2009-09-10, 14:37
Medlem
(卐)s avatar
Ville, Valle och Viktor och kapten zoom va grejor, och det politiskt inlindade budskapet va enu bättre, dom här programen formade mig till den jag är i dag.

Utan Anders Linder hadde jag inte varit den sosialisttnazist(ja det går att kombinera) som jag är..

Rabalder va bra det också.. http://www.youtube.com/watch?v=Kw4wnys1IMk
Senast redigerad av (卐) 2009-09-10 kl. 14:43.
Citera
2009-09-15, 00:35
Medlem
Emil i lönneberga
Barnen i bullerbyn
Beppes godnattsagor.
Citera
2009-10-18, 00:27
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Svenska sesam gillade jag nog bäst tillsammans med Fragglarna

http://www.youtube.com/watch?v=quPZT_UtB8Q
Citera
2009-10-18, 03:06
Medlem
Killerolavs avatar
Ducktales
Transformers
M.A.S.K http://sv.wikipedia.org/wiki/M.A.S.K.

Dagens barnprogram är förfärliga, fult animerade och bara allmänt tråkiga.
Citera
2009-10-18, 03:27
Medlem
Ruvils avatar
Skurt, utan tvekan!

http://www.skurt.nu/se/seoch.html
Citera
2009-10-31, 15:50
Bannlyst
Dexters laboratorium
Johnny Bravo
Thunderbirds
Transformers
Star Trek - The animated series
Citera
2009-11-04, 16:45
Medlem
Donahts avatar
Kommer ihåg ett program som var en "Trollkarlen från Oz" Ripoff fast med en elefant istället för Dorothy. Nåt avsnitt så åkte dem inuti en val som hade fönster och grejer.

Det var det bästa men komemr inte ihåg vad det hette
Citera
2009-11-11, 21:04
Medlem
jakebakes avatar
Drömmarnas trädgård slår nog allt som visades producerades på sjuttiotalet i att vara flummigt. Men kommer antagligen att vara kult om sisådär 20år
Citera
2010-02-15, 12:50
Medlem
Kommer inte ihåg vad den här serien hette men det handlade om katt pirater och så typ utspelade det sig på piraternas tid i karibien kanske.
Jag och min bror älskade det!

Joppe tyckte jag var läskigt när jag var liten XD
Citera
2010-03-25, 23:51
Medlem
Är det någon som minns denna barnserie ifrån 90 talet tror jag?
Det handlar om en flicka som flyttar in i ett hus med sin familj tror jag. Och om natten är det någon som stjäl hennes gosedjur. och en natt följer hon efter den som stjäl hennes gosedjur upp till vinden. det visar sig vara ett jättestort levande gosedjur. och så ska hon fånga det stora gosedjuret och visa för sina föräldrar eller nåt. mer minns jag inte.
någon som minns vad den hette?
vet inte ens om den var svensk eller dubbad.

hjälp hjälp!
Citera
2010-03-26, 02:13
Medlem
WeaselPodowskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Jag tycker hjärnkontoret är ruskigt bra och dom flesta barn jag känner gillar också programet.

Annars tänker jag på REA, Lilla Sportspegeln, Trazan och Banarne och Disneytajm.

Citat:
Ursprungligen postat av Skrt^
Just den här serien (eller, jag tror det bara var en engångsvisning?) har förföljt mig i hela mitt liv. Jag har pga denna serien en besatthet av hemliga rum... Dom åt tårta för att det var någons (hundens?) födelsedag... Hjälp...

Jag är nästan 100 på att den heter "När jag var liten var jag stor och stark" och är skriven av Ulf Nilsson. Jag vet att uppföljaren heter "Min lillasyster Jack och jag" så författaren är i alla fall rätt.
Citera
2010-03-26, 03:08
Medlem
3rdstones avatar
Jag var tvungen att gå igenom hela tråden. Hittade en del titlar jag hade glömt, samt la till vissa. Detta har ingen kronologisk ordning, och dessutom är några grejer repriser från 60-talet (före min tid).

Annars är dessa barn/ungdomsprogram/animerade pausprogram mm jag minns från mitt 70/80-tal. Finns säkert många fler man glömt bort. Sen fanns det ju många klassiska julkalendrar, sommar/julmorgonprogram etc, men de flesta har jag valt bort. Denna lista känns tillräckligt lång ändå..

Herkules jonssons storverk (Har en skiva med allt för tidigt bortgångne och grymma jazzpianisten Esbjörn Svensson, där han spelar ledmotivet som hans farbror Gunnar en gång komponerade. En speciell upplevelse varje gång)

Professor Balthazar (Helt underbar psykedelia (från tror jag Jugoslavien eller Kroatien?) där professorn löste stadens problem med en fantastisk maskin som skapade nåt flytande ämne att applicera meddels ett provrör där problemet uppstod. Briljant IMHO)

Barbapapa (Börje Ahlstedt var väl Barbapapas röst här?)

Pellepennan & Suddegumman

Staffan Westerbergs olika verk

Drutten och Gena

Fablernas värld

Tårtan

Doktor Krall

John Blund

Pojken med guldbyxorna (Fan, vad man ville ha dessa brallor som producerade sedlar, trots att de var fula bruna manchesterbrallor. Skulle vilja se en repris av denna)

Fem Myror (SVT-produktion när det är som bäst. Minns att jag köpte ett sexpack folkisar för att avnjuta till den repris som sändes ca -90 för att bli nostalgisk, och det höll faktiskt, iaf för en 22-åring då)

Från A till Ö samt Tedskedsgumman med the one and only Birgitta Andersson.

Ville, Valle och Viktor (vänsterpropaganda i vänsterkanalen TV2 när den är som roligast)

Kapten Zoom (mer vänsterpropaganda med Anders Linder. Minns att farsan kommenterade ett avsnitt lite stillsamt: "Det här är rött." Inte helt ovanligt beträffande TV2 på 70-talet. Men han var ju en superhjälte, så därför såg man ju serien)

Agaton Sax

Tintin

Kalles klätterträd

Kroppen

Tom & Jerry

Lära för livet (köpte nyss boxen av rent högnostalgiska skäl)

Linus på linjen

Papphammar (kort femminuters pausprogram med Gösta Ekman. Klassiska slapsticks som fortfarande är fantastiska)

Beppes godnattstund

Televinken

Dr Krall

Boktipset med Stefan Mählqvist (osäker på stavning)

Mupparna

Staffan och Bengt (proddat här hemma, vilket var en stor grej då)

På kurs med Kurt

Zvampen av Lasse Åberg

Saltkråkan, Emil, Pippi, Bröderna Lejonhjärta mfl självklara Astrid Lindgren-klassiker.

Trazan och Banarne

Mumintrollen

Coyote & Roadrunner (Gråben & Hjulben döptes väl detta till här?)

Edit: Pantau läste jag ju också om här i tråden; Mannen som rörde vid sitt plommonstop och nånting hände (försvann han?). Har bara diffusa minnen om detta.
Senast redigerad av 3rdstone 2010-03-26 kl. 03:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in