• 1
  • 2
2007-05-31, 22:16
Medlem
Hej. Jag gör electronica/ambient/liknande prylar och funderar på att köpa mig en Macbook Pro. Det är mycket som lockar mig hos Macen, men jag har några saker som jag behöver få svar på innan jag bestämmer mig för om det blir en äpplemaskin.

I nuläget kör jag ett crackat Cubase SX3 som jag är mycket nöjd med. Varje projekt brukar innehåll minst ett 60-tal spår. Den mjukvara jag använder mig mest av är timestretch, olika former av reverb, delay, soundshifter etc. Till mixningen använder jag naturligtvis EQ, kompressorer etc.

Mitt plugins-bibliotek består främst av piratade Waves- och BlueTubes-program, jag använder även ett fåtal freeware-plugins som fungerar helt ok.

Mina frågor är alltså följande:

1. Jag är medveten om att Cubase SX3 inte finns crackat till Mac OS X. Som jag har förstått det så verkar Logic Express och Ableton Live finnas ute crackade.

Jag kan mycket väl tänka mig att börja använda både Logic Express och Ableton Live, men jag vet inte om de kommer tillfredställa mina behov. Någon som har bytt från Cubase till Logic/Ableton och kan svara på det utefter min beskrivning av vad jag använder? Det kan naturligtvis ta mig ett tag att lära mig programmen, men det är inget hinder för mig, snarare bara roligt att lära sig något nytt.

2. Hur ser det egentligen ut med piratkopierade plugins till Mac? Jag har inte kunnat hitta speciellt mycket ute på nätet. Jag är däremot medveten om att det finns en hel del freeware-plugins för Mac. Vad har ni som gör musik på era Macar för plugins? Har ni bara freeware eller har ni även piratkopierade? Var har ni isåfall laddat ner dem?

3. Logic tar ju som bekant inte VST (om de inte är konverterade), men det gör ju Ableton Live. Jag undrar dock om det är så att VST till Ableton Live är .dll-filer? Mac tar ju inte .dll?

Så. Ursäkta för det extremt långa inlägget, men jag måste verkligen vara säker på det här innan jag handlar.

Enormt tacksam för alla svar!
Citera
2007-06-01, 21:00
Medlem
cercinas avatar
Ok, jag kör själv Cubase SX på PC sen några år tebax , och har nyligen köpt en macbook också.
Har testat o köra en crackad version av Logic Express och den funkar fint.
Ableton är ett underbart program, men för tillfället är vissa delar fortfarande begränsade så jag tycker du ska lära dej Logic (ja även express är ett komplett program).

Logic tar alla vst pluggar som sagt men det behövs en sk. VST Wrapper.
Sen det här med .dll är en windows grej, så du måste hittade warez:ade versioner av Vst pluggarna till OS X. 90% av VST pluggarna som finns crackade till Windows finns även crackade till OS X så det e inga problem på den fronten.

Jag rekommenderar o försöka bli medlem i www.audionews.ru det e den bästa sidan för såna här grejer, annars kan du söka på dom vanliga torrentsidorna, man kan hitta audiowarez till mac även där
Citera
2007-06-03, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cercina
Ok, jag kör själv Cubase SX på PC sen några år tebax , och har nyligen köpt en macbook också.
Har testat o köra en crackad version av Logic Express och den funkar fint.
Ableton är ett underbart program, men för tillfället är vissa delar fortfarande begränsade så jag tycker du ska lära dej Logic (ja även express är ett komplett program).

Logic tar alla vst pluggar som sagt men det behövs en sk. VST Wrapper.
Sen det här med .dll är en windows grej, så du måste hittade warez:ade versioner av Vst pluggarna till OS X. 90% av VST pluggarna som finns crackade till Windows finns även crackade till OS X så det e inga problem på den fronten.

Jag rekommenderar o försöka bli medlem i www.audionews.ru det e den bästa sidan för såna här grejer, annars kan du söka på dom vanliga torrentsidorna, man kan hitta audiowarez till mac även där
Tack så mycket för ett bra svar.

Blev medlem där nu, deras registrering har varit full tidigare.
Citera
2007-06-27, 14:03
Medlem
J_Strausss avatar
Som du säkert sett på Audionews så finns det en uppsjö av pluggar i fler format än VST. Logics format är Audio Units (AU), och i stort sett alla Macpluggar kommer i multipla format (VST, AU, RTAS). En lite meckig grej med Audionews är att sökfunktionen är lite sådär - det finns förvisso en exklusiv grupp för Mac, men åtskillig programvara hamnar utanför den om de är i hybridform, vilket massor är (missade en hög godbitar innan jag hittade det). Står det AU någonstans i filnamnet är det bara att tuta och köra.

