Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-06-23, 15:11
Medlem
skinner5000s avatar
Sista varningen, nästa omotiverade personagrepp, oneliner, OT eller trams som postas kommer att resultera i en låst tråd och tillsägelser.

Jag raderade föresten några inlägg.

/
Mod
2007-06-23, 15:24
Medlem
Jag stör mig på
Att Apples "innovationer" är usla gimmicks
Att folk jublar över SKRÄP
Att deras skärmar är SKRÄP
Att de tar GROVA överpris för sina datorer
Att deras operativsystem inte fungerar på andra datorer och samtidigt gnäller de på att det är en "windows värld" samtidigt som de tar överpris för sina datorer.
De flesta Mac användare består av idioter som t.ex Perez Hilton som vet inte hur windows fungerar och alltid på något sätt får virus.

Att säger att OS X är virusfritt bara för att virus på OS X effekterar ingen, det är så uselt att det inte ens får negativ uppmärksamhet.
2007-06-23, 15:44
Medlem
boo!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cilere
Att folk jublar över SKRÄP
Håller med till 100%. Jag gillar OS X och Apples hårdvara, till viss del, men ogillar skarpt Apple som bolag och även deras kundhantering.

Citat:
Att deras skärmar är SKRÄP
Deras Cinema displays är iof bland de bästa skärmar jag har sett och använt någonsin. Jag har inte hittat någon tillverkare som gör bättre skärmar än dessa.

Citat:
Att de tar GROVA överpris för sina datorer

Att deras operativsystem inte fungerar på andra datorer och samtidigt gnäller de på att det är en "windows värld" samtidigt som de tar överpris för sina datorer.

"Överpriset" har redan ältats till fördärv. De flesta, inklusive jag, tycker inte det är så grovt som du uppenbarligen gör. m du inte gillar priset får du leta vidare hos annan leverantör.

För övrigt så är det just hårdvaran som Apple gör vinst på och också därför som du inte tillåts köra deras mjukvara på icke-Apple hårdvara.
2007-06-23, 15:59
Medlem
Mikolans avatar
Något jag stör mig på är dem otroligt konstiga prisskillnaderna emellan MacBook nivåerna.

2000:- för +0,16Ghz på processorn,40Gb och en DVD+/-RW istället för Combodrive (Vilket egentligen borde vara standard imo.).
Sen 2000:- till för 40Gb HDD och Svart färg. Prisskillnaden för en 120Gb / 160Gb 2,5" Hdd ligger väl inte på mer än max typ 300 spänn? Och det är retail då, dem får ju mycket billigare när dem köper in bulk. Kostar svart färg 1800:- eller? :S
2007-06-23, 16:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boo!
Nu vet inte jag hur många macar du ägt eller haft hand om men jag kan intyga att de går sönder väldigt ofta. Jag har ägt ett flertal egna samt haft ansvar för en maskinpark på över 100 maskiner.

Bara en sån sak som att de specificerar att MB/MBP har en skärm som klarar miljontals med färger när de i själva verket har en panel som bara klarar 262K. Min MacBook är drabbad och om jag bara hade ork så skulle jag reklamera det.
Nu vet jag inte hur många Macar du ägt, men i min bransch (musik) är det extremt viktigt med datorer som är stabila och hållbara, för att undvika onödigt tid på reparationer och allara viktigast: förlorad data. Mac är industristandard inom musik (jag tror inte jag varit i en enda seriös studio som kört PC, och jag har varit i väldigt många), och jag har nog aldrig varit på en reklambyrå som använt tillexempel Dell.

Det finns en anledning till att Mac används i seriösa, tunga miljöer: det är mycket hög kvalité på utrustningen och framförallt är den väldigt pålitlig.

Sedan är det ju åter ett skämt att PRISNIVÅN på Mac fortfarande diskuteras i denna tråd. Det är FAKTA att Mac INTE är dyrare än någon annan PC-tillverkare, utan snarare befinner sig i den LÄGRE prisregionen på datormarknaden. Detta är alltså FAKTA, och är inte ens mål för spekulation. Sedan att idioten Cilere hittat ett noname-märke som säljer en dator med liknande processor, minne och grafikkort som en MBP som kostar 4-5000kr mindre gör inte automatiskt att det är ÖVERPRISER på Mac som Cilere påstår.

