• 1
  • 2
2007-06-04, 21:50
Medlem
shows avatar
HAHAHA! YES! WOHO!

Det funkar så bra nu! Fan vad glad jag blir!

Tack för all hjälp, det uppskattas!
Citera
2007-06-04, 22:52
Medlem
DennisOlofs avatar
Inga problem.

Kollade på moderkortet och klickade på specifications. Där stog det följande.

Intel® 82845GE GMCH
Intel® 82801DB ICH4
Realtek ALC650E Audio AC'97 CODEC
Realtek 8101L LAN controller chip
Super I/O: ITE I/O IT8712F chip
2M bit flash ROM

Alltså har du ett Realtek ALC605E ljudchip och ett Realtek 8101L LAN Chip.

Det jag gillar med realtek är just att man kan dra ner drivrutinerna direkt från tillverkaren, dom uppdateras hyffsat ofta också, dom drivrutiner som finns hos moderkortstillverkarna är oftast inte dom nyaste.

Å andra sidan, har man inte problem så är det ju inte viktigt.

Det värsta är om man har SoundMax, dom tillhandahåller inga drivers, endast moderkortstillverkarna som man kan få dem ifrån.

Sedan måste man kolla att man tar ner rätt drivers från Realtek, tror dom som ligger mest tillgängliga inte har AC97 stöd i sig, dessa drivers finns i lite äldre stuk för dom moderkortet, men tillhandahålls ju av realtek.

Prima det funkar nu.
Citera
2007-06-04, 23:21
Medlem
shows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Inga problem.

Kollade på moderkortet och klickade på specifications. Där stog det följande.

Intel® 82845GE GMCH
Intel® 82801DB ICH4
Realtek ALC650E Audio AC'97 CODEC
Realtek 8101L LAN controller chip
Super I/O: ITE I/O IT8712F chip
2M bit flash ROM

Alltså har du ett Realtek ALC605E ljudchip och ett Realtek 8101L LAN Chip.

Det jag gillar med realtek är just att man kan dra ner drivrutinerna direkt från tillverkaren, dom uppdateras hyffsat ofta också, dom drivrutiner som finns hos moderkortstillverkarna är oftast inte dom nyaste.

Å andra sidan, har man inte problem så är det ju inte viktigt.

Det värsta är om man har SoundMax, dom tillhandahåller inga drivers, endast moderkortstillverkarna som man kan få dem ifrån.

Sedan måste man kolla att man tar ner rätt drivers från Realtek, tror dom som ligger mest tillgängliga inte har AC97 stöd i sig, dessa drivers finns i lite äldre stuk för dom moderkortet, men tillhandahålls ju av realtek.

Prima det funkar nu.

SoundMax har jag på en bärbar dator (tror jag) men allt funkar som tur är. Det är sant som du säger, detta med Realtek funkade hur enkelt som helst. Moderkortnamnet och sedan hittade man vad man behövde.
Citera
2007-06-05, 15:43
Medlem
DennisOlofs avatar
show precis.

Vad jag vet är det endast SoundMax (tillverkarna) som inte själva tillhandahåller drivisar, tror alla andra "vanliga" tillverkare gör detta numera, även vad gäller nätverk. Sedan säger ju en del att realtek kanske inte är bästa kvaliten och annat tjaffs, jag tycker dock att man kan bortse från detta då dom har utmärkt med drivrutiner för nästan alla operativsystem som finns, toppen.

Däremot så måste man tänka sig för om man ska köra unix / linux, då är det mycket viktigt vad man har för hårdvara osv, finns ju tredje part oftast men alltid trevligt om man kan få drivrutiner som passar för hårdvaran.

En annan positiv effekt av detta är att många tillverkare slutat skicka med drivrutins cds och annat utan istället hänvisar direkt till realtek och liknande, då vet dom att man oftast kan få tag i senaste drivrutinerna och på så vis lösa massa problem som kan uppstå.

Dessutom följer det med så mycket skräp på dessa skivor som man inte behöver. Iofs bra om man kan få drivrutins CD om man vill, finns ju dom som inte har Internet, (nu tänker jag på hela Internet) europa osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in