2007-06-06, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig
Detta kan bli det roligaste målet i Lunds tingsrätt sen en kille blev åtalad för att ha pissat i en buske utanför Göteborgs nation. Han försvarade sig bland annat med att om polisen inte lyst på honom med sin lampa så skulle hans beteende gått osett och inte varit förargelseväckande eller skett offentligen.

Haha. Hur slutade målet? Finns det nån bra länk?
2007-06-06, 11:51
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ceru
Haha. Hur slutade målet? Finns det nån bra länk?
Jag googlade lite efter det förut men det är nog tio år sedan och verkar inte ha fångats upp av nätets kollektiva minne.

Jag minns att Sydsvenskans lokaldel hade mycket kul åt det hela, särskilt åt poliserna och åklagaren som ju uppenbarligen hade lite för lite att syssla med på dagarna.

Jag är inte helt spiksäker men vill minnas att domstolen friade den inte alltför förhärdade skurken...
2007-06-06, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig
Jag googlade lite efter det förut men det är nog tio år sedan och verkar inte ha fångats upp av nätets kollektiva minne.

Jag minns att Sydsvenskans lokaldel hade mycket kul åt det hela, särskilt åt poliserna och åklagaren som ju uppenbarligen hade lite för lite att syssla med på dagarna.

Jag är inte helt spiksäker men vill minnas att domstolen friade den inte alltför förhärdade skurken...

Det verkar som du har rätt

Tog en sväng på mediearkivet och hittade detta från Aftonbladet -98:

Citat:
LUND. Nöden har ingen ingen lag, heter det. Det är inte sant. Lunds tingsrätt har rannsakat och friat en kissnödig student. En natt i oktober förra året blev studenten akut kissnödig på hemväg genom Lund.

Han ställde sig vid ett träd och lättade på blåsan. Då kom polisen.
- De frågade vad jag gjorde och sanningsenlig som jag är sa jag att jag kissade,
säger den 24-årige studenten.
Det blev rapport på det. Poliserna tyckte att han ägnade sig åt
förargelseväckande beteende.
Och därmed blev hans nödighet en lagfråga som tingsrätten fick knäcka. Men
tingsrätten ogillade åklagarens åtal.
- Den tilltalade vände sig bort från gatan. Han förvissade sig om att det inte
fanns någon i närheten och han lämnade inga spår som senare kunde väcka anstöt,
heter det i tingsrättens motivering.

Vilken trevlig liten anekdot att spara i minnet
2007-06-06, 13:13
Medlem
MortalSins avatar
Oj fan... På grund av ny händelseutveckling tänkte jag att jag skulle kolla tillbaka här i tråden. Hade definitivt inte sett mediauppblåset, helt sjukt...

Fick precis ett samtal av min rektor (Vi hade ett samtal i Måndags som kan samanfattas som "Detta är inte passande") och hon har nu ändrat åsikt, hon "visste inte att det var så här illa" så jag blir polisanmäld imorron och är avstängd från skolan, med risk för att jag missar min student på tisdag.

Jag skall träffa rektor m.fl. imorron på Utbildningsförvaltningen för att reda ut det här.

Men fan, inte ens jag visste att det gick till hela jävla Lund, visst jag gissade på att det skulle gå till en hel del, men jag menar...

Jag uppdaterar imorron så får vi se vad dom säger efter moralpaniken.
2007-06-06, 15:09
Medlem
Enligt diverse medier så har uppenbarligen IT avdelningen nu gått in i alla e-post konton och tagit bort mailet som skickades.

Frågan är då om det verkligen är lagligt?
Har man brutit mot posthemligheten eller t.om. begått olaga dataintrång för kunna göra detta?
2007-06-06, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Enligt diverse medier så har uppenbarligen IT avdelningen nu gått in i alla e-post konton och tagit bort mailet som skickades.

Har man brutit mot posthemligheten eller t.om. begått olaga dataintrång för kunna göra detta?

Jäkligt otroligt. Det har hänt flertalet gånger på min skola att någon massutskickat saker som varit olämpliga (man får egentligen inte massutskicka alls). Efter ex antal timmar har alla mailen varit försvunna.
2007-06-06, 18:27
Medlem
k4r4t3k4n4k4ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
[...] Dessutom är man så pantat att man har funktionerna igång som gör att man kan skicka mail till alla, då får man skylla sig själv. I ett säkert system ska man inte ha dessa funktioner, man ska inte ens kunna skicka till andra mailgrupper om det inte blir godkännt av ansvarige.