Söker man tillexempel på Pricerunner med korrekta sökkrav, dvs Core 2 Duo, minst 2GHZ och 2Gb RAM (man kan inte ange grafikkort i sökfälten tyvärr) så kommer ändå en MacBook Pro på fjärde plats om man rangordnar efter pris. Av 24.

Så sluta hitta på en massa trams om priset på Mac, ni ljuger ju bara.
2007-06-23, 16:17
Medlem
Citat:
Håller med till 100%. Jag gillar OS X och Apples hårdvara, till viss del, men ogillar skarpt Apple som bolag och även deras kundhantering.

Deras Cinema displays är iof bland de bästa skärmar jag har sett och använt någonsin. Jag har inte hittat någon tillverkare som gör bättre skärmar än dessa.

"Överpriset" har redan ältats till fördärv. De flesta, inklusive jag, tycker inte det är så grovt som du uppenbarligen gör. m du inte gillar priset får du leta vidare hos annan leverantör.

För övrigt så är det just hårdvaran som Apple gör vinst på och också därför som du inte tillåts köra deras mjukvara på icke-Apple hårdvara.

http://blogs.guardian.co.uk/technology/archives/2007/05/20/apple_hit_with_class_action_suit_over_macbook_scre en_displays.html
Är det där skitsnack (är inte så insatt) eller är det sant?
Förövrigt så talade jag om deras bärbara datorer/skärmar

Citat:
Ursprungligen postat av Mikolan
Något jag stör mig på är dem otroligt konstiga prisskillnaderna emellan MacBook nivåerna.

2000:- för +0,16Ghz på processorn,40Gb och en DVD+/-RW istället för Combodrive (Vilket egentligen borde vara standard imo.).
Sen 2000:- till för 40Gb HDD och Svart färg. Prisskillnaden för en 120Gb / 160Gb 2,5" Hdd ligger väl inte på mer än max typ 300 spänn? Och det är retail då, dem får ju mycket billigare när dem köper in bulk. Kostar svart färg 1800:- eller? :S
Från en vanlig konsument.

Har för mig att den svarta färgen ska vara någon form av niggermentalitet där designen ska ge någon form av STATUS.
2007-06-23, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milo Marsei
Nu vet jag inte hur många Macar du ägt, men i min bransch (musik) är det extremt viktigt med datorer som är stabila och hållbara, för att undvika onödigt tid på reparationer och allara viktigast: förlorad data. Mac är industristandard inom musik (jag tror inte jag varit i en enda seriös studio som kört PC, och jag har varit i väldigt många), och jag har nog aldrig varit på en reklambyrå som använt tillexempel Dell.
Eller så är det du som är en vanlig köpa-dator-hos-onoff-idiot som tror att alla stora företag gör/säljer bra datorer att du missar alla de små butiker som har BÄTTRE datorer billigare, varför tar du ens upp Dell, alla vet att man inte köper dator från Dell redan.

Citat:
Det finns en anledning till att Mac används i seriösa, tunga miljöer: det är mycket hög kvalité på utrustningen och framförallt är den väldigt pålitlig.
Just det musikbranschen är en riktig tung bransch där.... vänta lite.....
göra musik < programmera och ALLT ANNAT I HELA VÄRLDEN.
Jag kan göra musik på min Nintendo DS.

Citat:
Sedan är det ju åter ett skämt att PRISNIVÅN på Mac fortfarande diskuteras i denna tråd. Det är FAKTA att Mac INTE är dyrare än någon annan PC-tillverkare, utan snarare befinner sig i den LÄGRE prisregionen på datormarknaden. Detta är alltså FAKTA, och är inte ens mål för spekulation. Sedan att idioten Cilere hittat ett noname-märke som säljer en dator med liknande processor, minne och grafikkort som en MBP som kostar 4-5000kr mindre gör inte automatiskt att det är ÖVERPRISER på Mac som Cilere påstår.

Söker man tillexempel på Pricerunner med korrekta sökkrav, dvs Core 2 Duo, minst 2GHZ och 2Gb RAM (man kan inte ange grafikkort i sökfälten tyvärr) så kommer ändå en MacBook Pro på fjärde plats om man rangordnar efter pris. Av 24.

