2007-06-01, 06:04
Medlem
Fjolssons avatar
Nu är det så att jag är medlem i hemvärnet, har en ak-4 och hela köret, men har inte varit på en enda övning på ett helt år och inte ens skickat in ett skrivet kontrakt för detta år, och dom har inte hört av sig på något vis.

Vad kan man göra för att få dom att bättra på sig, typ ringa aftonbladet och berätta min historia, tänk bara på han som sköt vilt med sin ak-4 , man känner att dom borde ha MER koll nu på folk som är MIA.
Citera
2007-06-01, 06:26
Medlem
Golonkas avatar
Ringa Aftonbladet är nog det sämsta du kan göra! Vad skulle syftet vara med det? Undergräva allmänhetens redan kassa förtroende för Hv? Skada Försvarsmaktens redan naggade anseende? Kommunistmurvlarna i vänsterpressen ÄLSKAR smaskigheter om Försvarsmakten i allmänhet och Hemvärnet lite extra eftersom man betraktar dem som sjuka kryptofascister. Att "ringa Aftonbladet" är på gränsen till förräderi, tammefan. Jag tycker du skall ringa din frivillighandläggare på din Hemvärnsbataljons "mammaregemente". Bor du i Stockholm så är det exempelvis Livgardet som ansvarar för Hemvärnet. Ring växeln och fråga. I annat fall kan du ringa din utbildningsavdelning och snacka med den som är ansvarig där. Här har det begåtts formella fel som bör åtgärdas och rutiner behöver snäppas upp. Förmodligen har du en kass kompani/plutonchef... Har du inte fått ut larmlista eller plutonslista? Ring din gruppchef och fråga vad som pågår!
Citera
2007-06-01, 06:57
Medlem
Vilsens avatar
Recycle you stuff avdelningen kan ju vara ett alternativ, det finns nog flera som gärna tar över ditt vapen om du tröttnat på det.

Allvarligt talat, alla som inte är fullkomligt psykiskt störda kan ha ett vapen liggande hela sitt liv utan att avrätta halva kvarteret.
Gnäller du hos AB så stödjer du bara de som vill förslava folket med sin pappa-staten-vet-bäst-mentalitet.
Att du ens startar en sån här tråd tyder ju på att du inte riktigt är helt frisk, om du inte gör det för egen ekonomisk vinnings skull förstås, i vilket fall jag stödjer dig helhjärtat.
Citera
2007-06-01, 09:05
Medlem
DoubleWoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjolsson
Nu är det så att jag är medlem i hemvärnet, har en ak-4 och hela köret, men har inte varit på en enda övning på ett helt år och inte ens skickat in ett skrivet kontrakt för detta år, och dom har inte hört av sig på något vis.

Vad kan man göra för att få dom att bättra på sig, typ ringa aftonbladet och berätta min historia, tänk bara på han som sköt vilt med sin ak-4 , man känner att dom borde ha MER koll nu på folk som är MIA.
Varför är du inte med på övningarna och varför har du ingen kontakt med din grupp- och plutonchef?
Normalt har soldater en ganska tät kontakt även privat inom gruppen/plutonen, och avviker en soldat under en längre period utan någon som helst kontakt brukar grupp-/plutonchef ligga på rätt hårt för att få veta vad som händer.

Har du inte varit kontakt med din grupp/pluton/kompani under ett helt års tid och ingen har efterfrågat dig - och DU inte har kontaktat någon, så bör du själv kontaka plutons-/kompaniledningen så de får styra upp ärendet.

Du borde avvecklas som soldat och dina närmaste chefer borde styras upp som chefer.

Att kontakta media - och framförallt "Lägg-ned-försvaret-Aftonlögnen" - gör inget annat än skada för Hemvärnet.
Citera
2007-06-01, 09:07
Medlem
Många utav HV-vapen är väl "Låsta" vid slutstycket eller har jag fel ?
Citera
2007-06-01, 13:53
Medlem
Dr Hanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billythekiddo
Många utav HV-vapen är väl "Låsta" vid slutstycket eller har jag fel ?

Ja, det sitter ett patronlägeslås där slutstycket skall sitta.
Citera
2007-06-01, 16:20
Medlem
Fjolssons avatar
jag har nyckeln till patronlåset och allt som behövs.

Jag borde gå till nån tidning för det är det enda som verkar sätta fart på dom som bestämmer om regler osv, när galningen i stockholm sköt gick det fort som fan att alla ska låsa in slutstycke på lager.

