Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Ca 270 000 är det, för att vara korrekt. Man klarar sig hjälpligt med 70' för att hänga med, men för att skriva krävs mer. Ett års intensivstudier i Kina fixar detta, för en studiebegåvad person. Motsvarande tid i hemmasvensk studimiljö innebär minst en tredubblad inlärningstid.
Dessa åsikter är inte mina egna, utan grundat på en kinesisk vän, som har både svenska och sitt modersmål på menyn. En klipsk person kan tilläggas.
Intressant språk, där läten och tonfall avgör betydelsen av uttalet.
'Ha ha ha' = 'Ok' på kinesiska, kan vara bra att komma ihåg.

Alltså... jag skulle gärna vilja veta var han får siffran 270.000 ifrån, det är ju helt befängt.. visa mig en källa på det kinesisk eller svensk kvittar...du kommer inte att hitta någon.
Som bjornebarn skrev så innehåller den senaste stora ordboken ungefär 85.000 tecken. Man räknar med att det finns ungefär 100.000 olika tecken, och vid senaste räkningen kom man fram till 91.251st unika tecken.
För att klara sig hjälpligt krävs långt långt mindre än 70.000 tecken, herregud har du så många i huvudet kan du fler än 99.99% av alla kineser skulle jag tro.
Med 1000 tecken kan du plöja dig igenom 92% av det skrivna material man kommer i kontakt med dagligen i Kina, med 2000 tecken ca 98% och med 3000 tecken ca 99%.
och du klarar ABSOLUT INTE av att lära dig 70.000 tecken på ett års studier, om du så pluggar dygnet runt utan sömn så skulle det inte gå. Tänk efter, det blir ett nytt tecken var 7:e eller 8:e minut, och pluggar du normala tider och en dag ledig per vecka skulle det bli ett tecken varannan minut!
Efter 6:e klass i Kina så kan dom flesta runt 3000 tecken, och det klarar dom sig bra på.
OnT: Numera så ser your usual kinesiskt tangentbord ut som ett vanligt amerikanskt dito.