Så sluta hitta på en massa trams om priset på Mac, ni ljuger ju bara.
OCH SÅ DÄR LÅTER EN RIKTIG FANBOY, du borde fan skämmas.

Att du ens tar UPP price-runner visar bara hur lite du ens kan.
Zepto (och minst 100 andra onlinebutiker) är inte ens med på listan i Price-runner väl?

INSE FAKTA, Mac tar överpris på sina datorer jag har BEVISAT gång på GÅNG att mitten modellen jämfört med en av Zeptos bärbara (spel)datorer kostar 7000 kronor mer.
FASTÄN den modellen (inte 17 tum) är bättre än sista MBP modellen (dvs den som kostar 30 000)

De tar ÖVERPRIS, inte på mjukvara men på hårdvara iaf.
Herregud deras MB har inte ens Santa Rosa och kostar mer än de nya datorer som kommer ut med det nya chipset.

inte 4-5000 mindre, utan 7000 kronor mindre OCH ÄR BÄTTRE<- BÄTTRE SPECS!!!

Sluta vara så jävla blind.
2007-06-23, 17:30
Medlem
boo!s avatar
Citat:
http://blogs.guardian.co.uk/technology/archives/2007/05/20/apple_hit_with_class_action_suit_over_macbook_scre en_displays.html
Är det där skitsnack (är inte så insatt) eller är det sant?

Japp, det där är sant. Som jag nämde ovan så är min skärm defekt enligt detta och kan enligt konsumentköplagen reklameras då varan inte uppfyller det som utlovats.

Problemet för många är väl att de inte har tid, ork eller möjlighet att reklamera så det rinner ut i sanden. Jag ska försöka ta mig i kragen och ordna detta inom ett par månader. Man blir uppriktigt förbannad på hur de lurar sina kunder.
2007-06-23, 17:41
Medlem
Citat:
Japp, det där är sant. Som jag nämde ovan så är min skärm defekt enligt detta och kan enligt konsumentköplagen reklameras då varan inte uppfyller det som utlovats.

Problemet för många är väl att de inte har tid, ork eller möjlighet att reklamera så det rinner ut i sanden. Jag ska försöka ta mig i kragen och ordna detta inom ett par månader. Man blir uppriktigt förbannad på hur de lurar sina kunder.
Tog dig för en fanboy, insåg misstaget

Är det endast med MBP eller vanliga MB problemet är på?

Vad händer då, får du tillbaka dina pengar ?
Kanske jag också ska göra... skaffa en för att leka under sommaren sedan reklamera.

Är det inte 14 dagar?
Kanske ångersrätten jag tänker på?
2007-06-23, 18:38
Medlem
Stil och elegans kostar, så enkelt är det. Har man inte råd att handla på NK får man hålla sig till HM. MacBooken är dock sjukt prisvärd och en klockren dator.

Det enda jag stör mig på är Findern som är rätt usel. Förhoppningsvis kommer detta att avhjälpas med den nya i Leopard. Att inte Apple gjort något åt Findern tidigare är för mig ett mysterium. I övrigt älskar jag min mac!
2007-06-23, 18:39
Medlem
boo!s avatar
Citat:
Är det endast med MBP eller vanliga MB problemet är på?

Är det inte 14 dagar?
Kanske ångersrätten jag tänker på?

Nu för tiden har man 3 år på sig att reklamera en vara. Efter 2 månader ligger dock bevisbördan på din sida och där gäller det att kunna visa att varan var defekt redan vid köpet.

Det gäller både MB och MBP.

Vad som händer är att företaget skall ges möjlighet att rätta till felet. Om det inte lyckas/går så har köparen rätt att häva köpet och få pengar tillbaka.
2007-06-23, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spiffytools
Stil och elegans kostar, så enkelt är det. Har man inte råd att handla på NK får man hålla sig till HM. MacBooken är dock sjukt prisvärd och en klockren dator.

Det enda jag stör mig på är Findern som är rätt usel. Förhoppningsvis kommer detta att avhjälpas med den nya i Leopard. Att inte Apple gjort något åt Findern tidigare är för mig ett mysterium. I övrigt älskar jag min mac!

Menar du spotlight eller talar du om finder?
Vad är så uselt med Finder?

Vad jag har hört så är det Spotlight som är så usel och överflödig eftersom alla använder sig utav Quicksilver, vad är det som är så uselt med Finder då?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in