2007-06-01, 00:17
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ralf2
CP/M. Var väl det som IBM hade funderat på använda i sin PC, men till slut valde dom msdos istället.

Haha, ja det minns man. Var i den sista generationen som drabbades av Compis-datorer i högstadiet :>
Citera
2007-06-01, 00:42
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av relisal
låter som en massa serverOS osv.. finns det något användarvänligt där man kan surfa åh grejor..

Ja, flera stycken av de nämnda.

Citat:
är dock lite sugen på att testa osx men finns det till x64 eller x86 ännu? amd dårå.. jo jag vet.. osx är *nix baserat.. tack för alla era svar!

Jag är långtifrån någon macguru, men OS X lär väl gå att köra på x86 eftersom det sitter intelprocessorer i Apples datorer. Om inte jag är helt ute och cyklar så har väl OS X utvecklats för x86 redan från början, eftersom Apple misstänkte att Power PC-plattformen skulle halka efter prestandamässigt. Om det sedan är möjligt rent licensmässigt att köpa OS X för att köra på sin PC vet jag inget om, men det är det väl förmodligen inte.
Citera
2007-06-01, 01:50
Medlem
Carradines avatar
Citat:
låter som en massa serverOS osv.. finns det något användarvänligt där man kan surfa åh grejor..

är dock lite sugen på att testa osx men finns det till x64 eller x86 ännu? amd dårå.. jo jag vet.. osx är *nix baserat.. tack för alla era svar!
Vad sägs om att googla de svaren du fått istället?
Citera
2007-06-01, 07:15
Medlem
På 90-talet använde jag GEOS med viss framgång, ett DOS-baserat system med grafiskt gränssnitt.

http://en.wikipedia.org/wiki/GeoWorks
Citera
2007-06-01, 08:48
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snubber
På 90-talet använde jag GEOS med viss framgång, ett DOS-baserat system med grafiskt gränssnitt.

http://en.wikipedia.org/wiki/GeoWorks

OT men GEOS är fan kärlek. Helt överlägset Win 3.11 på sin tid.
Citera
2007-06-01, 19:09
Medlem
katten80s avatar
Finns typ inte eller i alla fall inte något som har en framtid.
Citera
2007-06-03, 10:09
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nop
Å andra sidan så är det mycket i Vista som ej är bakåtkompatibelt med XP.
Sitter själv just nu och svär över just det. - skräp =/ -

Vore skoj att testa eComStation. Frågan är hur det är med hårdvarukompatibiliteten...

Många bankomater använder idag eComStation, särskilt i USA. Men även en del i Sverige vilket inte direkt syns utanpå.
Citera
2007-06-03, 13:33
Medlem
En recension av Plan9:
http://penguinpetes.com/b2evo/index....&c=1&tb=1&pb=1.
Citera
2007-06-03, 13:51
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Många bankomater använder idag eComStation, särskilt i USA. Men även en del i Sverige vilket inte direkt syns utanpå.

När IBM beslutade sig för att sluta engagera sig i OS/2 och överlät sitt operativsystem till Serenity Systems (som bytte namn på det till eComStation och sedan dess har stått för utvecklingen, om än med viss hjälp från IBM) så rekommenderade de sina automattillverkande kunder att gå över till Linux.

Nixdorf, NCR och de andra stora tillverkarna gick dock över till Windows i stället. Windows XP och Windows XP Embedded är helt dominerande i dag som operativsystem i nya kontantuttagsautomater.

Några nya automater med eComStation tror jag inte finns, eller gör det det?

När Föreningsbanken och en massa sparbanker slog sina påsar ihop och skrotade alla sina Bankomater och Minuten för att byta ut dem mot windowsbaserade automater så minns jag att det var två saker som gjorde mig frustrerad: det ena var att de inte hade några bokstäver på knapparna utan bara siffror (dock knappast Windows fel); det andra var när jag skulle ta ut pengar till taxi en mörk natt och fick vända och gå till en annan automat för att systemet hade slut på virtuellt minne. Det fanns inga kameramobiler på den tiden, annars så hade det varit kul att ta ett kort på felmeddelandeskylten som Windows hade slängt fram på skärmen.
Citera
2007-06-05, 15:07
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
När IBM beslutade sig för att sluta engagera sig i OS/2 och överlät sitt operativsystem till Serenity Systems (som bytte namn på det till eComStation och sedan dess har stått för utvecklingen, om än med viss hjälp från IBM) så rekommenderade de sina automattillverkande kunder att gå över till Linux.

Nixdorf, NCR och de andra stora tillverkarna gick dock över till Windows i stället. Windows XP och Windows XP Embedded är helt dominerande i dag som operativsystem i nya kontantuttagsautomater.

Några nya automater med eComStation tror jag inte finns, eller gör det det?

Nja, men i USA körs fortfarande många gamla bankomater och där är det fortfarande OS/2 och framförallt ecomstation som gäller. I Europa så är det mest windows men jag har sett att många av dem kör citrix av felmeddelandena att döma så jag misstänker att de gamla windows-automaterna kör citrix idag.

Tidigare hade man inte ens någon fungerande watchdog i automaterna så det hände rätt ofta att de hade en blåskärm. Idag ser man oftast felmeddelande pga diskproblem att datorn inte lyckats boota upp..
Citera
2007-06-06, 02:09
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Nja, men i USA körs fortfarande många gamla bankomater och där är det fortfarande OS/2 och framförallt ecomstation som gäller.

Visst. Jag bara påpekade att nya ATMs oftast kör Windows.

Citat:
I Europa så är det mest windows men jag har sett att många av dem kör citrix av felmeddelandena att döma så jag misstänker att de gamla windows-automaterna kör citrix idag.

Usch. Citrix. Vi har ett tusental tunna klienter med Citrix Metaframe/Windows Server 2003 på jobbet. Det fungerar i och för sig klockrent, men kostnaden är astronomisk och prestandan är inte den bästa. Fast prestanda och tunna klienter är kanske två oförenliga storheter.
Citera
2007-06-06, 02:13
Medlem
Rauzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Fast prestanda och tunna klienter är kanske två oförenliga storheter.
Det är väl bara en fråga om tid innan "operativsystem" som EyeOS blir tillräckligt snabba för att vara användbara - handlar ju bara om att datorerna behöver bli snabbare, redan nu skulle ju många klara sig på en dator som kan hantera ett Office(ish)-paket och Firefox.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in