Flashback bygger pepparkakshus!
2007-06-04, 21:28
Medlem
sparlunds avatar
Hej!

Nu är det så att min dator inte verka hitta mitt grafikkort, har letat igenom systemhanteraren och sisoftware och systermrequirementslab.com men ingen av dem hittar det! Hur fan gör jag då för att hitta vilket jag har för att skaffa drivisar? Elr finns det ngn universell nvidia driver?

EDIT: gick in på kontrollpanel > bildskärm > inställningar > avancerat > bildskärm, men kan inte där klicka på egenskaper som guiden ber mig att göra, wtf lixom?
Citera
2007-06-04, 22:57
Medlem
DennisOlofs avatar
sparlund de är lungt, du kan öppna datorn och kolla på kortet, på en del står det var dom är.

Oftast brukar man kunna avläsa från när man startar datorn och sätter på strömen, då brukar det stå lite tjaffs.

T.ex

"Nvidia bla bla bla 32mb ram"
"AGP Copyright 2001"

Något sådant, brukar vara tre textrader, efter denna kommer biosen upp och börjar räkna minne, visar vilken cpu man har osv, lite olika beroende på vilket moderkort man har och inställningar i bios.

Har man otur visar inte kortet detta men då ska man ha t.ex. ett Nvidia Geforce 1 kort eller något, men nästan alla kort har textraderna.

Har du ett Nvidia kort är det bara ta ner drivrutinerna från Nvidia, dom funkar på alla kort, dom har för nya kort och för dom äldre, bara leta bland drivers. Tror ATI också har drivers som funkar till deras kort.

Värre är det om du har t.ex Cirius logic eller något annat mysko kort, men då kan man ju byta till något annat kort som Nvidia TNT1 eller något sådant.
Citera
2007-06-05, 12:05
Medlem
sparlunds avatar
jag tankade ngn random-driver från nvidias hemsida men då så stog det ngt om att jag inte hade den varan och det stängdes ner. Pratar just nu med support ska se vad dom har att säga...
Citera
2007-06-05, 15:40
Medlem
DennisOlofs avatar
Aha.

Nvidia har två drivrutiner, en för alla nya kort, och en för en bunt av dom äldre korten.

Om du nu har nvidia, men du bör kunna få reda på vad det är för grafik, å andra sidan är det ju inte en ny dator vad jag förstår, så du kan säkert fixa beg. kort för 100kr eller något som funkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in