2007-06-05, 10:58
Medlem
the_linuss avatar
Hej,

Jag har tröttnat på den allmänna slappheten i svensk journalistik. Därför håller jag på att skriva en insändare, som skall skickas till ex. antal tidningar. Jag behöver lite hjälp med retoriken.

Tes: Slappheten i svensk journalistik skapar rasism, vi kan göra något åt det.

Citat:

Terrorister och självmordsbombare har blivit vardagsmat. Massmedia pumpar ut nya berättelser varje dag om hundratals döda, levande begravda eller hängda i Irak. Bilden vi får är ett land i skärvor, utan kommunikationer eller rent vatten. Mycket av vad de säger är också sant, men ensidigheten uppmuntrar nästan till rasism. Berättelserna har en målsättning att sätta skräck djupt in i oss, djupt in i folksjälen. De vill nå dem, som på torget pratar om invandrares integration, men hemma pratar om negrer som tar våra jobb.

Att yttrandefrihet är en rättighet i Sverige, är kanske ingen nyhet. Men brukar man den inte, har den ingen användning. Jag vill hävda att yttrandefrihet är mer än en rättighet. Det är nästintill en demokratisk skyldighet. Till skillnad från förr, kan vi idag lätt uttrycka oss anonymt i skrift.

Bara de senaste åren har det växt fram nätverk på Internet, med flera 1000 användare varje dag. Tillsammans uttrycker de olika åsikter, till skillnad från tidningen som oftast bara förmedlar en.

Självklart finns det problem med tillgången på Internet. Men bibliotek låter dig idag gratis surfa på Internet. För den som vill spendera 10kr i timmen, rekommenderar jag starkt Dome house vid Rådmansgatan. Låt folk få höra vad ni tycker och tänker, utan er blir vår demokrati långtråkig och ensidig.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in