2007-06-01, 10:40
Varför är de så farligt att frysa ner mat flera gånger efter de blivit varmt?
Bakterier dör väl både i kyla och värme?
Citera
2007-06-01, 10:47
Medlem
Spenat får man absolut inte frysa och tina upp igen.

Det bildas något gift då har jag hört.
Citera
2007-06-01, 10:52
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
Varför är de så farligt att frysa ner mat flera gånger efter de blivit varmt?
Bakterier dör väl både i kyla och värme?

Bra fråga. Även om jag aldrig fryser in mat 2 gånger undrar jag ibland om det inte är lite överdrivet.
Om bakterier tror jag det ligger till så att de flesta bakterier dör av upphettning, men i nedfrysning hamnar en del i dvala... ööh och vaknar till liv igen när maten tinar.
Här inser jag att nån som kan mer borde gripa in.
Citera
2007-06-01, 11:00
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Stämmer ganska bra, bakterier dör inte i kyla, de går bara i slowmotion eller står still helt, när det blir varmare igen vaknar de och kör på förfullt.
Citat:
Spenat innehåller nitrat. Nitrat i sig är ofarligt men det kan omvandlas till nitrit. Nitrit kan i höga halter försämra syretransporten till blodet och ge ett akut tillstånd som kallas methemoglobinemi. Det är mycket ovanligt och det är framförallt små barn som är känsliga för nitrit. Värme ökar hastigheten av denna omvandling och därför är rekommendationen att vi inte ska värma spenat flera gånger.
Citera
2007-06-01, 13:38
Medlem
dilevas avatar
Det är dessutom inte själva bakterierna som är boven i dramat utan de avfallsämnen som bakterierna producerar. De försvinner inte trots att bakterierna dör så om det har hunnit bli en ordentlig bakteriehärd och du värmer upp maten ordentligt så är du ändå fuckad så att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in