2007-05-29, 13:06
Medlem
Dyngraukmans avatar
Okej såhär är det nu, jag har hela 4 gb ram intryckt i burken, men mitt windows xp säger att jag bara har 3 gb ram...det ända jag vill göra med datorn är att surfa, msna, och hålla på med adobe i alla dess former...
Jag vill helst hålla mig till XP för det har funkat bra, finns det något sett så man kan få utnyttja alla sina 4 gb ram eller måste jag skaffa vista...
Citera
2007-05-29, 13:39
Medlem
Vrövhåls avatar
Du måste ha ett 64-bitars operativsystem för att kunna utnyttja hela minnet, både XP och Vista finns som 64-bitars versioner.
Förutsatt att du har en 64-bitars processor.
Citera
2007-05-29, 14:34
Medlem
Dyngraukmans avatar
Jo men jag har ju en Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz 4MB FSB1066...den lär väl greja det? så det är bara införskaffa xp me 64bitar?
Citera
2007-05-29, 18:19
Medlem
Vrövhåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyngraukman
Jo men jag har ju en Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz 4MB FSB1066...den lär väl greja det? så det är bara införskaffa xp me 64bitar?

Japp, då är det bara att köra på.
Efter vad jag hört är det lite si och så med drivrutinerna till 64-bitars windows..fortfarande en aning buggigt,men det är nog mest spelrelaterade problem.
Citera
2007-05-29, 20:28
Medlem
Clit_Commanders avatar
vad ska du med 4gb ram minne om du bara ska msna och hålla på med diverse adobe? eller krävs det så mkt i video redigering kanske, inte så haj på det
Citera
2007-05-29, 20:34
Medlem
Dyngraukmans avatar
alltså photoshop är ju ganska system kraftigt när bilderna blir jävligt stora och du ska retuchera utan att system blir trött allt för kraftigt...sen vill du ju kunna hålla igång saker som msn, nerladdnings program och lite hemsidor som flashback samtidigt och lite trevlig musik...4 gb ram kommer användas flitigt och det är ju tråkigt om man inte kan använd alla 4a då...

men är det någon som vet när vista ska blir lite vettigare eller ja det kommer lite drivisar, och funkar adobe cs 3 till vista än?
Citera
2007-05-29, 20:35
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clit_Commander
vad ska du med 4gb ram minne om du bara ska msna och hålla på med diverse adobe? eller krävs det så mkt i video redigering kanske, inte så haj på det

Jo, det är jävligt nice med mkt ramminne när man redigerar video. vob, divx, mpg, etc är komprimerade format. När du redigerar och har det dekomprimerat i minnet tar det upp bra mycket mer plats än det gör på hårddisken så att säga
Citera
2007-05-29, 23:53
Medlem
Dyngraukmans avatar
Men jaha så nu visade sig det i bios att jag bara hade 3 gb ram också, shti va jag lackar...?och nej det är inget som är trasigt! Men nu har jag visserligen ett vista 32 bit men vista borde väl ändå greja 4 gb ram?
Citera
2007-05-30, 00:12
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyngraukman
Men jaha så nu visade sig det i bios att jag bara hade 3 gb ram också, shti va jag lackar...?och nej det är inget som är trasigt! Men nu har jag visserligen ett vista 32 bit men vista borde väl ändå greja 4 gb ram?

Mjaha, din bios kör 32bits minnesadressering då.
Nu har jag inget alls att backa detta påstående med, men jag undrar jag om moderna operativsystem använder biosens minnesadressering alls. Skulle inte förvåna mig om OS:et sköter den biten själv.

Prova att slänga på ett 64bits OS och se om det gör nån skillnad.
Citera
2007-05-30, 09:22
Medlem
Dr.Zoidbergs avatar
Och framför allt , har du kollat att ditt moderkort stödjer mer än 3 GB?

Nu är det väl föga otroligt om inte eftersom du har en socket 775 , men ändå.
Citera
2007-05-30, 11:16
Medlem
Dyngraukmans avatar
hehe, jo då det stöder upp till 8 gb
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in