2007-06-04, 08:52
Bannlyst
Hur mycket el drar en vanlig svensson dator? Vi säger att jag är på jobbet medanns min dator står i halft vänteläge hemma, hur mycket el drar en sådann burk?
Citera
2007-06-04, 09:22
Medlem
yonnys avatar
Vänteläge drar väl ingenting då datorn sparar allt som finns i primärminnet på hårddisken istället och stänger av sig. När man sedan sätter igång datorn så hämtas data från hårddisken och läggs tillbaka i primärminnet, och du kan fortsätta precis där du var.

Om du har datorn på så får du kolla hur många watt den drar (spänning * ström) och räkna om det till kilowatt-timmar. 150-200 kr / mån kanske bara för elen.
Citera
2007-06-04, 09:25
Medlem
merlin2s avatar
vaaa, så av mina ca 700 spänn i månaden så är 250 av dem datorn, stämmer verkligen dina berälningar?
Citera
2007-06-04, 10:25
Medlem
hanumans avatar
Eftersom jag är en miljömupp av rang så valde jag relativt energisnåla komponenter när jag byggde dator nyligen.

Specen ser ut såhär:
o AMD64 X2 3800+ (energy efficient-varianten)
o GeFoce 7100 med passiv kylning
o 3Gb 667MHz DDR II minnen
o Två Seagate Barracuda 500Gb-diskar (som stannar när de inte används)
o RMClock för att klocka ner burken och sänka spänningen över processorn automagiskt när den inte behöver gå för fullt under WindowsXP.

I en typisk driftsituation drar burken 80w, vilket är svinigt lite i förhållande till vad en typisk stationär burk drar.
Citera
2007-06-04, 12:11
Medlem
Det är nästan enklast att sätta en enkel mätare på vägguttaget, typ;

http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=13553488

Jag märkte t.ex. att när jag använder viloläget för min HP AMD med MS Vista så drar den faktiskt en del ström även där...
Citera
2007-06-04, 12:27
Medlem
hanumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders_f
... Jag märkte t.ex. att när jag använder viloläget för min HP AMD med MS Vista så drar den faktiskt en del ström även där...
Det gör den även i avstängt läge på en modern dator, för övrigt är det som i WindowsXP heter viloläge samma sak som avstängd ur ett energiförbrukningsperspektiv, vill jag minnas. Om du vill att datorn inte ska dra någon ström alls måste du stänga av den på nätagget, alternativt dra ut stickproppen ur väggen.

Vänteläge som trådskaparen nämner om är ju en slags soft-off som innebär att datorn är påslagen såtillvida att minnet behålls och viss aktivitet kvarstår. Däremot är hårddiskar och andra enheter avslagna.
Citera
2007-06-06, 10:49
Medlem
Mätare.

Jag har en mätare i väggen här, och med ADSL modem, högtalare, hubb, och lite blandat så har min dragit ström för ca. 100:-/månad. Då sitter jag inte vid den hela dagarna alltså, utan bara en del tid kvällar och helger.
Sen så varierar det ju säkert mycket beroende på vad datorn gör även när man inte sitter här. Om den konstant står och laddar ner saker, alt. kompilerar kod eller liknande så drar den väl säkert mera ström än om den bara står och logga några IRC-kanaler.
Citera
2007-06-06, 11:33
Medlem
MyteNs avatar
Det finns en lite tjusig kalkylator för det hela, länk har jag glömt men min förstahandsdator drar ca 1000-1300kr / år och min andrahands runt 600-800 kr / år sen har man även 2 gamla servrar som jag inte vet någon exakt strömanvändning av.

Editerar med speccs för den intresserade:
#1 E4300 (2.3ghz), 2x1024 PC6400 GeIL, 2x 6800GS (SLi) Gigabyte med 650 chipset DS-4 någonting, 1st 160gb resp 1st 250

#2 AMD 3200+, 2x512 BallistiX, 7100GS passiv, Gigabyte K8N-SLi, 1st 40gb resp 1st 200gb
Citera
2007-06-06, 13:50
Medlem
DennisOlofs avatar
En dator drar ungefär 80-150watt beror lite på belastning, komponenter osv.
Jag hänvisar till "pc för alla" som gjorde ett mycket utförligt test i en tidning från 2007. Orkar inte skriva upp allt men man kan i genomsnitt säga att vanliga datorer drar runt 100 watt.

Sedan drar ju en vanlig CRT skärm också 100watt när den är på, att jämföra med LCD som ligger runt 30-40watt.

Däremot är strömförbrukningen på en LCD TV och en vanlig CRT TV, t.ex. 32tum lika mycket, runt 160watt.

Men eftersom jag inte anser man kan räkna med strömen från en CRT skärm eller LCD skärm så är det datorburken som räknas, den är ju för många igång dygnet runt numera. Alltså betalar man cirka 800-1300kr / år för en dator som går dygnet runt.

Då vet ni vad det kostar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in