2007-06-03, 23:57
Medlem
Vad är egentligen kvalitetsstyrning, och framförallt, vad är ett kvalitetsstyrningssystem?
Citera
2007-06-04, 00:03
Medlem
hälsingekusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybariten
Vad är egentligen kvalitetsstyrning, och framförallt, vad är ett kvalitetsstyrningssystem?

Innebär att man har koll på vad man gör och hur man gör det, hur man gjort det och hur man mäter förändringar på det man gjort i avseende på hur resultatet blivit.
Ett system för kvalitetsstyrning borde ju vara det man använder sig av då man vill anamma någons annans teorier och arbetsmetoder om hur sånt här ska skötas.

Det finns standarder, sök på ISO 9001.
Citera
2007-06-04, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hälsingekust
Innebär att man har koll på vad man gör och hur man gör det, hur man gjort det och hur man mäter förändringar på det man gjort i avseende på hur resultatet blivit.
Ett system för kvalitetsstyrning borde ju vara det man använder sig av då man vill anamma någons annans teorier och arbetsmetoder om hur sånt här ska skötas.

Det finns standarder, sök på ISO 9001.

Orsaken till att jag frågar var att jag såg att nån sålde webbaserade kvalitetsstyrningssystem. Jag kunde inte riktigt se framför mig vad systemet gick ut på, eller hur det implementerades.
Citera
2007-06-04, 18:20
Medlem
greyhats avatar
kavlitetsstyrning

Jag kan tänka mig att vad som menas är så kallade portaler där Företaget kan driva kvalitetsärenden gentemot leveratörer och liknande.

Jobbar själv kvalitetsavdelningen på ett plastföretag som levererar till Volvo/Saab/Lear/JCC/Opel/osv...

Vår kvalitetschef har konton på olika webportaler där vi får information om kvalitetsavvikelser som vi har levererat samt att vi måste "släcka" rapporter genom att fylla i vissa formulär med t.ex. åtgärder på våra lagersaldo, i produktionen, om vi vill ha de felaktiga bitarna returnerade osv ... en del av företagen måste vi ge ett första svar inom 24 timmar annars hamnar vi i än högre kontrollnivå i deras system.

Sen finns det säkert system för PPAP, produktion part approval process, också men det har jag inte varit i kontakt med. Jag kan dock tänka mig att beroende på vilken nivå projektet befinner sig finns det olika krav på vad som måste tillhandahållas, ex. kapabililtetsplan/FMEA/protokoll för fulltaktsprover osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in