• 1
  • 2
2007-06-01, 17:54
Medlem
Undrar om någon har lyckat att köra ouppackad rar i VLC utan att skapa en "playlist", vilket medför att det blir ett hack i filmen mellan varje rarpaket(nu senats varje 39sek). Inget stort problem, men det borde ju gå att lösa på ett bättre sätt tycker jag.
Citera
2007-06-01, 18:06
Medlem
2biass avatar
Läste någonstans att man kan skapa en .bat fil på något sätt och sen funkar det..men vad som ska stå i .bat filen vet jag inte...
Citera
2007-06-01, 18:10
Medlem
2biass avatar
Här är lösningen:

1. Ladda ner den film du vill se.
Vilken RAR-ad film som helst.

2. Ladda ner MPlayer (går även med VLC, men den hackar lite för mig).
Adress: http://www.mplayerhq.hu/MPlayer/releases/win32/
(ladda ner MPlayer-mingw32-1.0pre7.zip eller senare, fungerar bäst för mig).

3. Ladda ner WinRAR.
Adress: http://www.rarlab.com/download.htm
(ladda ner senaste WinRAR).

4. Skapa en .txt-fil som du skriver in:
"C:\Program Files\WinRAR\unrar.exe" p -inul "%1" | "C:\Program Files\MPlayer\mplayer.exe" -
(Det lilla - tecknet är väldigt viktigt att är med, kopiera det exakt som det står och ändra bara sökvägen till programen)

(Låt säga att du har Engelsk windows och installerat WinRAR i C:\Program Files\WinRAR
och MPlayer har packats upp i C:\Program Files\MPlayer).

5. Döp om .txt-filen till .bat.
(Låt säga att den heter play_rar.txt, då ska den döpas om till play_rar.bat).
Om du vill göra det lite bekvämare kan du göra en genväg till skrivbordet.

6. Dra den RAR-fil du vill se till play_rar.bat (eventuellt genvägen på skrivbordet).
(kom ihåg att alltid dra en första filen, så att du inte drar t.ex. .r00 utan .rar,
och inte .part27 utan .part01 osv. annars börjar den streama filmen mitt i).

PS. Om någon använder -idx taggen får dom gärna skriva en förklaring på hur den fungerar,
eftersom jag själv inte lyckas.

Sådär ja! Nu är det bara att sätta igång.
Det borde fungera att se på både DivX/XviD såsom SVCD/DVD-r.
Har inte testat programmet så värst grundligt men XviD/DivX fungerar för mig.

Gjorde guiden aningen överdrivet detaljerad,
men förhoppningsvis så slipper man en massa dumma frågor nu.

Har ni några frågor i övrigt är det bara att fråga på.
Är säker på att det är fler än jag som använder denna metod.

Edit: Testade att köra en DVD-film. Bara att dra in RAR-filen till .bat-filen.

Edit2: Märkte även att du kan gå in på My Computer -> Tools -> Folder Options... -> File Types ->
(Välj sedan går du ner till filändelsen "RAR" som du ska associera med "play_rar.bat" ) -> Advanced -> New ->
(Under "Action:" namnger du bara funktionen, (t.ex. "Open In MPlayer" )
under "Application used to perfom action:" väljer du C:\Program Files\MPlayer\play_rar.bat) -> Klart!

Nu ska du kunna högerklicka på den RAR-fil du vill se på och välja "Open In MPlayer" istället för att
dra dom till genvägen.

Edit3: Om du nyss installerat Windows eller inte är så van datoranvändare måste du ändra en inställning för att kunna ändra .txt till .bat. Detta gör du genom att gå in på My Computer -> Tools -> Folder Options... -> View -> Klicka nu ur "Hide extensions for known file types". Nu kommer din gamla .txt-fil att ändras från XXX till XXX.txt.

vet inte om det funkar men testa.....
Citera
2007-06-01, 18:11
Medlem
Ok, ska söka på det, får se vad jag hittar.
Citera
2007-06-01, 18:14
Medlem
2biass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patr1k
Ok, ska söka på det, får se vad jag hittar.

kolla mitt tidigare inlägg så hittar du lösningen...
Citera
2007-06-01, 18:16
Medlem
Jättebra, precis vad jag har letat efter. Ska prova det nu, lär väl ta ett litet tag. Tack.
Citera
2007-06-01, 18:20
Medlem
2biass avatar
Du kan ju skriva tillbaka om det funkar lr inte...
Citera
2007-06-01, 19:51
Medlem
Det funkar men går inte att spola, säger nåt om "raw AVI" och att man ska försöka med "-idx switch". Läste nåt om det ovan, är det nån som vet hur man gör?
Citera
2007-06-01, 20:02
Medlem
Jaha, jag fick det inte att fungera alls. Trodde först att det var något med mplayer, men jag ändrade sökvägen till vlc(som också skulle fungera) och inte heller det fungerade. Allt som händer är att vlc öppnas.
Citera
2007-06-01, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patr1k
Jaha, jag fick det inte att fungera alls. Trodde först att det var något med mplayer, men jag ändrade sökvägen till vlc(som också skulle fungera) och inte heller det fungerade. Allt som händer är att vlc öppnas.

Jag läste något för ett bra tag sen om att det har att göra med i vilket läge rar-filerna är skapade, alltså om de är komprimerade eller bara "förvarade". Jag vet att iallafall VLC funkar med rar-filer som är "opackade" men inte med "packade".
Kan problemet ha något med detta att göra kanske?
Citera
2007-06-01, 20:18
Medlem
Ja, det låter ju som en förklaring. Ska se vad jag kan hitta om det på google. Det du nämde om spola var ju lite intressant. Det finns en media spelare som heter Dziobas rar player(verkar som att den använder mplayers kod) som fungerar jättebra så länge man bara använder play/pause, men om man efter halva filmen använder 10 sekunders ff eler rew så startas filmen om och man kan bara snbbspola/hoppa fram till halva filmen efter det kan man bara titta sig fram. Detta sker inte alltid, har tittat på fem filmer och två av dem har krånglat.

Kanske kan dom tre som fungerade i Dziobas vara skapade i ett rar läge och dom andra två i ett annat.
Citera
2007-06-01, 20:18
Medlem
hollos avatar
En fråga bara, spelar det någon roll var .bat-filen ligger? Eftersom du skrev att man kunde göra en genväg på skrivbordet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in