• 7
  • 8
2008-05-11, 19:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Scriptum
Många tycks vilja peka ut USA som ett mångkulturellt samhälle och då, är det bäst att säga ut en dis-claimer - USA är inte mångkulturellt.
Mångkultur handlar nämligen om att det ska råda olika kulturer i ett land och att de ska ges samma tillträde och roll i lagstiftningen, att särskilda grupper ska få särskilda rättigheter, att minoriteters kulturuttryckningar är rättfärdiga, medans majoritetens ska förtryckas och ses som "rasism".
Vad USA är, däremot, är ett mångetniskt samhälle, men fortfarande en kultur. Invandrargrupper bibelhåller vissa små krusiduller av sin kultur - lite högtider, lite maträtter, men de accepterar den amerikanska drömmen och formas kring samma ideal, samma nationalliberala ordning, med plegde of allegience och allt det.
Kultur handlar om värderingar, om levandssätt och där är USA förenat - i en tro på marknaden, i en tro på friheten, i en tro på individen och då spelar det ingen roll om den ena McDonaldsanställda är svart och den andra vit.

så är det ju i Sverige också. Eller trodde du att kurder får mörda döttrar här utan straffpåföljd, eftersom Svea Rikes lag tar hänsyn till apkulturers seder?

I Sverige så är iaf inte kristna juldekorationer lika kontroversiella som i det judestyrda vänsterliberala New York.

Flaggan är i Sverige precis som i USA det som förenar alla. Så jag antar att du gillar att se blattar på Nationaldagen som viftar med blågula korset? Det gör jag. Inte för att jag är patriotisk av mig, men hellre blattar med vår flagga än med Jihad-flagga.
Senast redigerad av cnash 2008-05-11 kl. 19:12.
Citera
2008-05-11, 21:41
Medlem
Dr Scriptums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cnash
så är det ju i Sverige också. Eller trodde du att kurder får mörda döttrar här utan straffpåföljd, eftersom Svea Rikes lag tar hänsyn till apkulturers seder?

Nej, men vi har HMF, stigmatisering av invandringskritik som HMF, en allmänt rådande syn på att alla kulturer är lika, en massa minoritetsspråk, stigmatisering av islamkritik, osv.

Citat:
I Sverige så är iaf inte kristna juldekorationer lika kontroversiella som i det judestyrda vänsterliberala New York.
Ha! Juldekorationer är vanliga i New York och knappast kontroversiella.

Citat:
Flaggan är i Sverige precis som i USA det som förenar alla. Så jag antar att du gillar att se blattar på Nationaldagen som viftar med blågula korset? Det gör jag. Inte för att jag är patriotisk av mig, men hellre blattar med vår flagga än med Jihad-flagga.
Inte tycker jag att invandrare är så Sverige-nationalistiska av sig, men om de är det, så är det väl trevligt och bra. Sedan ser jag knappast på vilket sätt din kommentar om flaggan ens är ett svar till mitt inlägg. Eller varför du anser det viktig att fråga mig om min syn på invandrares flaggviftarpreferenser.
Hela ditt inlägg är smått förvirrat
Citera
2008-05-12, 01:22
Medlem
kunskaparens avatar
Afrika generellt och Indien i synnerhet tillhör världens mest etniskt splittrade / mångkulturella områden. Det är en avgörande orsak till varför dessa delar av världen fortfarande är fattiga och har hög korruption.

Den aktuella forskningen om mångkulturella samhällen visar att de har mycket dåliga effekter, och tyvärr nästan inga fördelar. Mångkulturella samhällen har, allt annat lika:

- lägre tillit
- högre brottslighet och högre korruption
- fler konflikter (inklusive inbördeskrig)
- lägre produktion av 'public goods' (gemensamma nyttigheter)
- sämre fungerande demokrati
- högre fattigdom och ojämlikhet
- lägre ekonomiskt välstånd (tillväxt, produktivitet)

Summa summarum så är mångkulturalism bland de sämsta förändringar som det är möjligt att införa i ett samhälle, enligt den bästa samhällsvetenskapliga (främst nationalekonomiska) forskningen för tillfället. Måmgkulturalismen är huvudskälet till varför Sverige är på väg in i en historisk nedgångsperiod: Sverige kommer att bli - relativt sett - fattigare, mindre jämlikt, mer brottsligt och mindre produktivt, över allra minst många decennier framöver.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in