• 1
  • 2
2007-06-04, 14:46
Medlem
Det är så skönt med den härliga blandningen av människor på Flashback, och den alltid lika grönskande "Jag litar inte på vad någon säger"- och "Alla som gör något jag inte kan tänka mig borde inte få leva"-mentaliteten. Samtidigt tack till alla svaren!

- Jo, jag steriliserade mig för 1,5 år sen.
- Ja, jag pratade med doktor och psykolog innan.
- Ja, jag sa till och med till läkaren att "Fy fan va jobbigt med människor som ångrar sig om en sån här sak" när vi pratade om det.
- Ja, jag har ångrat mig.
- Googlar man på detta så får man upp en miljard träffar. Jag vill ha kontakt med någon som faktiskt har gjort detta, därav mitt inlägg.

Att jag inte ville ha barn är en väldigt lång historia men den bottnar i att jag fick barn när jag var 21, det är ungefär 15 år sen, och inte en tid då jag ville bli far. Nu har jag varit tillsammans med en helt underbar kvinna i snart tre år och vi vill till slut ha barn. Naturligtvis finns det oändligt mycket mer bakgrund till detta, men det orkar jag inte dra just nu. Man får tycka vad man vill om det, men just nu vore det intressant att träffa någon annan som varit lika "smart" som jag.

Angående könsbestämning så går det att göra i t ex USA, men jag tror (hence the question) att det är förbjudet i Sverige. Att vi vill ha ett speciellt kön på vårt barn är ungefär lika logiskt som att man inte vill ha ett cp-skadat barn, det har inget med att vara lämplig som förälder eller inte att göra.

Anledningen till att jag inte frös ner några spermier är antagligen för att jag är dum i huvet. Det var ingen som frågade mig om jag ville göra det, och tanken slog mig tyvärr aldrig...

Till er som fortfarande anser att jag gör fel beslut och inte borde få leva: Frågan är vilket som är värst? Att få ett oönskat barn, eller att skapa ett barn när man faktiskt vill det?

Citera
2007-06-04, 15:16
Medlem
Citat:
Att vi vill ha ett speciellt kön på vårt barn är ungefär lika logiskt som att man inte vill ha ett cp-skadat barn

Jag måste säga att det där var en riktigt vackert ihoppåtad mening. Vilket kön på människa är det du liknar vid ett CP-skadat barn?
Citera
2007-06-04, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omar Svensson
Jag måste säga att det där var en riktigt vackert ihoppåtad mening. Vilket kön på människa är det du liknar vid ett CP-skadat barn?

Den enda liknelsen som finns är att båda alternativen är en önskan. Självklart så existerar ingen liknelse på det sättet du frågar om.

En dålig liknelse, ber om ursäkt för det.
Citera
2007-06-04, 15:23
Medlem
pastorns avatar
http://www.urologkanalen.com/vasekto...itet.shtml#rev
Citat:
Reversering

I de flesta fall är det möjligt att återställa flödet av spermier genom vas deferens. Vasovasostomi är en mikrokirurgisk procedur som innebär att man använder en liten kamera och en ultrafin sutur för att återföra insidan och utsidan av vas deferens. Vasoepididymostomi utförs när inflammation eller ärrvävnad från den första operationen blockerar bitestikeln och omöjliggör en framgångsrik vasovasostomi. Hindret passeras genom att man kopplar vas deferens till bitestikeln på ett nytt ställe. De flesta vasektomier återställs polikliniskt.

Nålaspiration är en alternativ metod för att erhålla spermier efter vasektomi. En speciell nål förs direkt in i testikeln och man suger ur spermier i en spruta. Spermier kan sedan användas i olika alternativa inseminationstekniker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in