Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Många bankomater använder idag eComStation, särskilt i USA. Men även en del i Sverige vilket inte direkt syns utanpå.
När IBM beslutade sig för att sluta engagera sig i OS/2 och överlät sitt operativsystem till Serenity Systems (som bytte namn på det till eComStation och sedan dess har stått för utvecklingen, om än med viss hjälp från IBM) så rekommenderade de sina automattillverkande kunder att gå över till Linux.
Nixdorf, NCR och de andra stora tillverkarna gick dock över till Windows i stället. Windows XP och Windows XP Embedded är helt dominerande i dag som operativsystem i nya kontantuttagsautomater.
Några nya automater med eComStation tror jag inte finns, eller gör det det?
När Föreningsbanken och en massa sparbanker slog sina påsar ihop och skrotade alla sina Bankomater och Minuten för att byta ut dem mot windowsbaserade automater så minns jag att det var två saker som gjorde mig frustrerad: det ena var att de inte hade några bokstäver på knapparna utan bara siffror (dock knappast Windows fel); det andra var när jag skulle ta ut pengar till taxi en mörk natt och fick vända och gå till en annan automat för att systemet hade slut på virtuellt minne. Det fanns inga kameramobiler på den tiden, annars så hade det varit kul att ta ett kort på felmeddelandeskylten som Windows hade slängt fram på skärmen.