• 4
  • 5
2009-05-23, 15:34
Medlem
Har läst mycket om ämnet. De flesta verkar säga att lungorna aldrig repareras. Det är som en hiss, där det gäller att stiga av så tidigt som möjligt. Har man bara rökt tio år när man slutar kommer man antagligen inte utveckla KOL eller lungcancer, men lungorna kommer aldrig att bli som en icke-rökares igen.

Många rökare säger att de ändå inte vill sitta på något ålderdomshem med blöja, att de lika bra kan dö innan de kommer så långt. Men det är inte riktigt så att man som rökare är frisk tills 75, sen dör direkt, medans icke-rökare är friska till 75 och sen skiter i byxan tills de dör vid 85. Det är snarare så att rökaren blir så kass som icke-rökaren blir vid 75, fast mycket tidigare. Så får rökaren leva ett sjukt liv från kanske 65 års ålder tillls döden vid 75. Med svårigheter att andas dessutom, vilket icke-rökaren antagligen inte har. Detta förutsätter att rökaren inte är död sedan lång tid tillbaks.
En rökare åldras i förtid, både utseendemässigt och kroppsligt. Sen finns det alltid undantag, folk som haft tur med generna. Men vem vet hur de hade kännt sig och sett ut utan cigaretterna.

Trots att jag vet allt detta så har jag dock fortfarande lust att röka, tycker att det är riktigt jobbigt att tänka mig ett helt liv utan cigaretter. Hjärnan fungerar på ett märkligt sätt.
Senast redigerad av knivblod 2009-05-23 kl. 15:42.
Citera
2009-05-23, 19:55
Medlem
NoahMayers avatar
Jag har inte läst igenom hela topicen men de klart att du är en dead man.
På ett eller annat sätt kommer rökningen ligga till grund för din död.
Citera
2016-02-27, 01:53
Medlem
Zeke Wargs avatar
Min kära morsa fyller 90 i augusti i år. Hon har rökt sedan tonåren, och i början av denna karriär fanns det inga filter och mest starka turkiska där ciggen delvis brunfärgades av nikotin och tjära. Hon röker ganska exakt 20 cigg om dagen. Hon har aldrigt haft några besvär av rökningen. Ingen rökhosta - och hon drar halsbloss.

Jag känner till att vissa personer med sin speciella genuppsättning löper en mångdubbelt större risk att drabbas av lungcancer. Hustrun har tre nära släktingar som har drabbats, och läkarna varnade min hustru med tanke på släktskapet, och hon slutade tvärt utan några större problem. Det är nu 16 år sedan - och hon har inte sedan dess tagit ett bloss.

Frågan eller rättare sagt påståendet är: somliga personer är vid rökning mottagligare för lungcancer än andra, vilka uppenbarligen tål detta gift. Tror sällan eller aldrig att läst några vetenskapliga artiklar om detta - men fakta kvarstår, här ovan beskrivna med vilka gener du bär på.

Intressant om någon medicinkunnig ville kommentera detta mitt inlägg.

PS: Pipa, som inte innehåller något papper och tjära, bör vara mindre farligt.
Senast redigerad av Zeke Warg 2016-02-27 kl. 01:56.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in