Jag föredrar Logic Express framför Ableton, och VST-wrappern funkar _hyfsat_; har du VST-pluggar du verkligen verkligen vill köra och de inte finns i AU eller inte funkar att wrappa så är Native Instrument Kore en fin lösning. Det är någon slags samlingsplug för pluggar och läser både VST och AU samtidigt som det ÄR en VST/AU (samt stand alone). Ergo; öppnar du Kore som plug kan den i sin tur öppna VST-s du inte fått att funka på annat sätt. (ja, den finns som torrent där).

Win-vst-s funkar inte rakt av, du måste ha en Mac- eller hybridinstallation. Extremt många grejer på Audionews kommer med key generators istället för färdiga serialz (många program kräver lite mer än bara ett nummer, då de bygger på maskin-ID och en uppsjö andra prylar). jag vågar påstå att 90% av dessa är i win-format, så du behöver allt som oftast en PC att generera nyckel med, men det har du av allt att döma

Jag seedar det mesta av värde för OSX, något ska min 1TB-disc vara bra till, häh häh.

Lycka till.
Citera
2009-01-17, 22:35
Medlem
Futilebreeds avatar
Jag letar utan framgång efter crackade versioner av Logic, alternativt Cubase till Mac OS X (Leopard). Skulle uppskatta hemskt mycket om ni hade lite ledtrådar till hur jag hittar rätt.

Mvh
Citera
2009-01-17, 23:54
Medlem
Andreasvbs avatar
En bra början är här: https://www.flashback.org/showthread.php?t=711660
Citera
2009-01-18, 09:19
Medlem
1. Ableton Live 7 fungerar endast i 3 månader, sen så kraschar den och horar sig. Ableton Live är för övrigt ett riktigt fint och roligt program.
Citera
2009-01-18, 09:54
Medlem
cercinas avatar
Det är endast version 5.2 av Live på Mac som är någorlunda stabil när den är crackad. På windows finns dock crackade versioner av 6 och 7 som fungerar bra.
Citera
2009-01-18, 11:15
Medlem
SupaStrats avatar
Hur släpper du din musik? Förlagskontrakt eller liknande? Isf är det rent dumt att köra piratversioner då du kan skaffa f-skattsedel och dra av programvaror och sånt som arbetsredskap.
Tjänar du däremot inga pengar på musiken är det skit samma.
Citera
2009-01-18, 12:22
Medlem
phanderss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Futilebreed
Jag letar utan framgång efter crackade versioner av Logic, alternativt Cubase till Mac OS X (Leopard). Skulle uppskatta hemskt mycket om ni hade lite ledtrådar till hur jag hittar rätt.

Mvh

Cubase finns inte crackat till OS X och den enda versionen som fungerar är Cubase LE där registrering på Steinbergs hemsida krävs. Senaste Logic finns däremot i versionerna Studio, Pro och Express både på Brokenstones samt Piratebay
Citera
2009-01-18, 12:44
Medlem
Futilebreeds avatar
Har nämligen just emigrerat från de mörka träskmarkerna Microsoft till de Elysiska Applefälten, och funderar nu på att gå över till Logic från (PC)Cubase.

Att tjäna pengar på musiken är inte aktuellt ännu på många långa år, och jag har endast hobbyverksamhet.
Senast redigerad av ^Eaz 2009-01-19 kl. 11:01.
Citera
2009-01-18, 14:47
Medlem
phanderss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Futilebreed
Har nämligen just emigrerat från de mörka träskmarkerna Microsoft till de Elysiska Applefälten, och funderar nu på att gå över till Logic från (PC)Cubase.

Att tjäna pengar på musiken är inte aktuellt ännu på många långa år, och jag har endast hobbyverksamhet.

Edit: Någon som är sugen på att bjuda in mig till Brokenstones?

Välkommen till familjen!
Jag är lika lost i Cubase som du (antagligen) är i Logic. Kollat med piratbukten? Demonoid har öppen registrering lite då och då och den kan jag rekommendera starkt. Problemet med Brokenstones är ju att man själv riskerar att åka ut om personen man bjuder in missköter sig.

Hittade invite-sidan nu: http://bswillyouinvite.me/

Den kräver att du är medlem någon annanstans dock. Men får du ett Demonoid-konto och uppfyller "kraven" har du både BS och Demonoid om några veckor.

Lycka till!
Senast redigerad av phanders 2009-01-18 kl. 14:52.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in