Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-06-04, 16:41
Medlem
Nu är det såhär att jag precis har omformaterat min dator och självklart fungerar inte ljudet som det ska. Det beror på att jag inte har installerat drivrutinerna till ljudkortet och det vet jag.
Mitt problem är att det är ett integrerat ljudkort och jag vet inte vad det heter. Jag vet att jag hade något som hette SoundMAX installerat på datorn innan, det var det som gjorde att ljudet fungerade förut. Jag har på något sett lyckats slarva bort skivan till det här och jag har sökt lite på google efter programmet. Dock är jag inte så haj på det här med vilken jag ska ladda ner osv. Någon som vet vilka drivrutiner jag ska ladda ner? Ska jag ha SoundMAX eller finns det något annat jag kan ha för att det ska funka?

Jag har Windows Home edition.
Citera
2007-06-04, 16:48
Medlem
Aaargh! condor!s avatar
Jag skulle tippa på att du har integrerat ljudkort och då behöver du bara uppdatera moderbordet. Har du t ex nforce chipset på ditt moderbord ska du kika på nvidia.com efter platform/nforce drivers.
Citera
2007-06-04, 17:02
Medlem
Här är rätt hoppas jag!

Citat:
Ursprungligen postat av Bordox
Nu är det såhär att jag precis har omformaterat min dator och självklart fungerar inte ljudet som det ska. Det beror på att jag inte har installerat drivrutinerna till ljudkortet och det vet jag.
Mitt problem är att det är ett integrerat ljudkort och jag vet inte vad det heter. Jag vet att jag hade något som hette SoundMAX installerat på datorn innan, det var det som gjorde att ljudet fungerade förut. Jag har på något sett lyckats slarva bort skivan till det här och jag har sökt lite på google efter programmet. Dock är jag inte så haj på det här med vilken jag ska ladda ner osv. Någon som vet vilka drivrutiner jag ska ladda ner? Ska jag ha SoundMAX eller finns det något annat jag kan ha för att det ska funka?

Jag har Windows Home edition.
Detta är nog en bra sida att kolla på :
http://www.soundmax.com/!
Citera
2007-06-04, 18:08
Medlem
Ja jag hade en skiva med drivrutiner och liknande till moderkortet och det var den som försvann. Fick bla annat soundmax därifrån som jag nämde tidigare. Vet du något annat sett man kan kolla på vilket moderkort man har och sen ladda ner drivrutiner? Står det på moderkortet eller kan man kolla det på något sett inne i datorn?

kollade lite på soundmax.com och laddade ner 2 olika versioner men ingen av dem passade min dator tydligen, det gick inte att fullfölja installationen.
Citera
2007-06-05, 08:53
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bordox
Vet du något annat sett man kan kolla på vilket moderkort man har?

Svar JA! se t.ex. http://www.freshdiagnose.com/freshdiag.html
som även innehåller benchmarking men den delen kräver gratis registrering!

Givetvis talar Frechdiag om vad du har för moderkort etc.. och kan därigenom luska ut var du kan ladda ner drivrutiner...

Citat:
Står det på moderkortet eller kan man kolla det på något sett inne i datorn?

Svar ja! Men då måde du som sagt öppna chassiet samt ev. ha en ficklampa för ibland står beteckningen lite halvdolt/illa till!
Citera
2007-06-05, 09:12
Medlem
zwobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Svar JA! se t.ex. http://www.freshdiagnose.com/freshdiag.html
som även innehåller benchmarking men den delen kräver gratis registrering!

Givetvis talar Frechdiag om vad du har för moderkort etc.. och kan därigenom luska ut var du kan ladda ner drivrutiner...

Svar ja! Men då måde du som sagt öppna chassiet samt ev. ha en ficklampa för ibland står beteckningen lite halvdolt/illa till!

om inte annars så kan Everest home ed. vara att rekommendera, den
letar likt frech upp vad du har för moderkort och kan i bästa fall
även länka direkt till tillverkare / drivrutiner. (just drivrutiner brukar bugga rätt så duktigt iofs) kika på http://www.lavalys.com/

det som kan vara mer intressant är att home ed av everest kommer
med 3 olika benchmarks, mer minnes-relaterat förvisso, men kan
alltid vara kul att testa om man inte har något bättre för sig.
Citera
2007-06-05, 10:02
Medlem
Tack för hjälpen det fixade sig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här