2007-05-29, 17:13
Bannlyst
har funderat på detta ett tag nu, hur ser ett kinesiskt tangentbord ut??

dom borde vara större en våra tangentbord? dom har väll en massa tecken och så
Citera
2007-05-29, 17:15
Medlem
Alimamas avatar
Ehh, vad sägs om hårdvaruforumet?
Citera
2007-05-29, 17:26
Medlem
Avva66s avatar
Fel forum men, dom skriver med vanlig text som orden låter, och ett program gör om texten till tecken.
Nåt åt det hållet i alla fall.

Dom har väl över 1000 tecken, så det blir svårt med tangentbordet då.
Citera
2007-05-29, 18:32
Bannlyst
QWERTY-tangentbord endel kinesiska symboler på.

http://www.fuskbugg.se/pub/misc/mini-keyboard.jpg Det är ett ett litet tangentbord men sådär ser dom ut fast bredare.
Citera
2007-05-29, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Fel forum men, dom skriver med vanlig text som orden låter, och ett program gör om texten till tecken.
Det blev jag förvånad över när jag besökte Kina för första gången.
Tecknen är egentligen olika läten som bildar ord, jag trodde att varje tecken symboliserade någonting.
Citera
2007-05-29, 20:26
Bannlyst
Citat:

kan dom inte bara avskaffa tecknerna å gå över till bokstäver då
Citera
2007-05-29, 20:41
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qes
kan dom inte bara avskaffa tecknerna å gå över till bokstäver då
Har du tänkt igenom den där frågan ordentligt för dej själv?
Citera
2007-05-30, 01:45
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:

Jo, man kan säga att de har lite fler än 1000 tecken, närmare 40 000, eller ännu fler

Citat:
Ursprungligen postat av fiskfest
Det blev jag förvånad över när jag besökte Kina för första gången.
Tecknen är egentligen olika läten som bildar ord, jag trodde att varje tecken symboliserade någonting.

Ja, varje tecken symboliserar någonting och en kombination av två tecken behöver inte nödvändigtvis ha något med dess beståndsdelar att göra, utan kan betyda någonting helt annat, men de har fortfarande en sorts alfabet, vilket de utnyttjar när de skriver ord. Det är också möjligt att skriva med vårt alfabet, för att orden sedan automatiskt omvandlas till ett tecken. När ett ord kan skrivas med flera tecken får man välja vilket. Dessutom går det att rita tecken på datorn, eller välja en lista, där tecknen är sorterade på lite olika sätt, bland annat efter hur många linjer tecknet består av.

Förresten, japaner gör på samma sätt för att skriva ord.
Citera
2007-05-30, 02:07
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Jo, man kan säga att de har lite fler än 1000 tecken, närmare 40 000, eller ännu fler

Ja, varje tecken symboliserar någonting och en kombination av två tecken behöver inte nödvändigtvis ha något med dess beståndsdelar att göra, utan kan betyda någonting helt annat, men de har fortfarande en sorts alfabet, vilket de utnyttjar när de skriver ord. Det är också möjligt att skriva med vårt alfabet, för att orden sedan automatiskt omvandlas till ett tecken. När ett ord kan skrivas med flera tecken får man välja vilket. Dessutom går det att rita tecken på datorn, eller välja en lista, där tecknen är sorterade på lite olika sätt, bland annat efter hur många linjer tecknet består av.

Förresten, japaner gör på samma sätt för att skriva ord.
Ca 270 000 är det, för att vara korrekt. Man klarar sig hjälpligt med 70' för att hänga med, men för att skriva krävs mer. Ett års intensivstudier i Kina fixar detta, för en studiebegåvad person. Motsvarande tid i hemmasvensk studimiljö innebär minst en tredubblad inlärningstid.

Dessa åsikter är inte mina egna, utan grundat på en kinesisk vän, som har både svenska och sitt modersmål på menyn. En klipsk person kan tilläggas.

Intressant språk, där läten och tonfall avgör betydelsen av uttalet.

'Ha ha ha' = 'Ok' på kinesiska, kan vara bra att komma ihåg.
Citera
2007-05-30, 20:19
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Ca 270 000 är det, för att vara korrekt. Man klarar sig hjälpligt med 70' för att hänga med, men för att skriva krävs mer. Ett års intensivstudier i Kina fixar detta, för en studiebegåvad person. Motsvarande tid i hemmasvensk studimiljö innebär minst en tredubblad inlärningstid.

Dessa åsikter är inte mina egna, utan grundat på en kinesisk vän, som har både svenska och sitt modersmål på menyn. En klipsk person kan tilläggas.

Ok, jag hade "lite" fel då.

Men stämmer det att Kantonesiskan och Mandarin delar på samma skriftspråk?
Det är ju illa nog att dom inte kan prata med varann.

Sen har jag fått förklarat att kinesisk skrift ska va bättre för att beskriva och uttrycka sej. (Målande)
Denna tråd kanska passar bättre i avdelningen "Språk" förresten.
Citera
2007-05-30, 23:43
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja

Det beror väldigt mycket på hur man räknar, vilka tecken man räknar, om man räknar variationer på samma tecken osv. Sedan var jag lite osäker på hur många som finns i kinesiskan, så jag skrev det jag vet skall stämma relativt bra för japanska kinesiska tecken (som sällan skiljer sig).

Den största teckenboken som någonsin har tryckts innehöll ca 85 000 tecken.

Räknar din kinesiska kompis både förenklad kinesiska och traditionell? Isf blir det självklart många fler.
Citera
2010-02-23, 11:44
Bannlyst
tackar har länge undrat hur det igentligen set ut men kina är en helt sjukt språk men ändå..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in