2007-05-30, 12:19
Medlem
Alaskas avatar
Någon som sitter på det här? Själv kör jag cubase sx3 ... är det värt ett byte? Har hört att Live 6 färgar ljudet ... och är dåligt rent ljudmässigt. Men enkelt att skapa med rent kreativt. Kommentarer ngn?
Citera
2007-05-30, 19:15
Medlem
HATs avatar
Nu har jag inte någon egen förstahanserfarenhet av många av de andra programmen eftersom jag har använt Cubase i ett decennium och är alldeles för otålig för att lära mig ett nytt, men jag har hört tvärt om, att utav alla stora sequencers så är det Cubase som färgar ljudet mest/har sämst ljudkvalitet.

Jag har vänner som kör Live och som är mycket nöjda däremot.
Citera
2007-05-31, 02:06
Medlem
jag kör ableton live men det är det enda jag nånsins kört. så jag vet inte om det är något för dig. tänker iaf inte börja med cubase onödig kommentar mao.
Citera
2007-05-31, 03:04
Medlem
Den enda sequencern jag har märkt färga ljudet är REASON.

Kört Cubase, Nuendo, Ableton Live och Fruity Loops. All de var i min åsikt ganska lika.
Citera
2007-05-31, 15:09
Medlem
HATs avatar
Reason är ju inte alls samma typ av program som Cubase, Live och alla de grejerna. Reason innehåller ju ingen inspelningsfunktion eller stöd för audiospår och inga plugin-möjligheter så eftersom allt du kan köra i Reason är deras egna instrument och effekter så är det ju svårt (och inte så relaterat med den här frågan) att avgöra om Reason färgar ljud eller inte.
Citera
2007-05-31, 17:07
Medlem
Det är ju inte helt sant eftersom reason även har en "sampler" som kan spela upp wav filer osv. Det var för övrigt så jag hörde skillnaden. Samma filer i reason som i nuendo.
Citera
2007-05-31, 17:39
Medlem
HATs avatar
Du kanske har rätt i att samplingsinstrumenten färgar samplingar, jag ska testa själv faktiskt.
Citera
2007-06-02, 14:29
Medlem
Vilken konstig diskussion! Det är väl klart att olika samplers färgar ljudet på olika sätt. Det behöver inte vara något negativt eftersom att man kanske gillar hur burken färgar ljudet. Reason är Reason och det är väl klart att det blir Reason sound man får när man använder programmet. Cubase och logic osv färgar inte ljudet i sig. Det är de olika pluggarna man använder som färgar ljudet. Det är av detta skäl man väljer pluggar som man tycker låter bra så att man kan färga ljudet på det sätt man vill. Detsamma gäller hårdvara.

Använd det program ni själva tycker är bra så att det blir någon musik gjord för det är väl det som är poängen?
Citera
2007-06-02, 17:00
Medlem
Nu var ju faktiskt inte diskussionen om att vi har problem med att göra musik.

Sen finns det andra som påstår att olika sequencers "ljudmotorer" färgar ljudet olika på grund av hur 1orna och 0orna avrundas på olika sätt. Står om det i förra numret av Studio.
Citera
2007-06-02, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SyQuest
Nu var ju faktiskt inte diskussionen om att vi har problem med att göra musik.

Sen finns det andra som påstår att olika sequencers "ljudmotorer" färgar ljudet olika på grund av hur 1orna och 0orna avrundas på olika sätt. Står om det i förra numret av Studio.

Det jag menar är att man inte ska haka upp sig på löjliga detaljer om hur cubase färgar ljudet. allting färgar ljudet ditt ljudkort, kablar, högtalare/hörlurar, rummet du sitter i osv osv osv....

Om du bara spelar upp en ljudfil i cubase är det ju en självklarhet att det kommer låta annorlunda när du spelar upp samma ljud i reasons sampler. Eftersom att samplern består av många olika parametrar som påverkar samplingen. Filter, adsr och alla andra parametrar.

Angånde hur olika ljudmotorer processerar ljudet har väl ingen större betydelse såvida det inte låter dåligt/illa. Dessa ljudmotor diskussiner tycks aldrig försvinna och kommer aldrig att lösas eftersom vissa tycker om Mcdonalds och andra Burger king, så enkelt är det!
Citera
2007-06-02, 22:47
Medlem
Ja det stämmer abelkanabel, MEN(!) nu var det trådstartaren som undrade och vi svarade. Vi höll oss till ämnet (jag med tills nu) men inte du.
Citera
2007-06-03, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SyQuest
Ja det stämmer abelkanabel, MEN(!) nu var det trådstartaren som undrade och vi svarade. Vi höll oss till ämnet (jag med tills nu) men inte du.

Sluta omanalysera mina svar tack!

Alaska du behöver inte oroa dig att live ska färga ljudet eller låta dåligt! Det finns hundratals producenter som gör svinbra musik med Ableton Live!!

Live är ett lättjobbat och bra program som bla lämper sig mycket bra till livespelningar. Jag föredrar Cubase eftersom jag är mest inkkörd på det, men så finns det andra program som jag också gillar, men jag har inget behov att använda dem. Du får väl prova och avgöra själv om du tycker att det är värt att byta över till Live från SX.

vilken typ av musik sysslar du med Alaska??
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in