Flashback bygger pepparkakshus!
2007-06-05, 11:20
Bannlyst
Tjena

Hur gör ni era wallenbergare? Jag gör mina så här:

400g kalvfärs
2dl grädde
4 äggulor
salt
peppar

Blanda allt, först grädde sen äggulor. Stek dem lätt och sedan in i ugnen. Finns det någon annan variant?

Lönnsirap är gott till pannkakor, men jag vet inte riktigt hur man kan använda den mer till. Ge gärna förslag på olika saker man kan använda den till.
Citera
2007-06-05, 11:56
Medlem
MisterGGs avatar
Lönnsirap är gott till friterad banan med vaniljglass
Citera
2007-06-05, 11:58
Medlem
kurdiss avatar
Jag har gjort wallenbergare på älgfärs en gång och det är att rekommendera.
Du kan också ha lingon i själva smeten för att göra det hela lite exotiskt. Inte lingonsylt!
Citera
2007-06-05, 12:30
Medlem
dilevas avatar
Den här bönsalladen med chevre och lönnsirap är mycket god.

http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=55 4137
Citera
2007-06-05, 22:50
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Tjena

Hur gör ni era wallenbergare? Jag gör mina så här:

400g kalvfärs
2dl grädde
4 äggulor
salt
peppar

Blanda allt, först grädde sen äggulor. Stek dem lätt och sedan in i ugnen. Finns det någon annan variant?

Lönnsirap är gott till pannkakor, men jag vet inte riktigt hur man kan använda den mer till. Ge gärna förslag på olika saker man kan använda den till.

JÖSSES! Du skall ju bli kock, eller hur! Spring omedelbart och köp Carl Bluncks Gastronomisk Handbok för bövelen!

Wallenbergare görs på följande sätt:

Blanda kalvfärs med salt och nymald vitpeppar. Blanda i vispgrädde (INGA ägg!!!) tills biffarna fått schysst konsistens och forma biffarna. Vill man vara lite djärv här, så skickar man i en kladd dijonsenap i smeten. Inte överdriva dock!
Vänd biffarna i skorpmjöl och stek i rikligt med smör. Serveras med rårörda lingon, gröna ärtor god potatismos och skirat smör (man kan här använda smöret man stekt biffarna i om det ser bra ut).

Lönnsirap är jävligt gott till Fattiga Riddare och som dressing på en fruktsallad med färsk frukt. Måhända kan det funka till en brylépudding i stället för klaramellsås... hmmmm... måste provas!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in