Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-06-02, 01:01
Medlem
karlhenrik_s avatar
Fick tidigare idag reda på att en mycket god vän till mig råkat ut för en mycket allvarlig skada under dagen. Sjukhuset kan ingenting säga, då jag inte tillhör familjen. På ryktesvägar har jag fått veta att hans bäckenben är spräckt samt att höftbenet är av. Han har legat nedsövd hela dagen och kommer också göra det under morgondagen, till att börja med.

Kommer han få men för livet? Hur lång rehabilitering har han framför sig? Kommer han bli sängliggandes i månader? Mina frågor är många och kunskapen liten. Om det är någon som har lite kött på benet i ämnet skulle jag vara tacksam för det. Hur vanligt är det att man blir helt återställd efter en sådan skada?

Tack på förhand.
Citera
2007-06-02, 06:31
Medlem
Krafses avatar
Höften och bäckenbenet är väl samma sak, eller? Aja, hur som helst, det är nog rätt svårt att svara på då vi inte har något att bedöma, men vad jag vet så läker bäckenben precis som alla andra ben, han kanske får ligga i gipsvagga i värsta fall, jobbigt.. Har han tur så skruvar de och grejar så kanske han slipper det. Men jag tror inte han får några större problem om det bara gått sönder, annat vore det om han typ slitits halvt itu men det kanske han inte har?
Citera
2007-06-02, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlhenrik_
Fick tidigare idag reda på att en mycket god vän till mig råkat ut för en mycket allvarlig skada under dagen. Sjukhuset kan ingenting säga, då jag inte tillhör familjen. På ryktesvägar har jag fått veta att hans bäckenben är spräckt samt att höftbenet är av. Han har legat nedsövd hela dagen och kommer också göra det under morgondagen, till att börja med.

Kommer han få men för livet? Hur lång rehabilitering har han framför sig? Kommer han bli sängliggandes i månader? Mina frågor är många och kunskapen liten. Om det är någon som har lite kött på benet i ämnet skulle jag vara tacksam för det. Hur vanligt är det att man blir helt återställd efter en sådan skada?

Tack på förhand.

En kombinerad bäcken- och lårbensfraktur är allvarligt och kan i värsta fall orsaka massiva blödningar i kroppen. Rehabiliteringen är långvarig och seg.
Citera
2007-06-02, 13:12
Medlem
Patriarch Ks avatar
Det kanske är privat, men av ren nyfikenhet undrar jag hur det gick till?
Citera
2007-06-03, 13:42
Medlem
karlhenrik_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch K
Det kanske är privat, men av ren nyfikenhet undrar jag hur det gick till?

Han var och jobbade på ett bygge, satt på en stol vänd bakom en stor byggform(?) som vägde drygt 2 ton. Den blåste omkull och krossade hans höft utan att han ens såg nånting. Han har iallafall vaknat nu efter en lyckad operation och kommer förmodligen kunna gå igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in