2007-06-03, 11:53
Medlem
kovos avatar
En liten horunge har gått förbi min lägenhet och kastat an sten på rutan så ytterrutan är trasig. Var inte hemma då rutan krossades, Bor i hyresrätt, Är detta något som hyresvärden tar hand om eller måste jag köra detta på min hemförsäkring?

Ska ta reda på vem det var nu...Sedan plir det pisk!
Citera
2007-06-03, 12:19
Medlem
ganjabarnets avatar
Tror att hyresvärden står för detta.

Låter som lite bus, sådant händer, ingen idé att du tar tag i ungen, bättre än så är om du besöker föräldrarna och berättar vad som hänt. Eftersom du får det betalat av hyresvärden så behöver du inte göra dem betalnings skyldiga.

Men vissa hyresvärdar kan också vara riktiga jävlar och ber dig betala själv.
Citera
2007-06-03, 12:35
Medlem
nazipoliss avatar
hyresvärden betalar om det var en olyckshändelse eller om det var någon stolle utifrån som velat jävlas lite... källa Bostadsbolaget

men du kanske får räkna med att få en plastruta som förstaruta nu då, om värden anser att ditt fönster är drabbat utav huliganer!
Citera
2007-06-03, 12:43
Medlem
kovos avatar
Man bor ju i ett ghetto så plastrutor skulle det varit från början... Jakten är nära, vet snart vilka fittor det var, dom hade även passat på att pajja glaset på några lyktstoplar också så vittnen finns det!
Citera
2007-06-03, 19:41
Medlem
Ytterrutan anses väl tillhöra fastigheten och därmed vara hyresvärdens huvudvärk, såvida man inte själv medvetet har slagit sönder den.
Innerrutan tillhör lägenheten och är hyresgästens ansvar.
Citera
2007-06-03, 23:24
Medlem
DennisOlofs avatar
kovo då tycker jag du ska sabotera för dom istället

T.ex om dom har cyklar osv, bara ligga på spaning sedan kötta upp däcken med kniv, muahaha

Eller kasta vattenballonger (vatten eller urin i dom) mot dem när de inte ser åt ditt håll eller liknande, bara gömma sig bakom en vägg eller liknande, hiva och kuta satans fort bort därifrån
Citera
2007-06-04, 02:32
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilng
Innerrutan tillhör lägenheten och är hyresgästens ansvar.
bedömningsfråga beroende på situationen.
Citera
2007-06-04, 12:25
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
bedömningsfråga beroende på situationen.

Ja, om t.ex rutan spricker pga att fönstret kärvar eller har slagit sig, då är det hyresvärdens problem. En hyresgäst har alltid rätt att enkelt kunna öppna sina fönster vid behov, och är fönstren i så dåligt skick att de går sönder vid öppningsförsök, då är det hyresvärden som måste åtgärda.
Citera
2007-11-15, 19:34
Bannlyst
[quote=kovo]En liten horunge har gått förbi min lägenhet och kastat an sten på rutan så ytterrutan är trasig. Var inte hemma då rutan krossades, Bor i hyresrätt, Är detta något som hyresvärden tar hand om eller måste jag köra detta på min hemförsäkring?

bodde i lägenhet innan och blev utlåst på balkongen(2 våningen) så jag slog isönder rutan hoppa in och ringde o sa att ngn snorunge kastat en sten igenom urutan s jag fick en ny utan att betala ngt

<--- bara gillar den drf jag gjorde den;P
Citera
2007-11-16, 20:47
Medlem
rebbans avatar
Jag har fått både inner och ytterutor bytta gratis av mitt bostadsbolag när jag bodde i HR
Citera
2007-11-17, 16:42
Medlem
locmans avatar
jag som personligen har hyresfastigheter betalar INTE ut ersättnig för trasiga rutor...
Citera
2007-11-17, 16:58
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
kovo då tycker jag du ska sabotera för dom istället

T.ex om dom har cyklar osv, bara ligga på spaning sedan kötta upp däcken med kniv, muahaha

Eller kasta vattenballonger (vatten eller urin i dom) mot dem när de inte ser åt ditt håll eller liknande, bara gömma sig bakom en vägg eller liknande, hiva och kuta satans fort bort därifrån

Så området ska drabbas av fler barnungar menar du?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in