Jag hann inte gå på övningar och nu i 6 månader har jag väntat på hur lång tid det tar för dom att reagera bara för att veta.

Enligt mig borde hemvärnet läggas ner helt och hållet, 99% som är med är unga killar som just gjort lumpen och saknar att skjuta med nåt och skrika RAMBO etc etc, den resterande procenten är äldre som inte har nåt annat att göra än att fika och prata gamla krigshistorier för varandra.
Citera
2007-06-01, 16:25
Medlem
Ja Aftonbladet blir bra, dom kan nog få till en bra rubrik.
Citera
2007-06-01, 17:37
Medlem
Citat:

Jag borde gå till nån tidning för det är det enda som verkar sätta fart på dom som bestämmer om regler osv, när galningen i stockholm sköt gick det fort som fan att alla ska låsa in slutstycke på lager.

Jag hann inte gå på övningar och nu i 6 månader har jag väntat på hur lång tid det tar för dom att reagera bara för att veta.

Enligt mig borde hemvärnet läggas ner helt och hållet, 99% som är med är unga killar som just gjort lumpen och saknar att skjuta med nåt och skrika RAMBO etc etc, den resterande procenten är äldre som inte har nåt annat att göra än att fika och prata gamla krigshistorier för varandra.

Varför är du med i hemvärnet överhuvudtaget ? För det första har du inte varit med på en enda övning på ett år, och sedan skriver du att du tycker att hemvärnet borde läggas ner... Är du helt tappad eller ?

Att du "inte hann" vara med på ngn övning, det tror jag inte på !

Du har ju flera befäl som du kan ringa till och fråga dessa frågor. Har du tappat bort deras telefonnummer också eller ?

Får man fråga vilket hemvärn du är med i förresten ?
Citera
2007-06-02, 12:40
Medlem
Golonkas avatar
Citat:

Du har alltså nyckeln till patronlägeslåset och vapnet hemma? Har du ammunition också? När fick du ut dessa? Gick du introduktionsutbildningen? Har du träffat din gruppchef eller plutonchef? Vet du vilka det är? Har du en larmlista eller annan telefonlista till din grupp? HAr någon gjort hembesök och kontrollerat din bostad?

Varför gick du med i Hemvärnet över huvudtaget? Hur har du kunnat missa alla övningar i ett halvår och varför har du inte kontaktat din gruppchef och pratat med honom? Jag fattar inte varför du inte gör som jag sa i mitt första inlägg i tråden... Det finns en Frivillighandläggare på regementet/flottiljen och det finns en Utbildningsavdelning med YO som du kan kontakta och fråga vem du skall vända dig till. Varför vill du dra in Aftonbladet öht? Vad vill du uppnå med det? Du har faktiskt OCKSÅ ett ansvar här.

Jag kan hålla med om att det verkar konstigt att du blivit hängande så här utan att någon kontaktat dig, men förmodligen är det den "mänskliga faktorn" som spökar.

Hemvärnet är inte som lumpen. Det bygger i viss mån på att man som frivillig SJÄLV tar initiativ och tar reda på vad som gäller inför övningar mm. Det skickas kallelser enligt PLIS-listorna, men de kan vara ofullständiga, så man bör ha ganska täta kontakter med sin grupp och plutonchef. Varför så jävla passiv? Är du en trattbasse som skall LEDAS fram till pissgropen också och som inte gör något om ingen säger till dig?
Citera
2007-06-02, 14:18
Medlem
fucked ups avatar
gör det enda rätta ta kontakt med ditt förband så du kan lämna in vapnet. skulle det vara för svårt så lämna in ak4:an till polisen
Citera
2007-06-02, 14:27
Medlem
Fjolssons avatar
Jag har missat att gå på övningarna pga av jobba ja det låter illa men så är det.

Vid vapeninspektionen satte vi oss i köket och drack kaffe 5 minuter sen gick dom utan att ha sett lägenheten eller ställt några frågor om vad jag ska ha vapnet.

Och ja jag HAR försökt få tag på dom men tydligen sitter dom i "möte" eller liknande varje gång jag ringer, min gruppchef säger åt mig att ringa kompanibefälet som i sintur ber mig ringa nån gubbe som ber mig ringa vidare etc etc så ja man tröttnar på dom.

Och var i det hela ligger mitt ansavar när jag försökt få tag på nån ansvarig? att dom har helt noll koll och vet inte det ens själv får mig att undra hur många som jag har ett vapen hemma utan att dom hägre upp vet om det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in