http://www.gt.se/nyheter/1.1455593/han-fick-inte-aka-med-bussen
Citat:
BESVIKEN PÅ VÄSTTRAFIK. Trots att han bara är 13 år fick han vänta i en timme innan personalen på Västtrafik kunde bestämma hur de skulle göra. "Det var dåligt att de inte kunde hjälpa mig", säger han. Foto: Anders Ylander
Han fick inte åka med bussen
LÖDÖSE. 13-åriga Alexander blev lämnad kvar i mörkret på hållplatsen i Lödöse.
Han fick inte åka med bussen i tisdags eftersom han bara hade kontanter.
- Jag blev arg, säger han.
Hans mamma ringde till Västtrafik och undrade vad som hänt. Hon fick svaret att det är kontantstopp på bussarna sedan en vecka tillbaka, något de inte visste.
- Jag tycker att de kunde se genom fingrarna, det handlar ju om en 13-åring, säger hon.
Efter ett antal samtal med Västtrafik ringde de upp och sa att de skulle ordna med taxi, om 45 minuter. Då hade Alexander Eliasson Westberg väntat i en timme.
Hans mamma såg inga andra alternativ än att lämna sitt minsta sovande barn hemma och åka de sju kilometerna för att hämta honom.
Chauffören rånades
- Tänk om något skulle ha hänt mig på vägen. När 2-åringen ligger hemma och sonen står vid busshållsplatsen, säger hon.
Kontantstoppet är tillsvidare och beror på att en busschafför blev rånad förra veckan. Det är Swebus som kör linjen för Västtrafik.
- Klart att det är beklagligt. Det skulle jag själv tycka om det var min 13-åring, säger Magnus Härle, områdeschef för Swebus.
Svår information
Samtidigt menar han att chaffören inte har gjort någonting fel utan bara följt reglerna. Det är på informationsdelen det brister.
- Det är svår information från Västtrafiks sida. Det är lurigt på hemsidan, säger Magnus Härle.
Förutom på hemsidan finns information hos återförsäljare och på kundservice. Men den når inte ut till alla.
- De borde sätta upp lappar vid tidtabellerna, då hade jag sett det innan, säger Alexander.
Av Johanna Embretsén
Det är ju jättesynd om Alexander som inte fick åka med bussen.