2006-11-05, 02:04
Bannlyst
hej, jag ska skriva en essä, vilka regler måste jag följa?

tack på förhand!
Citera
2006-11-05, 08:26
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Essän är ju en ganska fri form men en vanlig definition är väl att det skall röra sig om en förhållandevis kort prosatext, med ett konkret ämne men en personlig ton. Till skillnad från i kåseriet eller krönikan bör du alltså hålla dig till saken rakt igenom, men det skall inte vara en ren utredning eller prosaisk redogörelse för fakta utan även avspegla dig själv, din person och dina åsikter. Namnet essä (essay) 'försök' signalerar ju också anspråkslöshet eller försiktighet, att man inte är ute efter att meddela den definitiva/vetenskapliga sanningen om det ämne som behandlas. Annars finns det nog inte så många regler utöver att det skall vara språkligt/grammatiskt korrekt, men en poäng med att välja essäformen är väl att den personliga prägeln också är tänkt att höja textens värde genom författarens egen eleganta stilkonst eller lärdom, så det är nog en genre som i praktiken är rätt krävande i sin förmenta anspråkslöshet.
Citera
2006-11-05, 11:14
Medlem
Egon3s avatar
Essä kan beskrivas som en kort avhandling. PC Jersild har givit ut boken
»Darwins ofullbordade« med ett halvdussin föredrag. Förlaget grupperar
boken bland essäer, men troligen är varje föredragsmanus/transkription
att betrakta som en essä på ca 20 sidor. Å andra sidan kan en essä
säkert vara på 96 sidor och mer. Det är ett brev med karaktär av essä
jag har i åtanke när jag anger sidantalet 96.

I sin mest anspråkslösa form kan en essä likställas med en spaning.
Flera av Jersilds essäer om människans biologiska natur slutar med
en knorr, om uttrycket tillåts. Knorren kan vara en förhoppning om
att framtiden skall bringa full klarhet i de till stor del olösta gåtorna.
Att formulera en sådan förhoppning är koncentrerad humanism.

En essä med viss förankring på tidsaxeln kan vara en krönika. Och
vilken essä har inte förankring i tiden? Det är idag tydligen högre
status att vara kolumnist än att vara essäist. Är man kolumnist
har man en plats vikt i kolumnen, även om inspirationen vid PC:n
skulle vara rätt skral kvällen före deadline.
Citera
2006-11-05, 21:02
Medlem
P102s avatar
Det bästa är att fråga examinatorn/läraren, för det finns en hel drös med olika regler och den enda regeln som gäller för alla är "Skriv så som mottagaren vill ha det.". Allmänt, tja, en essä bör flyta på snyggt. Inga hopp i resonemangen eller så, språket ska vara formellt men ändå trevligt att läsa. Eller inte plågsamt att läsa åtminstonde.
Citera
2006-11-13, 21:08
Moderator
Gromguttens avatar
Anksli och EJ Smartskalle kanske kan fortsätta sin diskussion i PM.

/mod
Citera
2007-05-31, 13:31
Medlem
Asphyxias avatar
Hur? Skriva essäer?

Söker tips på böcker eller websiter med information och tips om hur man skriver en essä! har sökt i opac på ssb och google men hittar inte mycket...

Hittade info på engelska på google.. !
Citera
2007-05-31, 13:58
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Tråden Hur? Skriva essäer? flyttades från Litteratur och fogades till denna.

/Moderator
Citera
2007-05-31, 14:41
Medlem
Satyricons avatar
Om du läser Michel de Montaignes ”Essäer” får du en god bild av hur essäer bör skrivas.

Å andra sidan, efter att ha läst dem behöver man knappast läsa något mer överhuvudtaget.
Citera
2007-05-31, 16:33
Medlem
tigertompas avatar
Tänk på en essä ska vara en provocerande text och när jag gick i skolan så skrev jag en essä med vissa svärord, vilket provocerande lärarna och även andra. Det blev en given diskussion efter om man skriver med svärord i. Tänk sedan på något som gör dig förbannad så kommer de ses i texten också.
Citera
2007-05-31, 19:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tigertompa
Tänk på en essä ska vara en provocerande text och när jag gick i skolan så skrev jag en essä med vissa svärord, vilket provocerande lärarna och även andra. Det blev en given diskussion efter om man skriver med svärord i. Tänk sedan på något som gör dig förbannad så kommer de ses i texten också.
Ett råd i all välmening är att tvärtom inte använda runda ord eller liknande kraftuttryck i sådana texttyper. Jag vet inte vad dina lärare hade för krav och kriterier, men det låter sannerligen inte som en bra idé att svära i en essä. Man kan provocera på så många andra sätt. Svordomar tillhör i princip den lägsta stilnivån.
Citera
2007-06-01, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMaZz
Ett råd i all välmening är att tvärtom inte använda runda ord eller liknande kraftuttryck i sådana texttyper. Jag vet inte vad dina lärare hade för krav och kriterier, men det låter sannerligen inte som en bra idé att svära i en essä. Man kan provocera på så många andra sätt. Svordomar tillhör i princip den lägsta stilnivån.
Håller nog med men det kan ju vara så att man vill tillhöra den "lägsta stilnivån". Personligen tycker jag att svordomar faktiskt kan tillföra viktiga element ibland, nån sorts attityd på ett lättsamt och humoristiskt sätt. Och det finns väl inga gränser för hur personlig en essä kan tillåtas vara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in