2007-05-29, 15:25
Bannlyst
Har litet JÄTTEPROBLEM !!!

Lite krashhistorik:
En av mina diskar sjunger på sina sista sånger (börjar lägga av) och har kraschat 2 gånger och då har jag blivit av med film&musik .

Nu ligger det till så att jag fått nog av den disken och tagit ut den från bürken. Under tiden jag inte använde den disken då den fortfarande satt i (oformaterad efter krashen) så har jag de senaste dagarna upplevt systemlåsningar, blåskärm och omstarter. Det resulterade i att jag tänkte installera Avast! och köra en bootscan (har nu KAV(Zone Alarm Internet Security Suite)). Men så långt kom jag aldrig för nu så är det så pass illa att jag inte ens kommer in i BIOS. Skärmen är svart, vilket i normala fall kan vara grafikkortet men om jag låter datorn gå ett tag hör jag inget Windowsljud så jag drar slutsatsen att den inte kommer förbi Bootsekvensen om den ens börjar på den.

För mig låter detta som det är moderkortet som spökar. Har kopplat ur samtliga diskar och startat upp, samma sak, ingen bild och inget som helst ljud(vilket skulle förvåna).

Något förslag på återgärd samt vad felet är och kan bero på?

Undrar ni något mer så fråga, vet inte vad mer som kan beskrivas.

Edit: Jag startade precis upp datorn As-I-Write utan diskar. Samt med diskar. Fungerar men får nu:
DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEMDISK AND PRESS ENTER
Det är för mig inget stort problem..... Har hänt innan så är van (don't laugh )

Och nu fungerar det inte igen Svart som natten :s
Citera
2007-05-29, 16:48
Moderator
Falukropps avatar
Tycker det låter som att det är något/några av dessa alternativ som spökar:

1: Värmeproblem
2: För klent nätagg
3: Buggig bios

Öppna datorn och rensa alla kylflänsar och fläktar från damm. En separat fläkt som kyler hårddiskarna är inte dumt heller, det avhjälper nog att dina diskar dör stup i ett.

Flasha på ett nyare bios. De flesta sitter med det bios som moderkortet kom med. Brukar komma en hel del bugfixar och kompabilitetsfixar med tiden.

Kanske lite onödigt att köpa ett nytt nätagg innan du vet att det är det som är felet, kolla om du kan låna ett kraftigare än det du har av en polare och testa med.

Det där med disk boot failure beror på att du ryckte ut hårddisken, så datorn inte har nåt att boota från, det försvinner när du trycker i diskarna. Om det inte gör det så har du antingen inte lyckats koppla i disken ordentligt, eller så ändrades bootordningen i bios när du ryckte ut hårddisken. Kolla sladdarna och gå in i bios och ställ tillbaks bootordningen som du vill ha den.
Citera
2007-05-29, 19:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Tycker det låter som att det är något/några av dessa alternativ som spökar:

1: Värmeproblem
2: För klent nätagg
3: Buggig bios

Öppna datorn och rensa alla kylflänsar och fläktar från damm. En separat fläkt som kyler hårddiskarna är inte dumt heller, det avhjälper nog att dina diskar dör stup i ett.

Flasha på ett nyare bios. De flesta sitter med det bios som moderkortet kom med. Brukar komma en hel del bugfixar och kompabilitetsfixar med tiden.

Kanske lite onödigt att köpa ett nytt nätagg innan du vet att det är det som är felet, kolla om du kan låna ett kraftigare än det du har av en polare och testa med.

Det där med disk boot failure beror på att du ryckte ut hårddisken, så datorn inte har nåt att boota från, det försvinner när du trycker i diskarna. Om det inte gör det så har du antingen inte lyckats koppla i disken ordentligt, eller så ändrades bootordningen i bios när du ryckte ut hårddisken. Kolla sladdarna och gå in i bios och ställ tillbaks bootordningen som du vill ha den.

Jag rensade damm för inte alls länge sedan, kollade igenom ändå och hittade inget.

Ett nytt fenomen har också uppstått och det är när jag kör utan hårddiskar. När jag startar datorn låter det mycket tydligt att den tar i för att komma igång. Som att den håller på att dö men kämpar på och går igång. Dock är skärmen svart ibland.

När jag kom in i bios och låtit den stå medans jag letade efter uppdateringar så hängde sig hela datorn igen (inte så ovanligt just nu). Jag vet liksom inte hur lång tid det är mellan hakningarna, om jag ens hinner uppdatera BIOS eftersom BIOS är ganska känsligt att uppgradera vad jag har läst.

Jag har för övrigt haft samma nätagg i ca 1 år utan några som helst problem.

Några fler idéer eller är det så gott som det man kan göra, finns möjligheten att man kan pilla ur BIOS-batteriet och låta BIOS "tappa" minnet. Kan det hjälpa, eller blir det bara värre?
Citera
2007-05-29, 20:23
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nuffe
Jag rensade damm för inte alls länge sedan, kollade igenom ändå och hittade inget.

Ett nytt fenomen har också uppstått och det är när jag kör utan hårddiskar. När jag startar datorn låter det mycket tydligt att den tar i för att komma igång. Som att den håller på att dö men kämpar på och går igång. Dock är skärmen svart ibland.

