2007-05-31, 16:28
Bannlyst
Hej, Har en delldator som jag ska instalera om. Då undrar jag om jag kan instalera ett annat windows än dell-windowset (har hört att dom lägger in massor med skräp i dom). Har hört att det ska gå bra men också att det kan förstöra hela datorn och därför frågar jag här.
Citera
2007-05-31, 16:35
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Du ska nog hellre undvika idioterna som säger att det inte går!

Var bara noga med drivrutiner så löser det sig...
Citera
2007-05-31, 16:39
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdane
Hej, Har en delldator som jag ska instalera om. Då undrar jag om jag kan instalera ett annat windows än dell-windowset (har hört att dom lägger in massor med skräp i dom). Har hört att det ska gå bra men också att det kan förstöra hela datorn och därför frågar jag här.

Det går alldeles utmärkt!
Har själv installerat "annan än dells Windows" på ett par hundra delldatorer sedan 1997 i jobbet.. och alla har funkat finfint..

Se först till att:

1: Se först till att spara undan de filer etc. som du vill ha kvar. (typ: Bränn till CD/DVD etc.)

2: hämta drivrutiner från http://support.euro.dell.com/support...=19&l=sv&s=gen till just din datornmodell t.ex. via tagnummret! och spara dessa på CD/DVD/Minnespinne etc.

3: Därefter är det bästa att helt "rensa" datorn och börja på nytt.. Då slipper du ärva problem från tidigare installation..

Vill du ha en enkelt steg för steg beskrivning så kommer det en här:

2.2 Förbered & Starta datorn via XP CD-skivan
OBS! Koppla BORT alla nätverks & Modem kablar. (Dessa kopplas in först när datorn skyddats)
När datorn vid starten visar skärmbild med texten ”Tryck Del för Setup” etc. Tryck då på Del
(Beroende på dator kan annan tangent behöva användas, som t.ex. F1, F2, F8 eller F10 Om rätt tangent inte anges på skärmen, prova tills ni hittar rätt tangent eller se i manualen)

Se till att Startordningen är 1: CD-Rom 2: HardDrive 3: Inget!
Sätt XP Pro cd´n i Cd-romenheten…
Välj Exit & Save
(Datorn Startar Om)

OBS! I vissa fall startar datorn direkt från Cd´n, i andra fall anges på skärmen att tangent skall nedtryckas för att start från cd-skiva skall ske.. Studera skärmtexter NOGA & agera utifrån dessa! När skärmtext anger att datorns hårdvara kontrolleras, Hoppa till avsnitt 3 på nästa sida

3 Installationen Av XP Börjar
BlåSkärmsLäge:

*Datorns hårdvara kollas
*Tryck ej F6 (tryck F6 endast då SCSI eller SATA-diskar används, ha drivrutinsdiskett tillgänglig)
*Installationsprogrammet startas upp (Skärm blir tillfälligt svart)

Vid ”Installationsprogram för XP Professional” Följ anvisningar på skärmen för att:

3.1.1 Radera Tidigare filsystem
Se till att ALLA partitioner raderas* Följ anvisningarna på bildskärmen (Markera partition, Tryck D, osv.)
När endast Opartitionerat utrymme visas

3.1.2 Skapa Nytt Filsystem
Skapa en (1) ny partition på XXXXMb eller enligt egeT ÖNSKEMÅL! (Tryck C skriv: XXXXXMb, Tryck Enter)
När ”C:\ Partition1 [Ny (oformaterad)] XXXXMb” är markerad, Tryck Enter

3.1.3 Formatera det nya filsystemet
När ”Formatera Partitionen med NTFS” är markerad, Tryck Enter för att fortsätta (vÄLJ aldrig Snabb!)

(Formatering sker) (Filer kopieras) (Omstart Sker)

Låt datorn starta om UTAN ATT STARTA PÅ CD-SKIVAN
PS! Vid denna omstart gå in i BIOS & ändra Startordningen är 1: HardDrive 2:inget 3: Inget DS!

oSV.

Ovan saxat ur installationsanvisningen för windows xp Pro som finns att ladda ner gratis från http://www.winguider.se

Lycka till!
Citera
2007-05-31, 17:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Det går alldeles utmärkt!
Har själv installerat "annan än dells Windows" på ett par hundra delldatorer sedan 1997 i jobbet.. och alla har funkat finfint....
Tack så extremt
Nu kan man kanske bli av med denna dell skit för en gångs skull
Citera
2007-08-27, 00:18
Medlem
Jag har precis installerat ett Windows XP på en dell-dator, "tagen" är BQJVL0J, om någon skulle vilja veta vilken modell. Installationen i sig funkade bra, men jag hade inte tänkt på drivrutinerna innan, och när jag var klar så hittade jag inga drivrutiner till nätverkskortet. Gick in på dell och sökte på min "tag" och hittade drivrutiner för nätverket. Men när jag skulle installera drivrutinerna stod det någonting om att det var en zip-fil som en del i en större fil, men som det såg ut hos dell så verkade det bara vara att ladda ner den filen, men jag fick det inte att funkar. Länken till drivrutinen har ni här : http://support.euro.dell.com/support...5&fileid=61613

Har någon några tips på hur jag kan lösa detta? Vilka andra drivrutiner som saknas vet jag inte eftersom jag inte kommer ut på internet på just den burken. Vore toppen om någon hade några vettiga tips.

Tack på förhand!
Citera
2007-08-27, 00:42
Medlem
Ondkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meck_leffe
som det såg ut hos dell så verkade det bara vara att ladda ner den filen, men jag fick det inte att funkar

Vad är problemet? Om drivrutinerna är avsedda för den NIC du har, så laddar du bara ner filen, kör den, väljer var innehållet ska packas upp.

Därefter går du till den katalogen och väljer den nyskapade underkatalog som motsvarar ditt operativsystem (det skapas kataloger för allt från W95 till XP) samt kör den setup.exe som ligger där.
Citera
2007-08-27, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondkvist
Vad är problemet? Om drivrutinerna är avsedda för den NIC du har, så laddar du bara ner filen, kör den, väljer var innehållet ska packas upp.

Därefter går du till den katalogen och väljer den nyskapade underkatalog som motsvarar ditt operativsystem (det skapas kataloger för allt från W95 till XP) samt kör den setup.exe som ligger där.

Jag kanske var lite otydlig. Det gick inte att packa upp filerna, det var det som var problemet. Men nu när jag testade att packa upp på min egna dator så funkade det, så jag ska försöka igen imorgon, i annat fall så kan jag nog bara flytta över de färdig-uppackade filerna från min dator till den andra. Det borde funka så. Hör av mig om jag stöter på fler problem
Citera
2007-08-27, 01:35
Medlem
Ondkvists avatar
Jupps, bara att lägga den uppackade XP-mappen på till exempel en USB-pinne och dra igång från den svårmodiga datorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in