Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-06-01, 23:21
Medlem
sandra_ns avatar
Installerade om XP igår och allt funkade perfekt, tills idag då jag inte kommer ut på Internet. Jag har två nätverkskort i datorn till två interna LAN varav ett har tillgång till Internet, och detta har aldrig strulat innan.

Men idag så vägrar burken efter en omstart att ansluta till nätet. Den får IP via DHCP från firewallen etc. så inget problem där. Om jag inaktiverar det närverkskortet som inte har Internet på sig så kommer jag ut direkt. Så jag misstänker något DNS fel.

Är det någon som har tips på vad som kan fela, eller vart jag skall börja felsöka? Vill inte hålla på att aktivera/inaktivera det andra NICet, det skall bara funka med de två korten som det har gjort i över 2 å r innan.

Men irriterande är det.
Citera
2007-06-01, 23:36
Moderator
Falukropps avatar
Tja, gissar på att det blir nåt fanskap med routingen när du kör samma dator på två olika nätverk. Man kan ju tänka sig att din dator fått sin default gw från "fel" router eller nåt.

Antar att de båda routrarna har olika ipnummer. Dra igång ett konsollfönster och kör ipconfig så ser du vilken av dem som står som default gw.
Citera
2007-06-01, 23:42
Medlem
sandra_ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Tja, gissar på att det blir nåt fanskap med routingen när du kör samma dator på två olika nätverk. Man kan ju tänka sig att din dator fått sin default gw från "fel" router eller nåt.

Antar att de båda routrarna har olika ipnummer. Dra igång ett konsollfönster och kör ipconfig så ser du vilken av dem som står som default gw.
Jag får upp båda gw, då för de olika korten. Ingen sammansatt gw.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in