När jag kom in i bios och låtit den stå medans jag letade efter uppdateringar så hängde sig hela datorn igen (inte så ovanligt just nu). Jag vet liksom inte hur lång tid det är mellan hakningarna, om jag ens hinner uppdatera BIOS eftersom BIOS är ganska känsligt att uppgradera vad jag har läst.

Jag har för övrigt haft samma nätagg i ca 1 år utan några som helst problem.

Några fler idéer eller är det så gott som det man kan göra, finns möjligheten att man kan pilla ur BIOS-batteriet och låta BIOS "tappa" minnet. Kan det hjälpa, eller blir det bara värre?

Att den "segar" som du beskriver det har nog med att göra att den väntar på svar från eventuella enheter tills det blir timeout innan den går vidare till nästa kanal. I normala fall hade den gått vidare direkt till nästa kanal när den fått svar från en enhet.

Hm, trodde problemet var att den antingen gick igång normalt eller inte alls, inte att den hängde sig under uppstart. Försök _INTE_ flasha om bios innan du fått ordning på det.

Visst kan du pilla ut cmosbatteriet, men det brukar finnas en jumper på moderkortet som gör exakt samma sak. Kolla moderkortsmanualen. Har du ingen sån så brukar man kunna hitta en att tanka hem på moderkortstillverkarens hemsida.

Blir mer och mer övertygad om att det är ditt nätagg som muppar sig. Dagens nätagg bygger på massa transistorer och skit, det är inte en gammal hederlig transformator och en graetzbrygga direkt, så det är inte konstigt om det börjar muppa sig om det gått varmt eller nåt.
Citera
2007-05-29, 21:50
Bannlyst
Kan detta spela någon roll:

Spelade FlatOut2 med hyfsat höga inställningar. Efter en stund pep datorn till, blåskärm och startade om. Inget mer med det, spelade vidare, pip-blåskärm-omstart. Sen började jag kolla upp lite vad som kunde va problemet. Stack in handen i datorn och kände en viss värme. Kollade på diverse utrustning och fann att GPU låg på omkring 135-140 grader Vilket kanske har lett till överbelastning av nätagget?

Vad tros om detta?
Citera
2007-05-29, 21:59
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nuffe
Kan detta spela någon roll:

Spelade FlatOut2 med hyfsat höga inställningar. Efter en stund pep datorn till, blåskärm och startade om. Inget mer med det, spelade vidare, pip-blåskärm-omstart. Sen började jag kolla upp lite vad som kunde va problemet. Stack in handen i datorn och kände en viss värme. Kollade på diverse utrustning och fann att GPU låg på omkring 135-140 grader Vilket kanske har lett till överbelastning av nätagget?

Vad tros om detta?

Errm, hoppas det var fahrenheitgrader? 135-150 grader F är väl runt 60 grader C eller så.
Är det celsiusgrader så är det ett under att grejerna fortfarande funkar alls.

En 60 grader varm GPU borde inte ställa till med konstigheter. Det är dock ingen nackdel om du kan få den svalare, det är väl rätt nära gränsen för vad som är okej.

Har du några temperaturer på hårddiskar och processor också?

Tror dock fortfarande att det är nåt sattyg med elektroniken i nätagget.Säg att någon kondensator i likriktningssteget säckat, då skulle du få en ojämn spänning. Nåt sånt skulle det kunna vara.
Citera
2007-05-29, 22:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Errm, hoppas det var fahrenheitgrader? 135-150 grader F är väl runt 60 grader C eller så.
Är det celsiusgrader så är det ett under att grejerna fortfarande funkar alls.

En 60 grader varm GPU borde inte ställa till med konstigheter. Det är dock ingen nackdel om du kan få den svalare, det är väl rätt nära gränsen för vad som är okej.

Har du några temperaturer på hårddiskar och processor också?

Tror dock fortfarande att det är nåt sattyg med elektroniken i nätagget.Säg att någon kondensator i likriktningssteget säckat, då skulle du få en ojämn spänning. Nåt sånt skulle det kunna vara.

Jag måste tyvär säga att det inte är fahrenheit Den var något fruktansvärt varm. Och dess utom vilket bör poängteras att GPU stänger inte av sig själv förän runt 150 grader vilket jag tycker är konstigt eftersom min datorn dog vid ca 138 grader

CPU-temp låg väl runt 70-80. HDD-temp har jag ingen mätning på faktiskt
Citera
2007-05-31, 18:20
Bannlyst
Nu har jag testat med ett annat Nätagg (260W) som jag endast körde grafik & moderkort på. Utan resultat. Också testat ett annat grafikkort.

Jag utesluter då att det är moderkortet det är fel på. Om någon annan anser något annat, please post
Citera
2007-06-01, 11:57
Medlem
King_Helixs avatar
Du borde absolut testa annan CPU, och även andra ram-minnen, om du har möjlighet. Hjälper inget av detta heller så låter det i mina öron som att "mutterbordet" tyvärr har lämnat in. Möjligen åxå att BIOS blivit sabbat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in