2007-05-31, 12:46
Medlem
DvLs avatar
Hej! Köpte en helt ny och fin Sony Handycam med 30 Gig HDD igår. Jag testade filma lite och la över det på datorn. När jag hade lagt över det på datorn så fick jag en film i Formatet MPG.

"Vad roligt, nu kan jag redigera lite film efter jag varit i Thailand" - Tänkte jag. Men nejdå, det gick inte. Jag kan inte spela upp den i Windows media player. Inte heller lägga in det i Windows movie maker. VLC går det självklart jättebra att spela upp det i. Men jag vill även kunna göra lite enklare redigeringar i Movie maker.

Någon som vet en bra lösning på mitt problem? .mpg filer är väl inte så pass ovanligt så att Windows Media Player inte ska kunna läsa det? Tokigt.

Jag har försökt "lura" Movie Maker och Media player genom att byta ut .mpg mot t.ex. .wmv. Men det gick inte speciellt vidare det heller

Mvh DvL!
Citera
2007-05-31, 12:49
Medlem
tjaboooos avatar
1.
det spelar ingen roll hur mycket du än försöker, du kan inte ändra storleken på bokstäverna

2.
funkar inte wmp men vlc så brukar det bero på att du saknar någon codec som wmp använder för att koda av filen, vlc har dessa inbyggda istället för lösa som wmp.
finns ett fint litet program som heter Gspot som kan analysera videofiler och ge info om du har dom codecs som behövs och även vilken/vilka som behövs för att spela upp filen.
Citera
2007-05-31, 12:54
Medlem
DvLs avatar
Tack Tjaboooo.

Angående att det stod SIZE tammefan överallt vet jag inte varför det blev då, gick genast och redigerade om det och tog bort dom små filurerna

Jag ska genast ge mig ut i det stora internätet och leta efter det du kallar Gspot och försöka förstå mig på detta program. Vart kan man ladda ner codec till Windows Movie maker? Vet du det? Har letat lite med det verkar klurigt.

Kanske du vet något annat program som är rätt bra men endå enkelt?

Mvh
Citera
2007-05-31, 12:59
Medlem
DvLs avatar
Det var inte så svårt. Hittade en sida, MPEG2 codec tror jag att jag behöver. Hur installerar jag detta? Är det någon speciell map jag ska lägga instalationsfilen i?

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in