• 1
  • 2
2007-06-05, 13:04
Medlem
Trollishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay_Easton
För att historien oftast kallas för monstret i Gévaudan?

Men skitsamma, då säger jag här och nu att jag inte tror det är ett monster. Tror att det var en väldigt stor varg, och alltså inte en normal varg.

Japp och jag säger sopptunnan material, fast det är typ hela paranormalt delen egentligen så jag ska inte klaga på din tråd.
Citera
2008-04-20, 14:06
Medlem
Veckans klubbas avatar
Att en mängd personer dödats av något (djur eller seriemördare?) i provinsen Gèvaudan är inget påhitt överhuvudtaget. Det finns flera historiska källor som tar upp attackerna. Länken nedan är väl den bästa jag sett om La Bete. Där kan man kan hitta referenser till historiska verk:

http://www.labete.7hunters.net/

Här är en annan:
http://les.cevennes.free.fr/en/gevaudan4.htm
Senast redigerad av Veckans klubba 2008-04-20 kl. 14:24.
Citera
2008-04-20, 14:10
Medlem
Cryxs avatar
Hänger på och bumpar denna tråd jag med. För att svara på TS så säger jag att det var en mördare iklädd vargkostym!
Citera
2008-04-20, 14:26
Medlem
Veckans klubbas avatar
Vad det än var, så verkade det föredra att attackera kvinnor och barn, ofta genom att attackera huvudet. Jaguarer gör väl det, till skillnad från t ex lejon som angriper strupen (luftrören)?
Citera
2016-01-18, 00:02
Medlem
Nicke1234s avatar
I Frankrike på den tiden visste alla hur en varg såg ut, hade det varit en varg skulle dom överlevande och vittnena lätt ha kunnat identifiera den. Personligen så tror jag att det var en hyena. Jag är ingen expert, men så som dom överlevande har beskrivit odjuret låter det som det kan ha varit en hyena.
Adliga personer importerade ofta exotiska djur, så det är ju inte omöjligt att en hyena har slitit sig från sin ägare och begett sig ut i skogen.

Dokumentär om Gevaudan-monstret: https://www.youtube.com/watch?v=6nkVsNY5SkE

Citera
2016-01-18, 14:09
Medlem
Ja, från till exempel England kommer ganska ofta rapporter om hyenor, diverse schakaler samt stora kattdjur som leoparder. Även Tyskland har en del sånt.
Citera
2016-01-18, 15:23
Medlem
MittNamnVarTagets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay_Easton
För att historien oftast kallas för monstret i Gévaudan?

Men skitsamma, då säger jag här och nu att jag inte tror det är ett monster. Tror att det var en väldigt stor varg, och alltså inte en normal varg.
Självklart var det inget monster. Tror som någon sa att djurets mått överdrivits när berättelserna gick runt i Frankrike.
Citera
2016-01-19, 16:56
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke1234
I Frankrike på den tiden visste alla hur en varg såg ut, hade det varit en varg skulle dom överlevande och vittnena lätt ha kunnat identifiera den. Personligen så tror jag att det var en hyena. Jag är ingen expert, men så som dom överlevande har beskrivit odjuret låter det som det kan ha varit en hyena.
Adliga personer importerade ofta exotiska djur, så det är ju inte omöjligt att en hyena har slitit sig från sin ägare och begett sig ut i skogen.

Dokumentär om Gevaudan-monstret: https://www.youtube.com/watch?v=6nkVsNY5SkE

Spoiler om filmen.

Citera
2016-01-19, 17:01
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittNamnVarTaget
Självklart var det inget monster. Tror som någon sa att djurets mått överdrivits när berättelserna gick runt i Frankrike.

Frågan är bara om en vanlig varg skulle eller hade kunnat göra det "odjuret" gjorde? En hypotes var att det var en rabies-smittad varg men det faller på att den inte skulle överlevt så länge. Något fångades ju in och om det inte var bluff så hade det kunnat avslöjas vad det var. Nu vet man dock inte det och detta kommer för alltid förbli ett mysterium oavsett vilka hypoteser folk har idag.
Citera
2025-09-16, 19:09
Avstängd
Adelaides avatar
Kan det ha rört sig om någon förvildad hundras?
Eller hybrider?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in