig själv till offer istället för klant antar jag.
Citera
2013-03-14, 12:09
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superstefan

10 000 under totalt 24 månader. Det ger ett snitt på strax under över 400 kr/mån. Har man, helt seriöst, inte bättre koll på sina pengar än så?
Hon ser inte ut som någon med en månatlig telefonräkning på 5000kr+ (där du rent faktiskt kan råka missa att räkningen är 400 kr högre än vanligt).

Svårare än så är det inte. OAVSETT om det är operatören som gjort fel eller inte har hon godkänt räkningarna och betalat dem.
Och att de erbjöd sig att betala tillbaka de tre senaste månaderna är ändå rätt snällt, eftersom hon då får tillbaka 2-3 räkningar som hon redan betalat och GODKÄNT.
När man får en räkning kan man också alltid se specifikationen. Hon valde att inte läsa den, otur!

Varför gråter man då ut i media? Ptja, lägga press på operatören och göra sig själv till offer istället för klant antar jag.

Korkat att inte ha koll på sina räkningar (detaljerad faktura ftw).

Ang att missa summan så ringer hon enl egen uppgift mycket samtal till släkten i asien så hon reagerade inte på summan.

Men när man ändrat nåt i sitt abonemang så dubbel och trippelkollar man räkningarna några månader framöver, annat vore att be om trubbel.
Citera
2013-03-14, 15:46
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:

Avskyr människor som henne. Det är aldrig deras egna fel. Tröttsamt!

"Tiffany upptäckte felet när hon i veckan ville uppgradera sitt abonnemang.
– Internet har varit ganska segt den senaste tiden så jag vill kolla vilken typ av tjänst jag hade. Räkningen kom i morse och när jag undersökte fakturan upptäckte jag att de tog betalt för det gamla abonnemanget, säger hon."

Öhh va? "Ville kolla vilken typ av tjänst jag hade". Så jävla korkad människa.
Citera
2013-03-14, 19:48
Medlem
loafmasters avatar
Citat:

Jag har flera ganger rakat betala dubbelt till Tre da dessa inte verkade ha koll pa vad som skickades ut. Dom hade dock tillrackligt med vett att direkt skicka tillbaks pengarna till mig varje gang det hande. Underligt att Tele2 inte kan ha samma fungerande atgard. Kanns valdigt konstigt att dom tar betalt dubbelt utan att sjalva veta om det. Nog ar hon en idiot som inte har koll pa sin egen ekonomi, dock ska Tele2 ha en fet javla kanga for att dom fakturerar dubbelt.
Citera
2013-03-15, 06:23
Medlem
Rusens avatar
Nu finns det ju något som heter "autogiro" också, då är det inte lika lätt att ha samma koll som det är med pappersfakturor.
Citera
2013-03-15, 07:28
Medlem
Superstefans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rusen
Nu finns det ju något som heter "autogiro" också, då är det inte lika lätt att ha samma koll som det är med pappersfakturor.
Hur stavar du det sa du...au-to-gi-ro? Jo, jag är väl medveten om vad autogiro är.
Du har inte koll på den enskilda fakturan, nej. Men hur tror du hon över huvud taget upptäckte att hon betalade för mycket då?

För det första är det generellt ganska ovanligt att ha sin mobilräkning på autogiro, speciellt om du vet att din kostnad är hög och väldigt varierande. Då brukar man vilja ha koll på vad man betalar.

För det andra kollar man väl på sitt kontoutdrag någon enstaka gång under två år iaf?

Låt gå att man missar det under 1, 2, 3 eller 4 månader... Tre månader hade hon dessutom utlovats ersättning för. Att däremot missa det under två hela år tyder på att hon inte har någon koll på sina pengar alls. Uppenbarligen har hon inte haft något behov av de 10.000 hon slängt i sjön, men likväl ska hon ha tillbaka dem trots att hon godkänt räkning efter räkning.

Och med allt det sagt: Ja, det är riktigt uselt skött av operatören, men varje räkning hon betalar har hon också i praktiken skrivit under och godkänt.
Citera
2013-03-15, 13:10
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Man kollar väl sina räkningar varje månad även om man har autogiro?!

Jag tittar alltid på vad som gått iväg i samband med att jag betalar dom manuella räkningarna och om nån summa ser fel ut så kollar jag upp den. Teleräkningen kollar jag alltid upp om jag gått över den "fasta" summan (har pott abb) genom att logga in hos min leverantör och se vad jag ringt, har upptäckt flera fel på det viset och det har aldrig varit några problem att få det korrigerat (jag har dock alltid ringt innom en vecka från det att autogirot dragits).
Senast redigerad av Sereena 2013-03-15 kl. 13:16.
Citera
2013-03-16, 19:16
Medlem
Bulten81s avatar
Citat:
Med autogiro får du alltid ett SMS med beloppet INNAN det dras, så att man har möjlighet att kontrollera summan och stoppa dragningen innan förfallodatumet.

Det är vänligt att du försöker hjälpa denna förmåga, men jag är rädd att hennes dumhet är oförsvarbar.
Citera
2013-03-16, 19:26
Medlem
JBernards avatar
Jag har dålig koll emellanåt, i januari betalade jag t ex alla räkningar 2ggr, vad jag har för abbonemang har jag ingen aning om. (Iofs gråter jag inte ut i kvällspressen om det heller).
Citera
2013-03-16, 19:34
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Jag har dålig koll emellanåt, i januari betalade jag t ex alla räkningar 2ggr, vad jag har för abbonemang har jag ingen aning om. (Iofs gråter jag inte ut i kvällspressen om det heller).
Det är där skillnaden är. Ingen bryr sig om du har dålig koll på din personliga ekonomi, det är helt upp till dig att sköta den eller inte. Men om du grinar om ditt eget slarv och din dumhet i media, då får du också räkna med att bli kallad idiot.
Citera
2013-03-17, 17:37
Medlem
sverker11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten81
Med autogiro får du alltid ett SMS med beloppet INNAN det dras, så att man har möjlighet att kontrollera summan och stoppa dragningen innan förfallodatumet.

Sedan när? Jag har numera inget som går på autogiro men när jag hade det fick jag inga meddelanden varken på SMS eller på något annat sätt innan pengarna drogs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in