Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-05-30, 14:22
  #1
Medlem
Fargoths avatar
Jag lirar en ganska så kass Epiphone SG Special, och är nu på väg att stränga om den. Men vilka strängar ska jag ha? Jag spelar mest Heavy- och Powermetal á la Maiden och Edguy.

Tack för tips!
Citera
2007-05-30, 15:08
  #2
Medlem
stRs avatar
Ernie Ball är riktigt fina. Kostar strax under hundringen på 4sound vet jag. Kör sådana både på akustiska och elgitarrer.
Kika på dom!
Citera
2007-05-30, 15:11
  #3
Medlem
Don Fadäsos avatar
Det är inget fel på Ernie Ball. Jag föredrar dock D'addario. Jag rekommenderar det set som sträcker sig från 010 till 052. Anledning är att du då får ett fetare kompljud. Om du sen väljer Ernie Ball eller D'addario spelar nog ingen roll.
Citera
2007-05-30, 15:48
  #4
Medlem
Fargoths avatar
Okok.. Någon specifik storlek?
Citera
2007-05-30, 16:47
  #5
Medlem
TikiGods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fargoth
Okok.. Någon specifik storlek?

det får du nästan känna dig fram till själv, men kompar du mycket. använd tjockare strängar.
Många "shredders" brukar väl ha tunna strängar (Yngwie har väl 0.08?)
Men som sagt, känn dig fram, känns dom du har nu sladdriga så gå upp en storlek. känns dom tungspelade, gå ner osv...
Citera
2007-05-30, 17:02
  #6
Medlem
Don Fadäsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fargoth
Okok.. Någon specifik storlek?
Se mitt tidigare inlägg:
Citat:
Ursprungligen postat av Don Fadäso
Jag rekommenderar det set som sträcker sig från 010 till 052. Anledning är att du då får ett fetare kompljud.
Citera
2007-05-30, 18:10
  #7
Medlem
Zumas avatar
Boomers .10/.11
Eller D'Addario .10/.11
Citera
2007-05-30, 21:26
  #8
Medlem
Beror på, stämmer man ner ska man ha något tjockare strängar för att annars stämmer det om sig...
Citera
2007-05-30, 21:49
  #9
Medlem
spiralarchitects avatar
Om strängarna du har nu har stämt bra (intoneringen) så lär du inte byta storlek på strängarna, om du inte planerar att lämna in den. Då kommer du (antagligen) behöva intonera skiten.
Standardstorlek på nyköpta guror brukar vara .010-.46, med vissa undantag.

Kör själv på GHS Boomers (TNT), tycker dom är sköna.
Citera
2007-06-06, 20:23
  #10
Medlem
NoRegretss avatar
Oftast när jag köpt gitarr så har de alltid suttit .09 på gitarren.
Men men.. kan va olika!? :P

Vilket fall som hellst, så rekommenaderar jag som en del andra D'Addario (XL). Antingen .10 eller .11!
Annars så har du ju Bluesteel-strängar. As sköna, men lite dyrare!

Att intonera själv är inge svårta alls, lite pyssel. Men du sparar pengar + att du lär dig mer om gitarren.
Får du de inte att funka så lämna in gitarren så fixar dom de!
Citera
2007-06-07, 12:39
  #11
Medlem
miloudots avatar
Elixir, helt klart !

Lite dyrare, MYCKET bättre !

Jag körde på d'addario innan, dom känns så jävla obehagliga efter man testat Elixir. Elixir har dessutom MYCKET längre livslängd !
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback