Citat:
Ursprungligen postat av Fjolsson
jag har nyckeln till patronlåset och allt som behövs.
Jag borde gå till nån tidning för det är det enda som verkar sätta fart på dom som bestämmer om regler osv, när galningen i stockholm sköt gick det fort som fan att alla ska låsa in slutstycke på lager.
Jag hann inte gå på övningar och nu i 6 månader har jag väntat på hur lång tid det tar för dom att reagera bara för att veta.
Enligt mig borde hemvärnet läggas ner helt och hållet, 99% som är med är unga killar som just gjort lumpen och saknar att skjuta med nåt och skrika RAMBO etc etc, den resterande procenten är äldre som inte har nåt annat att göra än att fika och prata gamla krigshistorier för varandra.
Du har alltså nyckeln till patronlägeslåset och vapnet hemma? Har du ammunition också? När fick du ut dessa? Gick du introduktionsutbildningen? Har du träffat din gruppchef eller plutonchef? Vet du vilka det är? Har du en larmlista eller annan telefonlista till din grupp? HAr någon gjort hembesök och kontrollerat din bostad?
Varför gick du med i Hemvärnet över huvudtaget? Hur har du kunnat missa alla övningar i ett halvår och varför har du inte kontaktat din gruppchef och pratat med honom? Jag fattar inte varför du inte gör som jag sa i mitt första inlägg i tråden... Det finns en Frivillighandläggare på regementet/flottiljen och det finns en Utbildningsavdelning med YO som du kan kontakta och fråga vem du skall vända dig till. Varför vill du dra in Aftonbladet öht? Vad vill du uppnå med det? Du har faktiskt OCKSÅ ett ansvar här.
Jag kan hålla med om att det verkar konstigt att du blivit hängande så här utan att någon kontaktat dig, men förmodligen är det den "mänskliga faktorn" som spökar.
Hemvärnet är inte som lumpen. Det bygger i viss mån på att man som frivillig SJÄLV tar initiativ och tar reda på vad som gäller inför övningar mm. Det skickas kallelser enligt PLIS-listorna, men de kan vara ofullständiga, så man bör ha ganska täta kontakter med sin grupp och plutonchef. Varför så jävla passiv? Är du en trattbasse som skall LEDAS fram till pissgropen också och som inte gör något om ingen säger till dig?