Just för att systemet inte ska sänkas av spam flooding och annat.
Håller helt och hållet med. Att de IT-ansvariga till en början inte fick bort all mail för att "de inte såg omfattningen" påvisar ju än mer deras inkompetens.
2007-06-06, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MortalSin
Jag har nu fått vissa hot om polisanmälan. Detta tycker jag låter konstigt.

Kan jag bli polisanmäld för att jag skickat dessa bilder?
Eftersom du postat i "juridik" så förtjänar det ett seriöst svar.
Alla har rätten att polisanmäla företeelser.

Du kan emellertid vara lugn, enligt mitt förmenande. Jag kan inte komma på en brottsrubricering som uppfyller alla rekvisit, bl.a saknas uppsåtet.

Jag tippar på att polisen rubricerar det hela som ett "pojksträck" och att anmälan "avskrivs utan åtgärd", förutsatt att du inte hackat datasystemet och att man åberopar dataintrång.
2007-06-07, 00:11
Medlem
Azraels avatar
43 OT-inlägg raderade.

// Mod
2007-06-07, 00:45
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag

Nej, det har man sannolikt inte gjort. De har, vad jag förstår, inte olovligen gått in på folks enskilda datorer utan tagit bort det från mailservern så att de som ännu inte hämtat sina mail inte får just detta. De får naturligtvis gå in på sin egen server.
2007-06-07, 01:07
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .LA.
Du kan emellertid vara lugn, enligt mitt förmenande. Jag kan inte komma på en brottsrubricering som uppfyller alla rekvisit, bl.a saknas uppsåtet.
Just uppsåtet är väl egentligen det enda som eventuellt saknas? Ofredande är ju en typisk "slasktrattsparagraf" som kan omfatta de mest skilda företeeelser. Att skicka uppenbart stötande e-post till någon lär i sig kunna utgöra ofredande.

Vad gäller uppsåtet så har han rimligen minst likgiltighetsuppsåt, vad? (Det skall sägas att uppsåtsreglerna ändrades för ett par år sedan och jag är inte straffrättare dagligdags varför detta är lite dimmigt. )
Citat:
Ursprungligen postat av .LA.
Jag tippar på att polisen rubricerar det hela som ett "pojksträck" och att anmälan "avskrivs utan åtgärd",[...]
Ofredande som inte sker på allmän plats faller normalt inte under allmänt åtal så chansen är stor att åklagaren struntar i det hela. Har han något förnuft kommer han ju att leta efter skäl att lägga ned det hela. Solen är gul, himlen är blå och tonårsgrabbar hittar på hyss; det är inget för rättsväsendet om ingen verklig skada skett.
2007-06-07, 06:17
Medlem
Hehe... fast det blir tydligen stopp med massutskicksmöjligheten. Här står det lite mer om borttagandet från servern också, tycker det låter väldigt mystiskt men jag antar att man skriver på något avtal före man får sin mailadress som ger skolan/ISP:n rätt att gå in och rota och ta bort olämpligt innehåll.

Citat:
10 000 elever i Lund fick grova porrbilder
LUND. Över 10 000 skolelever i Lund har fått extrema porrbilder i sin e-post.
Avsändaren är en manlig gymnasieelev.
- Det är troligt att han kommer att polisanmälas, säger Bo Källmark, it-chef på Lunds kommun till KVP.se.

Många elever på Lunds grundskolor och gymnasier fick en chock när det öppnade brevet från gymnasisten i slutet av förra veckan.
I mejlet står det: "Vad söt hon är."
Den bifogade bilden föreställer en person som uträttar sina naturbehov på ett bisarrt sätt.
- Det är äckligt, säger en kvinnlig gymnasiestudent, som är en av de drygt 10 0000 mottagarna av brevet, till KVP.se.

"Väldigt sorgligt"
Under veckan har kommunens it-experter arbetat med att avlägsna bilden från servern.
Det företag som sköter servern från Norge har också arbeta med att försöka radera massmejlet.
Men i många elevers brevlådor finns brevet fortfarande kvar.
- Det hela är väldigt sorgligt, men samtidigt svårt att skydda sig mot, säger Bo Källmark, it-chef på Lunds kommun.

Kan komma att polisanmälas
Studenten vidarebefordrade brevet, som han fått utifrån, till samtliga elever i Lunds gymnasie- och grundskolor genom en funktion i skolans e-postsystem.
- Men nu ska den möjligheten stoppas. I kommunens interna e-postsystem måste mejl som ska till alla först passera vissa kanaler, säger Bo Källmark.
Skolledningen ska nu ta ställning till om eleven ska polisanmälas.
- Det är troligt, säger Bo Källmark.

http://www.kvp.se/nyheter/1.710040

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in