2007-05-30, 11:31
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kivan
BeOS / Haiku borde vara det enda alternativet som inte är helt värdelöst.
Japp, Haiku (baseat på BeOS) är förstås också mycket lovande. BeOS var, eller snarare är, grymt!
Citera
2007-05-30, 11:33
Medlem
Ralf2s avatar
CP/M. Var väl det som IBM hade funderat på använda i sin PC, men till slut valde dom msdos istället.
Citera
2007-05-30, 12:46
Medlem
nops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne
OS/2 Warp var rent tekniskt jävligt bra på sin tid. Multitaskingen var grym. Via emulering kunde du även köra Windowsprogram.

Jodå, jag satt med Warp3 själv något år. Precis innan Win95 släpptes.

Innan dess var det mycket *nix eller win3.x samt alla dos releaser. Men jag håller med, OS2 var helt ok! Doom etc snurrade på bra också; på den dåvarande 386 SX 25.

dog ut dock =/ ... kom det någonsin över v.4 ?
Citera
2007-05-30, 14:11
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nop
Jodå, jag satt med Warp3 själv något år. Precis innan Win95 släpptes.

Innan dess var det mycket *nix eller win3.x samt alla dos releaser. Men jag håller med, OS2 var helt ok! Doom etc snurrade på bra också; på den dåvarande 386 SX 25.

dog ut dock =/ ... kom det någonsin över v.4 ?

OS/2 är inte dött. Det bytte namn till eComStation och utvecklas än i dag.
Citera
2007-05-30, 14:29
Medlem
nops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
OS/2 är inte dött. Det bytte namn till eComStation och utvecklas än i dag.

Mjaoo OS/2 är dött, eComStation är dock baserat på det, så visst ... i princip kan man väl säga att det lever vidare
Citera
2007-05-30, 15:09
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nop
Mjaoo OS/2 är dött, eComStation är dock baserat på det, så visst ... i princip kan man väl säga att det lever vidare

eComStation är baserat på OS/2 på ungefär samma sätt som Windows Vista är baserat på Windows XP: en hel del gemensam kod, till viss del gemensamma utvecklare. Vill man uppgradera från OS/2 till eComStation så går det bra, på samma sätt som man kan uppgradera från XP till Vista. Bakåtkompatibiliteten med OS/2-program är, så vitt jag har förstått, fullständig.
Citera
2007-05-30, 17:00
Medlem
nops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
eComStation är baserat på OS/2 på ungefär samma sätt som Windows Vista är baserat på Windows XP: en hel del gemensam kod, till viss del gemensamma utvecklare. Vill man uppgradera från OS/2 till eComStation så går det bra, på samma sätt som man kan uppgradera från XP till Vista. Bakåtkompatibiliteten med OS/2-program är, så vitt jag har förstått, fullständig.

Å andra sidan så är det mycket i Vista som ej är bakåtkompatibelt med XP.
Sitter själv just nu och svär över just det. - skräp =/ -

Vore skoj att testa eComStation. Frågan är hur det är med hårdvarukompatibiliteten...
Citera
2007-05-30, 18:55
Medlem
Flytande_argots avatar
OpenVMS är jävligt roligt. Jag har typ 20 pärmar med utbildningsmaterial i det operativssystemet från Compaq's egna interna OpenVMS-trainee-program förresten.

Funderar på om man kanske skulle sälja det på blocket eller nåt. Det går ju inte att få tag på längre.
Citera
2007-05-30, 21:40
Medlem
Använde BeOS ett tag, mycket trevligt OS! Kul att se fler som också gjort det härinne.

En annan som kan vara värd ett omnämnande här är RISC OS, för de gamla Acorn-datorerna.
Sen finns det ju många utdöda från diverse småbolag som gjorde sina egna datorer, t.ex. Genera för Symbolics lisp-maskiner.
Citera
2007-05-30, 23:23
Medlem
Svaret är givet: Plan 9. Det är ett revolutionerande OS.

Skaparna av Unix fick inte till allt exakt som de ville, så de gick vidare och funderade ut ett OS som var lika stort steg som när Unix kom. De skapade Plan 9. Kolla upp det på wikipedia. Man kan göra helskumma saker med det och det verkar riktigt jävla grymt.

OpenVMS är numera släppt fritt tror jag. OpenVMS har upptider emot decennier, och i jämförelse med det, så är t.om. Unix lite instabilt sägs det.
Citera
2007-05-30, 23:47
Medlem
Carradines avatar
Nu blir jag lite ledsen i ögat att ingen nämnt Solaris.
Citera
2007-05-31, 00:00
Medlem
Noxyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emilsson
OpenVMS är numera släppt fritt tror jag. OpenVMS har upptider emot decennier, och i jämförelse med det, så är t.om. Unix lite instabilt sägs det.

OpenVMS är inte fritt. Nuförtiden är det HP som säljer licenserna och hårdvaran. Det finns fortfarande flera stora siter i Sverige som kör. OMX, Ericsson, SSAB, IKEA, SEB för att nämna några.

Om man bara skall använda för privat bruk kan man ladda ner licenser här.

http://www.openvmshobbyist.com/

Distibutionen finns på diverse ställen på nätet, men kan köpas på siten för 30$

Har man ingen VAX eller Alpha hemma att köra på kan man emulera en VAX med 'charon vax' på en vanlig intel burk, vet dock inte om det finns nån hobbylicens för den.

http://www.swiftbase.com/hardware/hardware.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in